Sniper: Η νέα εξαγορά του «Mr. Chipita», η νέα εταιρεία των Mall του Ελληνικού και το «δώρο» της Cenergy Holdings

Καθημερινά στο emeaGr όσα κρύβονται πίσω από τα μικρά και δυσανάγνωστα γράμματα στον κόσμο των επιχειρήσεων και όχι μόνο.

Θέμα χρόνου ακούγεται έντονα πως είναι η ανακοίνωση μίας ακόμα εξαγοράς ή μεγάλης επένδυσης από τον πρώην μεγαλομέτοχο και Διευθ. Σύμβουλο της Chipita, Σπύρο Θεοδωρόπουλο μέσω της την νέας εταιρείας χαρτοφυλακίου «Βespoke SGA Holdings», που ίδρυσε στις 16 Μαρτίου με μετοχικό κεφάλαιο 140 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις φήμες του σαββατοκύριακου, φέρεται να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την διοίκηση της «Ο.Κ! Anytime Markets Α.Ε.» η οποία διαρηρεί πανελλαδικό δίκτυο mini market, με περισσότερα από 115 καταστήματα (με τη μέθοδο του Franchising) σε όλη την χώρα.

Οι πληροφορίες λένε πως η αρχική πρόταση αφορά στην απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στην ανερχόμενη επιχείρηση, που αναπτύσσεται δυναμικά τους τελευταίους μήνες, μέσα από διαδοχικές  συμφωνίες συνεργασίας στην περιφέρεια και εξαγορές μεμονωμένων σούπερ μάρκετ.

Αίσθηση προκάλεσε την Παρασκευή το απόγευμα η δημοσιοποίηση της απόφασης της Lamda Development να προχωρήσει άμεσα τα σχέδια για την λειτουργία θυγατρικής εταιρείας διαχείρισης εμπορικών κέντρων που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της.

Για την ακριβεία, πως έχει ιδρυθεί ήδη από τις 19 Μαϊου η εταιρεία «Lamda Ellinikon Malls Ηolding» με μετοχικό κεφάλαιο 234 εκατ. ευρώ με Πρόεδρο και CEO τον νυν Διευθ. Σύμβουλο της Lamda Development, Οδυσσέα Αθανασίου.

Όπως αναφέρεται στο καταστατικό της νέας εταιρείας, στους σκοπούς της υπάγονται, μεταξύ άλλων, «η απόκτηση, διαχείριση, ανάπτυξη, ανέγερση, αξιοποίηση εκμετάλλευση και διάθεση πάσης φύσεως ακινήτων, η παροχή υπηρεσιών διοίκησης επιχειρήσεων, η παροχή υπηρεσιών μελέτης, κατασκευής, επίβλεψης και διαχείρισης τεχνικών έργων».

Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα εταιρεία θα αναλάβει τα δύο υπό ανέγερση εμπορικά κέντρα στην έκταση του Ελληνικού (Marina Galleria, Vouliagmeni Mall) αλλά και άλλα ακίνητα εντός του εμβληματικού έργου με εμπορική δραστηριότητα καθώς και άλλα καταστήματα που θα δημιουργηθούν εντός του χώρου του παλαιού αεροδρομίου.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι συμμετοχές του ομίλου στα εμπορικά κέντρα του Αμαρουσίου και της Θεσσαλονίκης (Golden Hall, The Mall Athens, Mediterranean Cosmos) στην οποία μετέχει το αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Värde Partners με ποσοστό 31,7%.

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθούσαν την ανάλυση γνωστού τραπεζίτη και συνιδρυτή επενδυτικού σχήματος χθες το μεσημέρι σε γνωστό εστιατόριο της παραλιακής τα μέλη …διακεκριμένης παρέας, ανάμεσά τους μέτοχος εισηγμένης εταιρείας και τέως πολιτικό στέλεχος μεγάλου κόμματος που κινείται πλέον στον ιδιωτικό τομέα για τις οικονομικές και επιχειρηματικές εξελίξεις στην Ελλάδα ως το τέλος του έτους.

Μία φράση του όμως έκανε ιδιαίτερη εντύπωση: ότι η χώρα μας θα πιάσει το στόχο της επενδυτικής βαθμίδας – αν δεν έχουμε απρόβλεπτες εξελίξεις από την Ρωσία στο επόμενο εξάμηνο- ως τον Οκτώβριο και όχι το 2023. Μάλιστα, χαριτολογώντας είπε πως θα έβαζε στοίχημα για την δικαίωση της εκτίμησής του!

Μετά τις εξαμηνιαίες αναδιαρθρώσεις στους δείκτες MSCI με την ένταξη στον ελληνικό δείκτη μεγάλης κεφαλαιοποίησης (MSCI Greece Standard) των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας και της Mytilineos, έρχονται αυτή την εβδομάδα και οι ανακοινώσεις για τους δείκτες FTSE.

Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, θα υπάρξει μία αλλαγή στον δείκτη FTSE/Athex Large Cap, που αντιπροσωπεύει τις 25 μεγαλύτερες εταιρείες, οι οποίες είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με την Cenergy Holdings με κεφαλαιοποίηση 629,44 εκατ. ευρώ να θεωρείται φαβορί για την είσοδό της στην σχετική λίστα.

Όσον αφορά στα σενάρια για την μετοχή που θα διαγραφεί από τον δείκτη, οι περισσότερες αναλύσεις βλέπουν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) με κεφαλαιοποίηση 425 εκατ. ευρώ ως σίγουρη έξοδο στην έκθεση της Πέμπτης.

Μεγάλο κύκλωμα λαθρεμπορίας και παρα-εισαγωγών υποπτεύονται οι Τελωνειακές Αρχές και η ΑΑΔΕ στην Αθήνα, τον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη ότι έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια.

Αρκετές από τις πρόσφατες περιπτώσεις αποφάσεων για την επιβολή υψηλών προστίμων για παραβιάσεις τις ισχύουσας νομοθεσίας και των κανονισμών της Ε.Ε. για λαθρεμπόριο προϊόντων αποκαλύπτουν πως στις περισσότερες περιπτώσεις τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως νόμιμοι εκπρόσωποι των εταιρειών είναι είτε ανύπαρκτα, είτε αλλοδαποί από…εξωτικές χώρες της Ασίας και μάλιστα «αγνώστου διαμονής».

Γι’ αυτό όμως είναι αδύνατη η είσπραξη των προστίμων που έχουν επιβληθεί όπως και η εκτέλεση των ποινών, πλην της κατάσχεσης των προϊόντων (τσιγάτα, ενδύματα, υποδήματα, κτλ). Φημολογείται όμως ότι υπάρχει ειδικό σχέδιο σε συνεργασία με την αστυνομία και τις αρμόδιες εισαγγελίες.

Υπομονή ένα μήνα, όπως έλεγαν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, όπου υπάγονται τα Τελωνεία όλης της χώρας και θα υπάρξουν εκπλήξεις…

Έχει υποπέσει στην αντίληψή σας όταν κατά τη διάρκεια της μεταβίβασης μιας επιχείρησης ή ακόμη και της πώλησης ενός σημαντικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου από μέρος ενός εκ των βασικών μετόχων, που όλα τα εμπλεκόμενα μέρη σπεύδουν να καθησυχάσουν κάθε πιθανό (και μη) ενδιαφερόμενο (λ.χ. ) αναφορικά με την ομαλή διάδοχη κατάσταση, την αρμονική σχέση στο εσωτερικό της ίδιας της επιχείρησης, την ύπαρξη μιας αδιαπραγμάτευτης συνέχειας στην πορεία της κ.ο.κ.;

Κάτι τέτοιο έλαβε χώρα και στην περίπτωση του “Γκαστόνε”, μόνο που δεν πέρασε ούτε καν ένα τρίμηνο και κάθε τι που τον θύμιζε, έχει αρχίσει και… ξηλώνεται.

Μάλιστα, εντός των προσεχών ημερών προβεβλημένα στελέχη -ελαφρώς ξεπερασμένα από τις εξελίξεις και την σύγχρονη business πρακτική- θα πάρουν την άγουσα, όχι για τα αποδυτήρια, αλλά για την… εξέδρα. Και ακόμη παραπέρα.

Βέβαια, ίσως και να τους δούμε να ενεργοποιούνται σε συμπληρωματικό «μαγαζί» του “Γκαστόνε”, το οποίο όχι μόνο δεν διάγει τις καλύτερες ημέρες της πολύχρονης ιστορίας του, αλλά τελευταία βιώνει έντονη ταραχή, με την… πελατεία να απειλεί θεούς και δαίμονες.

Ένα είναι δεδομένο: Πως σε σχέση με το υφιστάμενο διοικητικό δυναμικό του συμπληρωματικού «μαγαζιού», αυτοί που αποχωρούν οσονούπω από το πρώην βασίλειο του “Γκαστόνε” είναι έτη φωτός πιο «μπαρουτοκαπνισμένοι». Έστω και εάν έχουν ελάχιστη… μυρωδιά από το τόπι. Στο τελευταίο, πολύτιμη θα φανεί η πολυετής εμπειρία του “Γκαστόνε”, από «ξερά», «συνοικιακά», «αρένες», αλώνια και σαλόνια, και δεν συμμαζεύεται.

Στην πράξη αποδεικνύεται το εξαιρετικά αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον αναφορικά με τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) Κρήτης, καθώς συνολικά 8 επενδυτικά σχήματα έχουν προκριθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής 67% στο μετοχικό κεφάλαιό του.

Το σύνολο των ενδιαφερομένων ποντάρει στην προοπτική, πρωτίστως στο επίπεδο του διευρυμένου τουριστικού προϊόντος, μα και στην καθαρόαιμα εμπορική πτυχή που κατέχει το νησί ως έναν από τους κυριότερους «αιμοδότες» σε επίπεδο τροφοδοσίας πανσπερμίας βρώσιμων προϊόντων της ίδιας της χώρας μας.

Παράλληλα, στον ΟΛΗ έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού. 

Βέβαια, καλό το λιμάνι και χρήσιμες οι υποδομές του, ωστόσο η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου επιχειρεί να ενισχύσει έτι περαιτέρω και το αποτύπωμα καινοτομίας και πρωτοπορίας του.

Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα έργα που αποδεικνύουν στην πράξη του λόγου το αληθές είναι και το ELECTRIPORT – Alternative maritime power in the Port of Heraklion, που υποβλήθηκε τον Ιανουάριο του 2021 και έχει εγκριθεί από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility 2020 – CEF 2020), υπερκερνώντας -μάλιστα- πληθώρα από ανταγωνιστικά έργα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Μέσω του ELECTRIPORT -που ενσωματώνει την Εθνική και Ευρωπαϊκή Πολιτική και Στρατηγική στον Τομέα των Μεταφορών, την ανάγκη ενίσχυσης των λιμενικών υποδομών με περιβαλλοντικά έργα, την προσαρμογή των λιμενικών εγκαταστάσεων στις απαιτήσεις μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα και συμβολής στην ολοκληρωμένη προστασία του περιβάλλοντος- φιλοδοξείται το λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης να καταστεί ως το πρώτο στην Ελλάδα που θα εφαρμόσει μεθοδικά και ολοκληρωμένα την τεχνολογία δημιουργίας εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης πλοίων (Cold Ironing), με παράλληλη διερεύνηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ουσιαστικά, θα τεθούν οι απαιτούμενες δομές προκειμένου να μετεξελιχθεί σε ένα “πράσινο” λιμάνι!

Όσο για το έργο, καλύπτει την εκπόνηση πλήρους συνόλου μελετών (οικονομικών και μηχανολογικών) για την ανάπτυξη τεχνολογίας τροφοδοσίας στην ξηρά (OPS) για κάθε τύπο πλοίων.

Ειδικότερα, περιλαμβάνει την εκπόνηση μιας σειράς μελετών που εκτείνονται από την ανάλυση επιχειρησιακής χωρητικότητας του λιμένα για τη διαστασιολόγηση των τροφοδοτικών από την ξηρά και τον υπολογισμό της ζήτησης ισχύος μέχρι μηχανολογικού σχεδιασμού για την εγκατάσταση του συστήματος OPS και τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες χωρητικότητας δικτύου του λιμένα, αλλά και την εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Σημειώνεται πως στο εταιρικό σχήμα υλοποίησης του έργου ELECTRIPORT, πέραν του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου ΑΕ που αποτελεί τον επικεφαλής εταίρο, συμμετέχουν και οι Wartsila Hellas, BMG Marine – Ηλεκτρομηχανολόγοι Μηχανικοί, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (ΕΛΜΕΠΑ), AΝΕΛΙΞΙΣ Σύμβουλοι Ανάπτυξης Α.Ε, MSI Hellas, Εταιρεία Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Με την ευκαιρία, σε ποιό ελληνικό λιμάνι ακούγεται πως θα αλλάξει η διοίκηση μέσα στις επόμενες εβδομάδες αλλά ένα τουλάχιστον μέλος του διοικητικού συμβουλίου υποστηρίζει πως για να γίνει αυτό θα αλλάξει και η ιδιοκτησία;

Εκτός και ξέρει κάτι… παραπάνω και δεν το λέει από σεβασμό και τακτ;