Provocateur: Η αθέατη πλευρά της νέας δημοσκόπησης, ο νέος επικεφαλής της Αρχής κατά του Ξεπλύματος Μαύρου Χρήματος και το…μπάχαλο του διαγωνισμού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Όσα συμβαίνουν στο παρασκήνιο της Βουλής, όσα λέγονται πίσω από κλειστές πόρτες υπουργικών γραφείων και όσα ακούγονται σε άτυπες συναντήσεις και ανεπίσημες συζητήσεις.

Μεγάλη ικανοποίηση στην κυβέρνηση προσέφερε η τελευταία δημοσκόπηση της GPO όχι μόνο γιατί επιβεβαίωσε το σταθερό προβάδισμα της Νέας Δημοκρατίας έναντι του ΣΥΡΙΖΑ (με διαφορά 12,4%) αλλά γιατί σε επιμέρους τομείς δείχνει ταυτόχρονα ανθεκτικότητα και δυναμική της κυβέρνησης Μητσοτάκη που θυμίζει περασμένες δεκαετίες.

Με απλά λόγια δεν υπάρχει κυβερνητική φθορά παρά τις κρίσεις και τις αστοχίες σε ορισμένες επιλογές υπουργών και οι πλειονότητα των πολιτών (ακόμα και ανάμεσα στους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ) θεωρεί θετική την εικόνα – άρα και το έργο- της κυβέρνησης. Μάλιστα, ένας στους τρείς πολίτες πιστεύει ότι η χώρα είναι σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με το 2019 και έχει καλύτερη άποψη για τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Δυο εξαιρετικοί εισαγγελικοί λειτουργοί, που συνταξιοδοτήθηκαν στις 30 Ιουνίου από τη θέση του αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο Χαράλαμπος Βουρλιώτης (ως επικεφαλής) και ο Παναγιώτης Καραγιάννης (ως αναπληρωτής του) προτείνονται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, για την διοίκηση της Αρχής κατά του Ξεπλύματος Μαύρου Χρήματος, μετά την λήξη της θητείας της (Αντιεισαγγελέως του Αρείου Πάγου και προέδρου της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος) Άννας Ζαΐρη την περασμένη εβδομάδα.

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις θα γνωμοδοτήσει πρώτα η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, που συνεδριάζει γι’ αυτό το σκοπό αύριο το μεσημέρι. Στη συνέχεια θα εκδοθεί κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομικών καθώς πρόκειται για συνταξιούχους εισαγγελικούς λειτουργούς, όπως ορίζει η τροποποίηση του άρθρου 47 του νόμου 4557/2018.

Με την ευκαιρία, σύντομα θα υποβληθεί το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση της λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στο γραφείο του Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα από την αρμόδια νομοπαρασκευαστική επιτροπή. Όπως λέγεται προβλέπει σημαντικές αλλαγές, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, τα νέα δεδομένα στον χρηματοπιστωτικό τομέα αλλά και τις ελλείψεις του ισχύοντος νομικού πλαισίου, τα οποία δημιουργούν αντικειμενικές δυσκολίες στην αποτελεσματική της λειτουργία.

Μετά το…μπάχαλο της Παρασκευής με την ανακοίνωση της παράτασης του διαγωνισμού πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (κατά 12 ημέρες) και την… ανάκλησή της λίγες ώρες αργότερα ως διαχειριστικό-τεχνικό λάθος, το τοπίο παραμένει θολό και η καχυποψία για παρασκηνιακά παιχνίδια έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, όπως και οι διαμαρτυρίες.

Οι υποψήφιοι επενδυτές, που προετοίμαζαν τις προσφορές για την υποβολή τους μέχρι σήμερα, διαμαρτύρονται δικαίως για αλλαγή της τελευταίας στιγμής. Άλλοι ενδιαφερόμενοι γιατί δεν εγκρίθηκε το αίτημά τους παρά τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις. Και όλοι μαζί για την προχειρότητα που έχει άσχημο αντίκτυπο για την Ελλάδα σε διεθνές επίπεδο.

Σημαντική η είδηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, ωραίες οι δηλώσεις για το έργο του υποβρύχιου καλωδίου υψηλής τάσης Κρήτης-Πελοποννήσου αλλά οι επιχειρηματίες του νησιού όχι μόνο δεν πίνουν…ρακιές για να το γιορτάσουν αλλά είναι εξοργισμένοι και με τον διαχειριστή ΑΔΜΗΕ και με τον ΔΕΔΔΗΕ, εξαιτίας των συνεχόμενων και πολύωρων διακοπών ρεύματος σε διάφορες περιοχές.

Ανεπισήμως, προκειμένου να αποφευχθεί το γενικό μπλάκ–άουτ λόγω της ζήτησης και επισήμως επειδή δεν είναι έτοιμο λειτουργικά το έργο, που ολοκληρώθηκε πριν από ένα μήνα!

Και οι δυο φορείς επιρρίπτουν τις ευθύνες ο ένας στον άλλο και διακριτικά στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (με πρόσχημα διαδικαστικά θέματα και εγκυκλίους) αλλά με προσοχή για να μην εκτεθούν στον Υπουργό (Κώστα Σκρέκα) και πολύ περισσότερο στο Μέγαρο Μαξίμου.

Το τελευταίο διάστημα πάντως ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης (στενός συνεργάτης και επιλογή του πρώην υπουργού επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Σταθάκη) δείχνει πως νιώθει πανίσχυρος στην κόντρα του με την διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Ειδικά με τον Πρόεδρο της Αρχής Αθανάσιο Δαγούμα, που ως καθηγητής Οικονομικής της Ενέργειας και των Φυσικών Πόρων στο Πανεπιστήμιο Πειραιά δεν είναι συνηθισμένος σε τέτοιες συγκρούσεις…

Άρα να αληθεύουν οι φήμες ότι ο κ.Μανουσάκης είναι ο «εκλεκτός» του στρατηγικού επενδυτή και της κρατικής εταιρείας της Κίνας που κατέχουν το 24% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ ή πρόκειται για στοχευμένες διαρροές των τελευταίων μηνών;

Εντός του καλοκαιριού αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ για την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Με βάση τις αρχικές μελέτες είχαν προβλεφθεί ενδιάμεσοι σταθμοί στην Παλλήνη, την Αρτέμιδα και τη Ραφήνα, αλλά εξετάζονται ήδη εναλλακτικά σενάρια με περισσότερους σταθμούς για την αν εφαρμοστεί το πρώτο σενάριο.

Εξαιρετική σημασία για την διοίκηση της Fraport Greece και τους εκπροσώπους του γερμανικού ομίλου είχε η απονομή του βραβείο το βραβείο για το «Έργο της Χρονιάς» (μαζί με την Intrakat) για την αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» που απένειμε προσωπικά ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Με 14 ελληνικά αεροδρόμια στο χαρτοφυλάκιο της και σημαντικές επενδύσεις, θεωρήθηκε ως αναγνώριση της συμβολής της στην αλλαγή της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, μετά από δεκαετίες αρνητικών κριτικών από ταξιδιώτες, τουριστικούς φορείς και εκπροσώπους διεθνών ΜΜΕ από όλο τον κόσμο.

Το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 440 εκατ. ευρώ της Fraport Greece, που μεταμόρφωσε τα συγκεκριμένα 14 (11 σε νησιά και 3 στην ηπειρωτική χώρα) αεροδρόμια – και όχι μόνο το «Μακεδονία» – ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017, με την έναρξη της συμφωνίας παραχώρησης για τη διαχείριση και ανάπτυξή τους. Παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας, οι εργασίες τελείωσαν τρεις μήνες νωρίτερα απ’ το αρχικό χρονοδιάγραμμα και το επενδυτικό πλάνο ολοκληρώθηκε επιτυχώς χωρίς τις συνηθισμένες στην Ελλάδα…καθυστερήσεις.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ