H Nike έβαλε “φωτιά” στις ΗΠΑ με την νέα της διαφήμιση

Η Nike αποφάσισε να “βάλει” φωτιά στο NFL, επιλέγοντας σαν κεντρικό πρόσωπο της διαφημιστικής εκστρατείας τον Colin Kaepernick, ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα πρόσωπα του αμερικανικού αθλητισμού, ο οποίος έχει αντιμετωπιστεί σαν το “μαύρο πρόβατο” λόγω των επιλογών του να αμφισβητήσει ανοιχτά την πολιτική της χώρας του. 

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Kaepernick το 2016 σε έναν αγώνα προετοιμασίας των San Francisco 49ers, ο Kaepernick αποφάσισε να μην σηκωθεί από τον πάγκο κατά τη διάρκεια της ανάκρουσης του εθνικού ύμνου των ΗΠΑ. “Δεν πρόκειται να σηκωθώ και να δείξω περηφάνια στη σημαία μιας χώρας που καταπιέζει μαύρους ανθρώπους. Για μένα, αυτό είναι μεγαλύτερο από το άθλημα και θα ήμουν εγωιστής αν κοίταγα προς την άλλη πλευρά”, δήλωσε σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου από την επίσημη ιστοσελίδα της NFL μετά το παιχνίδι. Ήταν όμως η πράξη του στο αμέσως επόμενο φιλικό που τον μεταμόρφωσε από έναν εξαιρετικό παίκτη, σε σύμβολο ακτιβισμού.

Στον επόμενο αγώνα της ομάδας του ο Kaepernick με τα μάτια όλης της χώρας πάνω του, γονάτισε κατά την ανάκρουση του εθνικού ύμνου, μια κίνηση έντονου συμβολισμού, που πολλοί προσομοίωσαν με την υψωμένη γροθιά των Τόμι Σμιθ και Τζον Κάρλος στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μεξικού το 1968. Η κίνηση αυτή βρήκε ανταπόκριση από πάρα πολλούς αφρο-αμερικάνους παίκτες σε πολλά αθλήματα, δημιουργώντας πάρα πολλές εντάσεις και φτάνοντας μέχρι και στην επίθεση από τον αμερικάνο πρόεδρο.

Η Nike είχε υπογράψει συμβόλαιο συνεργασίας με τον Kaepernick από το 2011 και επέλεξε να του ανανεώσει το συμβόλαιο μέχρι το 2028, κάνοντας τον πρωταγωνιστή στην νέα της καμπάνια. Η κίνηση αυτή της Nike έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στις τάξεις των οπαδών του NFL οι οποίοι απειλούν με μποϋκοτάζ την εταιρεία, ενώ ορισμένοι χρήστες στα κοινωνικά δίκτυα ανεβάζουν βίντεο που καίνε προϊόντα της. 

Από την μέρα που ο Kaepernick βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα, βρέθηκε και χωρίς δουλειά ενώ αυτή την περίοδο βρίσκεται στα δικαστήρια με την διοργανώτρια αρχή του πρωταθλήματος, ισχυριζόμενος πως έμεινε από δουλειά όχι λόγω των αθλητικών του ικανοτήτων αλλά επειδή τον έχουν αποκλείσει οι διοικήσεις των 32 ομάδων για την δραστηριότητα του. Η NFL αποτελείται από 32 ομάδες, οι ιδιοκτήτες των οποίων είναι όλοι λευκοί και τουλάχιστον επτά εξ αυτών προσέφεραν από 1 εκατομμύριο δολάρια στην εναρκτήρια επιτροπή του Ντόναλντ Τραμπ, όταν ο τελευταίος εξελέγει Πρόεδρος των ΗΠΑ. Το football γενικά, θεωρείται το άθλημα με την μεγαλύτερη μάζα λευκών συντηρητικών θεατών στις ΗΠΑ και η κίνηση του το 2016 δεν άρεσε σε πάρα πολύ κόσμο. 

kaepernick-knee

Οι αντιδράσεις και η παγκόσμια συζήτηση γύρω από την διαφήμιση της σίγουρα έχουν ωφελήσει πολύ την Nike, η οποία είδε την διαφήμιση της να είναι το Νο1 θέμα συζήτησης στο Twitter όταν κυκλοφόρησε. Η αναφορά στην εταιρεία έχει αξία έκθεσης 43 εκατ. δολαρίων με σχεδόν τα μισά να είναι θετικά, σύμφωνα με το Apex Marketing Group, ενώ όπως εύστοχα σημείωσε ο Matt Powel της NPD Group η οποία ασχολείται με ανάλυση της αθλητικής βιομηχανίας “οι ηλικιωμένοι θυμωμένοι λευκοί άντρες δεν είναι στον δημογραφικό πυρήνα της Nike”. Στην πραγματικότητα περίπου το 67% της πελατειακής βάσης της Nike είναι κάτω των 35 ετών ενώ σαν εταιρεία είναι πιο εθνικά διαφορετική από τον μέσο όρο. 

Οι νεότεροι πελάτες είναι πιο πιθανόν να περιμένουν από τις μάρκες που αγοράζουν να παίρνουν θέση σε όσα συμβαίνουν γύρω τους, όπως έκανε η Nike, ενώ η εταιρεία σχεδιάζει να κυκλοφορήσει μια σειρά εμπορευμάτων που θα στηρίζονται σε αυτή την εκστρατεία, μέρος των εσόδων της οποίας θα δοθούν στο μη κερδοσκοπικό ίδρυμα του Kaepernick το οποίο επικεντρώνεται “τριτοβάθμια εκπαίδευση, την αυτοδυναμία και την εκπαίδευση για σωστή αλληλεπίδραση με επιβολής του νόμου σε διάφορα σενάρια”. 

Από την μεριά του το NFL έχει προβάλει έντονες αντιδράσεις για την εκστρατεία της Nike, όμως τα χέρια του είναι δεμένα, καθώς αν και υπέγραψε συμφωνία για να ντύσει όλε τις ομάδες τον Μάρτιο που πέρασε, δεν θα έχει να αντιμετωπίσει ρήτρες για την καινούργια της εκστρατεία αφού ο Kaepernick επί του παρόντος δεν είναι παίκτης του NFL. “Η Nike έχει μια μακροχρόνια σχέση με το NFL και εργάζεται εκτενώς με το πρωτάθλημα σε όλες τις εκστρατείες που χρησιμοποιούν τους σημερινούς παίκτες”, δήλωσε ένας εκπρόσωπος της Nike στην The Wall Street Journal . “Ο Colin δεν απασχολείται επί του παρόντος από μια ομάδα NFL και δεν έχει καμία συμβατική υποχρέωση έναντι του NFL”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ