Η σημασία των γρήγορων αντανακλαστικών στην εποχή του “Μεγάλου Αδελφού”
Χθες, όλο το Internet και τα social media ασχολήθηκαν με την περίπτωση του Κρητικού παίκτη του Big Brother, Αντώνη Αλεξανδρίδη και τα χυδαία σχόλιά του περί βιασμού
Στον κόσμο των social media, όλα είναι ορατά και προσβάσιμα. Πρακτικά, λοιπόν, κάνεις δεν μπορεί να κρύψει τις πράξεις του (εφόσον αρχικά έχει επιλέξει να τις εκθέσει) και κανείς δεν μπορεί να κρυφτεί (εφόσον αυτές τον εκθέσουν).
Χθες, όλο το Internet και τα social media ασχολήθηκαν με την περίπτωση του Κρητικού παίκτη του Big Brother, Αντώνη Αλεξανδρίδη, ο οποίος, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, είπε με απόλυτο θράσος την ατάκα "Με τις γκόμενες, να πηγαίνω κάθε μέρα σε μια να αδειάζω το πακέτο μου... Αλλιώς έχει βιασμό", προκαλώντας κύμα οργής στους θεατές που είδαν live ή αργότερα τη σκηνή.
Οι αντιδράσεις που ακολούθησαν ήταν αλυσιδωτές και - ευτυχώς - άμεσες. Πρώτα αντέδρασε το κοινό που, με hashgtag #cancelbigbrothergr, ζητούσε την ακύρωση όλου του προγράμματος, και στη συνέχεια η κυβέρνηση, με δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, στο Twitter.
Με αφορμή δημοσιεύματα σχετικά με διάλογο σε τηλεοπτικό ριάλιτι, με περιεχόμενο χυδαία σεξιστικό που παραπέμπει ακόμα και σε εγκληματική πράξη, έχω ζητήσει την άμεση διερεύνηση από το ΕΣΡ. Επικοινώνησα επίσης με τον τηλεοπτικό σταθμό και θεωρώ αυτονόητη την άμεση αντίδρασή του.
— Stelios Petsas (@SteliosPetsas) September 6, 2020
Κάποιες ώρες αργότερα, παρενέβη ο ίδιος ο ΣΚΑΙ, που φιλοξενεί την εκπομπή, "διώχνοντας" τον παίκτη από το παιχνίδι.Συγκεκριμένα, ο "Μεγάλος Αδελφός κάλεσε τον παίκτη στο δωμάτιο επικοινωνίας και αφού καταδίκασε τη δήλωση του, του ανακοίνωσε πως πρέπει να αποχωρήσει άμεσα από το σπίτι του Big Brother.
Κάπου ανάμεσα στις αντιδράσεις αυτές, είδαμε και κάτι που δεν βλέπουμε συχνά στην Ελλάδα - εταιρείες να παίρνουν θέση και να αποσύρουν τις χορηγίες τους από ένα πρόγραμμα το οποίο προσβάλλει την ηθική και τις αξίες που πρεσβεύουν.
Πρώτη η εταιρεία Rigas Furniture, ανακοίνωσε χθες ότι αποσύρει "χωρίς δεύτερη σκέψη" τη χορηγία της. Συγκεκριμένα, σε ανάρτησή της στο Facebook έγραψε: "Η εταιρεία Rigas Furniture μετά την ενημέρωσή της για το καταδικαστέο περιστατικό που συνέβη στο Big Brother, χωρίς δεύτερη σκέψη αποφάσισε να αποσύρει την χορηγία της. Σε μια δύσκολη περίοδο που δοκιμάζονται όλες οι επιχειρήσεις ελέω κορονοϊού η μικρή μας χορηγία για τη διαφήμιση στους τίτλους τέλους του reality θεωρήσαμε ότι θα ήταν κάτι θετικό. Όμως, μια εταιρεία που στο πέρασμα του χρόνου έχει μάθει πρώτα απ΄ όλα να σέβεται τις ανθρώπινες αξίες, ανεξαρτήτως του κόστους δεν μπορεί να πράξει αλλιώς, πόσο μάλλον όταν το management της είναι "γυναικοκρατούμενο". Ο βιασμός είναι έγκλημα και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται ακόμα και όταν αναφέρεται στο βωμό της τηλεθέασης".
Αμέσως μετά η Candia, κι αυτή με ανάρτηση στα social media, γνωστοποίησε ότι αποσύρει τη χορηγία της. "Μετά την ενημέρωση για το σημερινό καταδικαστέο περιστατικό από συμπεριφορά παίχτη του Big Brother, η εταιρία μας αποχωρεί από την χορηγία της, με γνώμονα το σεβασμό στην ανθρώπινη ύπαρξη και αξιοπρέπεια. Καταδικάζουμε αντίστοιχες απόψεις και συμπεριφορές οι οποίες δε μας πρεσβεύουν", έγραψε η εταιρεία.
Το παράδειγμα αυτό ακολούθησε και η Doctor Plant, η οποία είχε συμμετάσχει στην κατασκευή του εξωτερικού χώρου στο σπίτι του Big Brother. Η εταιρεία έγραψε στο Facebook: "Ως άνθρωποι πρώτα, αλλά και ως εμπλεκόμενοι στην κατασκευή του εξωτερικού χώρου στο σπίτι του big brother ζητούμε το ελάχιστο,που είναι η αποπομπή του παίχτη μετά το αχαρακτήριστο και σοκαριστικό σχόλιο που έκανε και φυσικά μία δημόσια συγνώμη από το σταθμό! Είναι φυσικό επόμενο να διακοπεί η περαιτέρω συνεργασία! Γνωρίζοντας το ήθος και τις αξίες τους, θεωρούμε βέβαιο,ότι το ίδιο επιθυμούν και οι υπόλοιποι χορηγοί που μας στήριξαν σε αυτό το project (Φυτώρια Αντεμισάρη-pandasports-Γράστις-Lechuza). Οπότε επίσης αποσύρονται!"
Αξίζει να σταθούμε στις αντιδράσεις αυτές αφενός γιατί δεν είναι συχνές, αφετέρου γιατί προκαλούν από μόνες τους ένα νέο κύμα, θετικών αυτή τη φορά αντιδράσεων. Χθες, κάτω από τις αναρτήσεις των εταιρειών αυτών, τα σχόλια ήταν μόνο θετικά. Οι πολίτες - καταναλωτές επιβράβευαν τις εταιρείες που έκαναν αυτή την τολμηρή για πολλούς κίνηση, γράφοντας μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις ότι θα τις στηρίξουν με αγορές ως "ευχαριστώ".
Οποίος παρακολουθεί τι γίνεται στο εξωτερικό, θα πει "ναι, και;" τι το καινούργιο; Πράγματι, στο εξωτερικό, και κυρίως στην Αμερική του Black Lives Matter, αυτό δεν είναι κάτι νέο. Είδαμε το προηγούμενο διάστημα δεκάδες εταιρείες, μεταξύ των οποίων η Nike, η Adidas και η Ben & Jerry's, να παίρνουν θέση ανοιχτά ενάντια σε ένα πρόβλημα που μαστίζει την κοινωνία, αλλά μέχρι τότε κανείς δεν "ακουμπούσε". Είδαμε σποτάκια, αλλαγές προϊόντων και τίτλων, δωρεές και άλλα πολλά. Είδαμε επιχειρήσεις να δρουν ως μέρος της κοινωνίας.
Αυτό, στην Ελλάδα, η οποία δεν φημίζεται και για τα αντανακλαστικά της, δεν το είχαμε δει. Ελπίζουμε ότι είναι ένα βήμα προς τα εμπρός, ένα βήμα για να μπει πραγματικό τέλος στην κουλτούρα του βιασμού, του ρατσισμού και σε άλλα "κυρίαρχα αφηγήματα". Ελπίζουμε οι κινήσεις αυτές να μην σχετίζονται με το μάρκετινγκ, την προβολή και άλλους παρόμοιους στόχους και να μιλάμε πράγματι, για εταιρική ευθύνη.