Τι έκαναν τα αεροσκάφη μέχρι να μπορέσουν να πετάξουν και πάλι;

Δεν είναι εύκολο να βρεις που θα παρκάρεις ένα αεροσκάφος μήκους περίπου 80 μέτρα και πλάτους 70, αξίας πάρα πολλών εκατομμυρίων, ειδικά όταν έχεις εκατοντάδες από αυτά.

Με την τουριστική βιομηχανία να ετοιμάζεται να ανοίξει και τα αεροπορικά ταξίδια να ετοιμάζονται να ξεκινήσουν, κάποιος θα πρέπει να εκκινήσει όλα αυτά τα χιλιάδες αεροπλάνα που βρίσκονται παρκαρισμένα σε όλο τον πλανήτη. Κάτι που δεν είναι καθόλου απλό και δεν αρκεί απλά να βάλεις εμπρός της μηχανές και να πετάξεις. 

Τους τελευταίους μήνες οι αεροπορικές εταιρείες εκτός από το να κάθονται άπραγες βλέποντας τα έσοδα τους να βυθίζονται, είχαν ένα ακόμα πρακτικό πρόβλημα να λύσουν. Που θα παρκάρουν τα χιλιάδες αεροσκάφη που αναγκαστικά έμειναν καθηλωμένα λόγω του κορωνοϊού. 

Δεν είναι εύκολο να βρεις που θα παρκάρεις ένα αεροσκάφος μήκους περίπου 80 μέτρα και πλάτους 70, αξίας πάρα πολλών εκατομμυρίων, ειδικά όταν έχεις εκατοντάδες από αυτά. Και μαζί με σένα υπάρχουν δεκάδες μικρότερες και μεγαλύτερες εταιρείες οι οποίες έχουν την ίδια επιτακτική ανάγκη. 

Σύμφωνα με την Cirium, μια εταιρεία δεδομένων και ανάλυσης που επικεντρώνεται στον ταξιδιωτικό κλάδο, περίπου 17.000 αεροσκάφη σταθμεύουν πλέον παγκοσμίως , αντιπροσωπεύοντας περίπου τα δύο τρίτα όλων των εμπορικών αεροσκαφών.

Δεν κλειδώνεις ένα αεροσκάφος και φεύγεις

Το να καθηλώσεις ένα αεροσκάφος, δεν είναι το ίδιο με το να βάζεις το αυτοκίνητο σου στο πάρκινγκ και να φεύγεις. Κάθε σκάφος χρειάζεται ειδική μεταχείριση και συντήρηση προκειμένου να παραμείνει σε καλή κατάσταση και να συνεχίσει να είναι ασφαλές. 

Όλα τα αεροσκάφη βρίσκονται σε “ενεργή κατάσταση στάθμευσης” κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να παραμένουν έτοιμα για να απογειωθούν όταν αυτό καταστεί δυνατόν. 

Συντήρηση στο έδαφος

Ανεξάρτητα από το πόσο διαρκεί μια ενεργή κατάσταση στάθμευσης, από μερικές ημέρες έως αρκετούς μήνες, η διαδικασία ξεκινά όταν το πλήρωμα μεταφέρει το αεροσκάφος στη θέση στάθμευσης. Για δύο έως τρεις ημέρες μετά την άφιξή του, οι μηχανικοί περπατούν γύρω του για να ελέγξουν το εσωτερικό, να αποσυνδέσουν οποιαδήποτε τροφοδοσία, να στραγγίσουν το νερό και να σφραγίσουν τους κινητήρες, τους σωλήνες pitot (μικρούς σωλήνες κοντά στη μύτη του αεροσκάφους που μετρούν την ταχύτητα του αέρα) και άλλα σημεία πρόσβασης για να αποτρέψουν την είσοδο ζώων και οτιδήποτε άλλο και να καλύψουν τους κινητήρες.

Μετά την ολοκλήρωση αυτής της προετοιμασίας, το αεροπλάνο εισέρχεται σε ένα πρόγραμμα βραχυπρόθεσμης αποθήκευσης όπου οι εργαζόμενοι στην συντήρηση πρέπει να εκτελούν καθορισμένες εργασίες κάθε 10 ημέρες. Η λίστα περιλαμβάνει τη λειτουργία των κινητήρων (φυσικά χωρίς τα καλύμματα), περιστροφή των ελαστικών, λειτουργία της βοηθητικής μονάδας ισχύος (η οποία τροφοδοτεί το ηλεκτρικό σύστημα ενός αεροσκάφους όταν οι κινητήρες δεν λειτουργούν), ενεργοποίηση του κλιματιστικού, λειτουργία των πτερυγίων για να μην αδρανήσει το υδραυλικό σύστημα και είτε διατηρώντας τις μπαταρίες φορτισμένες είτε αποσυνδέοντας τις εντελώς. 

Κάποια (μεγάλα) μοντέλα χρειάζονται επιπλέον εργασίες συντήρησης, οι οποίες είναι εξαιρετικά δαπανηρές. 

Αυτοί οι έλεγχοι ρουτίνας διατηρούν το αεροσκάφος σε ασφαλή λειτουργία, ενώ πέραν των υπηρεσιών συντήρησης κάθε 10 μέρες, υπάρχουν και επιπλέον εργασίες που γίνονται κάθε μήνα ακινησίας. Για κάθε “απλή” ημέρα συντήρησης, χρειάζεται ένα άτομο την ημέρα, κάτι που σημαίνει ότι όλο αυτό το διάστημα απαιτήθηκαν χιλιάδες μηχανικοί και συντηρητές αεροσκαφών

Έτοιμα για πτήση

Από την στιγμή που οι κυβερνήσεις όλου σχεδόν του κόσμου αποφάσισαν να άρουν τα μέτρα περιορισμού και να ξεκινήσουν σιγά σιγά τα ταξίδια, έχει ξεκινήσει η διαδικασία αποκατάστασης του αεροσκάφους σε λειτουργία πτήσης. 

Για κάθε αεροσκάφος χρειάζονται 3 μέρες προετοιμασίας προκειμένου να βρεθεί στην σωστή κατάσταση για να ξεκινήσει να μεταφέρει επιβάτες και φορτία και ουσιαστικά αντιστρέφει τη διαδικασία του παρκαρίσματος. Οι μηχανικοί βγάζουν τα καλύμματα. αποκαθιστούν και καθαρίζουν  τα συστήματα νερού · ελέγχουν τις δεξαμενές καυσίμου και τις γραμμές τροφοδοσίας για να καθαρίσετε τυχόν επικαθίσεις και ολοκληρώνουν τυχόν ελέγχους συντήρησης στο ημερολόγιο του αεροσκάφους.

Αυτό που ανησυχεί περισσότερο τις αεροπορικές εταιρείες, είναι η υγρασία. Σε περιπτώσεις που η στάθμευση του αεροσκάφους γίνει για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε προτιμάται ένα μέρος με όσο το δυνατόν λιγότερη υγρασία, γιατί το σκάφος αρχίζει να μυρίζει.

Σε ότι αφορά το κόστος στάθμευσης; Στις ερήμους των ΗΠΑ όπου το κλίμα είναι ιδανικό για μακροχρόνια στάθμευση αεροσκαφών και έχει άπλετο χώρο, η χρέωση είναι από 10 έως 14 δολάρια την ημέρα, ανάλογα το μέγεθος του αεροσκάφους (φτηνότερα από το παρκάρεις στην Αθήνα), όμως το κόστος αυτό εκτοξεύεται αν υπολογίζει κανείς τους εκατοντάδες μηχανικούς και συντηρητές οι οποίοι σε καθημερινή βάση επιβλέπουν το αεροσκάφος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ