Παγκόσμιος συναγερμός μετά τις ανακοινώσεις επιστημόνων για τις μεταλλάξεις

Μεγάλη ανησυχία σε παγκόσμιο επίπεδο προκάλεσε η δημοσίευση έρευνας από επιστήμονες για πιθανή αντίσταση του ιού  που μπορεί να προκληθεί από τους εμβολιασμούς

Οι εμβολιασμοί από μόνοι τους δεν θα σταματήσουν την δημιουργία νέων παραλλαγών και στην πραγματικότητα, επισημαίνει η έρευνα, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εξέλιξη των στελεχών του ιού που προσπερνάνε την προστασία των εμβολίων, προειδοποίησαν ερευνητές την Παρασκευή.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι οι άνθρωποι πρέπει να φορούν μάσκες και να λάβουν και άλλα μέτρα για να αποτρέψουν την εξάπλωση του κορωνοϊού, έως το σύνολο του πληθυσμού να εμβολιαστεί πλήρως.

Τα ευρήματά της έρευνας δημοσιεύθηκαν στο Nature Scientific Reports και υποστηρίζουν την όχι ιδιαίτερα δημοφιλή απόφαση του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών να προτείνουν ακόμη και σε πλήρως εμβολιασμένα άτομα να αρχίσουν να φορούν μάσκες ξανά σε περιοχές υψηλής μετάδοσης του ιού.

Η επιστημονική ομάδα εξήγησε πως διαπίστωσε στην έρευνα ότι οι γρήγοροι ρυθμοί εμβολιασμών μειώνουν τις πιθανότητες  εμφάνισης καινούργιων ανθεκτικών στελεχών του ιού. Αντίθετα, είπαν οι ειδικοί, όταν έγινε χαλάρωση αυτών των «μη φαρμακευτικών» παρεμβάσεων σε στιγμή που η πλειοψηφία του δείγματος είχε εμβολιαστεί, η πιθανότητα της εμφάνισης ενός ανθεκτικού στελέχους αυξήθηκε σημαντικά.

Οι επιστήμονες συμπλήρωσαν ότι αν διατηρηθούν οι λεγόμενες «μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις», όπως η χρήση μάσκας και η κοινωνική απόσταση, ο ιός είναι λιγότερο πιθανό να εξαπλωθεί και να αλλάξει. Για την διαπίστωση αυτή χρησιμοποιήθηκε ένα μαθηματικό μοντέλο για να προβλέψει αυτές τις αλλαγές, αλλά τα ευρήματά τους ακολουθούν αυτό που είναι γνωστό για την επιδημιολογία των ιών και αυτό που είναι γνωστό ως επιλεκτική πίεση δηλαδή την τη δύναμη που ωθεί κάθε οργανισμό να εξελιχθεί.

Οι πολιτικές που πρέπει να ακολουθηθούν είναι δύο σύμφωνα με τους ειδικούς. Πρώτα είναι οι «μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις», όπως η χρήση μάσκας και μετά είναι τα εμβόλια. Από εξελικτική σκοπιά, αυτό που είναι απαραίτητο για να μειωθεί η εξάπλωση είναι ο εμβολιασμός όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων όσο το δυνατόν γρηγορότερα και σε ολόκληρο τον κόσμο.