emea business monitor

Facebook: Ο Βασιλιάς είναι γυμνός!

Η πολιτική του Facebook βάσει της οποίας επιτρέπει να αναρτά ο καθένας ό,τι θέλει χωρίς συνέπειες, έχει δημιουργήσει κατά καιρούς προβλήματα σε πολλούς καταναλωτές, όμως μέχρι τώρα το ίδιο το μέσο δεν είχε καμία επίπτωση. Η μόνιμη επωδός του μέσου κοινωνικής δικτύωσης ήταν πως δεν ευθύνεται αυτό για όσα αναρτούν οι χρήστες του, όπως δεν ευθύνεται ο δρόμος αν οι οδηγοί που κυκλοφορούν σε αυτόν παραβιάζουν το όριο ταχύτητας. 

Από την μία όμως τα χιλιάδες γκρουπ που έχουν φτιαχτεί στο Facebook μέσω των οποίων διασπείρονται μηνύματα μίσους, κάτι η έντονη ευαισθητοποίηση κοινού και εταιρειών, έχει δημιουργήσει προβλήματα στο δημοφιλές μέσο και μια διαμάχη η οποία όπως δείχνουν τα πράγματα θα συνεχίσει να κλιμακώνεται. 

Η αλλαγή ξεκινάει από μέσα

Όλα ξεκίνησαν πριν από μερικές εβδομάδες και στον απόηχο των διαδηλώσεων για την δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, όταν κάποιοι υπάλληλοι του Facebook άρχισαν να διαμαρτύρονται για την πολιτική του μέσου το οποίο ανέχεται την ρητορική μίσους, τις απειλές βίας ακόμα και την αλλοίωση της εκλογικής συνείδησης των χρηστών του, στο βωμό του κέρδους. 

Πολλοί εργαζόμενοι έφτασαν στο σημείο να αποχωρήσουν από την εταιρεία, διαμαρτυρόμενοι για τις τακτικές της, καταγγέλλοντας τις πρακτικές της. 

Τα πράγματα όμως έγιναν πολύ σοβαρά, όταν στις φωνές διαμαρτυρίας χρηστών και εργαζόμενων, προστέθηκαν και αυτές των μεγαλύτερων εταιρειών του κόσμου, οι οποίες αποφάσισαν να αποσυρθούν από το μέσο κοινωνικής δικτύωσης, σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης του κοινού και πίεσης του μέσου για να διορθώσει την κατάσταση.

Πόσο επηρεάζεται το Facebook;

Μέχρι στιγμής δεκάδες μεγάλες εταιρείες έχουν αποφασίσει να σταματήσουν τις διαφημίσεις τους όχι μόνο στο Facebook αλλά και στα υπόλοιπα μέσα της εταιρείας, όπως το Instagram, το οποίο επίσης ανήκει σε αυτό.

Οι μεγάλες εταιρείες παίρνουν μέρος σε μια εκστρατεία η οποία ξεκίνησε στις 17 Ιουνίου και υποστηρίζουν ότι παρά τις διαβεβαιώσεις για το αντίθετο, το Facebook εξακολουθεί να επιτρέπει την ανάρτηση περιεχομένου που υποκινεί τη βία εναντίον διαδηλωτών του Black Lives Matter και προωθεί ειδησεογραφικούς ιστότοπους οι οποίοι φέρονται ανοιχτά υπέρ του ρατσισμού. 

Αντίστοιχες διαμαρτυρίες έχουν δεχτεί και ο ειδησεογραφικός όμιλος Fox News, ενώ στο πρόσφατο παρελθόν αντίστοιχο μποϊκοτάζ έχει δεχτεί και η Uber,  οποία δεν κατάφερε να πάρει πίσω τους πελάτες που έχασε από εκείνη την περίοδο. 

Πόσο όμως επηρεάζεται το Facebook; Μέχρι στιγμής, οι οικονομικές απώλειες από το μποϊκοτάζ των μεγάλων εταιρειών, είναι “ψίχουλα” μπροστά στα έσοδα της εταιρείας. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα αποτελέσματα του, το Facebook το πρώτο τρίμηνο του 2020, είχε 17 δισ. δολάρια έσοδα μόνο από τις διαφημίσεις και το μεγαλύτερο μέρος από αυτές προέρχεται από μικρές και μεσαίες εταιρείες για τις οποίες είναι απαραίτητο για την επιβίωση τους. 

Ζούκερμπεργκ: Υπόσχομαι να αλλάξουμε

Μπορεί οι μεγάλες εταιρείες να μην αντιπροσωπεύουν μεγάλο κομμάτι των διαφημιστικών εσόδων του μέσου, όμως ο αντίκτυπος και η αρνητική δημοσιότητα που φέρνουν αν και δεν είναι εύκολα μετρήσιμος, είναι μια μεγάλη απώλεια για την εταιρεία, η οποία μπορεί μεσομακροπρόθεσμα να δει και μικρότερες εταιρείες να ακολουθούν το παράδειγμα τους. 

Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, τόνισε πως έχει πάρει το μήνυμα και πως αν και δεν θα έπρεπε να αναμιχθεί η εταιρεία σε πολιτικά θέματα, θα φροντίσει να αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζει τις καταστάσεις. 

Στο παρελθόν, ο ιδρυτής του Facebook έχει επιμείνει στο δικαίωμα της “ελευθερίας του λόγου”, το οποίο όμως έχει δώσει το δικαίωμα σε ακραίες φωνές να επηρεάσουν την κοινωνία. Επειδή όμως τα όρια της ελευθερίας με την ασυδοσία είναι μερικές φορές μη διακριτά, το Facebook αποφάσισε να ακολουθήσει το παράδειγμα του Twitter και να επισημαίνει τις επιβλαβείς δημοσιεύσεις για την ενημέρωση των χρηστών του. 

“Μερικές φορές το χρόνο, αποφασίζουμε να αφήσουμε περιεχόμενο που διαφορετικά θα παραβίαζε τις πολιτικές μας, επειδή θεωρούμε ότι η αξία του δημοσίου συμφέροντος υπερτερεί του κινδύνου αυτού του περιεχομένου”, είπε ο ιδρυτής του Facebook. “Με τον ίδιο τρόπο που τα ειδησεογραφικά πρακτορεία συχνά αναφέρουν όσα λέει ένας πολιτικός, πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό οι άνθρωποι να μπορούν γενικά να το βλέπουν και οι ίδιοι στις πλατφόρμες μας”.

Οι μεγάλες εταιρείες προσπαθούν να αλλάξουν τον κόσμο

Οι δηλώσεις του Ζούκερμπεργκ δεν πτόησαν την Unilever, η οποία με ανακοίνωση της είπε πως θα σταματήσει να διαφημίζει στο Facebook, το Instagram και το Twitter στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος του έτους. Η εταιρεία, που είναι ένας από τους μεγαλύτερους καταναλωτές μάρκετινγκ στον κόσμο, ανέφερε την ανάγκη τερματισμού της διχαστικότητας και της ρητορικής μίσους κατά τη διάρκεια μιας πολωτικής εκλογικής περιόδου.

Η Unilever σκοπεύει να διατηρήσει τον συνολικό προϋπολογισμό της για διαφήμιση στις ΗΠΑ και να στραφεί σε «άλλα μέσα ενημέρωσης» και δήλωσε ότι θα παρακολουθεί στενά την κατάσταση και θα «επανεξετάζει την τρέχουσα θέση της εάν κρίνει απαραίτητο».

Η ανακοίνωση της Unilever ήταν αρκετή να στείλει την μετοχή σε μια πτώση 8,3% ενώ “η μπάλα πήρε” και το Twitter το οποίο είδε μια πτώση 7,4%.

Η Unilever ομως δεν ήταν η μόνη μεγάλη εταιρεία που μποϊκοτάρει το Facebook, καθώς και η Coca Cola προχώρησε σε μια αντίστοιχη απόφαση, ανακοινώνοντας ότι αναστέλλει για τουλάχιστον 30 ημέρες οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με σκοπό να ασκήσει πίεση για υιοθέτηση πολιτικών κατά του ρατσισμού.

«Δεν υπάρχει θέση για τον ρατσισμό στον κόσμο και δεν υπάρχει θέση για τον ρατσισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», σημειώνει ο Τζέιμς Κουίνσι, ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola, σε λακωνική ανακοίνωσή του.

Μακρύς κατάλογος εταιρειών στο #stophateforprofit

Η εκστρατεία #StopHateForProfit (τέλος στο μίσος για το κέρδος), έχει προσελκύσει πολλές μεγάλες εταιρείες στο να ενώσουν τη φωνή τους ενάντια στην ασυδοσία των μέσω κοινωνικής δικτύωσης. 

Μέσα σε αυτές που έχουν μποϊκοτάρει το Facebook συμπεριλαμβάνονται κολοσσοί, εκτός των Coca Cola και Unilever που αναφέρθηκαν νωρίτερα, όπως:

Adidas
Arc’teryx
Ben & Jerry’s
Beam Suntory
Birchbox
Blue Bottle Coffee
Clorox
Dashlane
Denny’s
Diageo
Eddie Bauer
Eileen Fisher
Ford
Hershey’s
Honda
HP
JanSport
Levi Strauss
Magnolia Pictures
Microsoft
Patagonia
Patreon
Pfizer
Puma
The North Face
REI
Starbucks
Upwork
Vans
Verizon
Vertex Pharmaceuticals

 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.