To Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο εγκρίνει τις μακροοικονομικές προβλέψεις του αναθεωρημένου Προγράμματος Σταθερότητας 2019-2022, οι οποίες όπως σημειώνει κινούνται εντός των αποδεκτών ορίων και είναι συμβατές με τις πρόσφατες οικονομικές εξελίξεις.
Σημειώνεται ότι οι προβλέψεις αυτές αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία στηρίζονται τόσο το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων όσο και το Αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας. Το πρώτο έχει ήδη αποσταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προβλέπει πρωτογενή πλεονάσματα υψηλότερα από τις αρχικές προβλέψεις του προϋπολογισμού για το 2019 καθώς και για τα επόμενα χρόνια, ενώ το Αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας αναμένεται να αποσταλεί στην Κομισιόν την ερχόμενη εβδομάδα
Ειδικότερα, στην έκθεσή του το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών η ελληνική οικονομία ανέκαμψε από την βαθιά ύφεση η οποία οδήγησε στην πτώση του ΑΕΠ κατά 26% περίπου (2007-2016). Όπως προσθέτει, υπάρχουν ενδείξεις ότι η θετική συγκυρία θα διατηρηθεί και ότι η ελληνική οικονομία θα επεκταθεί με τον ίδιο μέτριο ρυθμό τα επόμενα χρόνια.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι οι διεθνείς αγορές δείχνουν να υιοθετούν θετικές προοπτικές για την ελληνική οικονομία, γεγονός που αντανακλάται στη σημαντική μείωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων.
Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο σημειώνει ότι το βασικό σενάριο για την πορεία της οικονομίας προβλέπει ότι το ΑΕΠ θα επεκταθεί με ρυθμό 2,3% το τρέχον έτος, 2,3% το 2020, 2,1% το 2021 και 2% το 2022, τονίζοντας ότι ο ρυθμός ανόδου κινείται εντός αποδεκτών ορίων, ενώ προσθέτει ότι οι προβλέψεις αυτές είναι σε μεγάλο βαθμό ευθυγραμμισμένες με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και άλλων θεσμών, όπως το ΔΝΤ, ο ΟΟΣΑ και η Τράπεζα της Ελλάδος, για το 2019 και το 2020.
Πιο συγκεκριμένα, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο αναφέρει ότι οι εκτιμήσεις για τον ρυθμό ανάπτυξης του ΑΕΠ είναι ευθυγραμμισμένες με το “άνω όριο” των προβλέψεών του για το τρέχον έτος και το 2020, και παρότι τις θεωρεί αισιόδοξες, τονίζει ότι είναι επιτεύξιμες υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Προσθέτει δε ότι η μετρίαση της ανάκαμψης μετά το 2020 θεωρείται πιο ευλογοφανής.
Τονίζει, ωστόσο, ότι το παραπάνω σενάριο υπόκειται σε κάποιους κινδύνους που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις προβλέψεις. Ειδικότερα, αυτοί αφορούν:
- Το ενδεχόμενο επιβράδυνσης των ευρωπαϊκών οικονομιών, που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις ελληνικές εξαγωγές και να μετριάσει τα έσοδα από τον τουρισμό.
- Τον κίνδυνο κλιμάκωσης του προστατευτισμού που παρατηρείται σε μεγάλες οικονομίες, με αρνητικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο.
- Τον κίνδυνο αυξημένης χρηματοπιστωτικής αστάθειας στην Ευρώπη ως απόρροια ενός Brexit χωρίς συμφωνία.
- Το υψηλό ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, που από τη μία επηρεάζει αρνητικά τα μεγέθη των τραπεζών και από την άλλη περιορίζει τα κεφάλαια που θα μπορούσαν να διοχετευθούν στην οικονομία.
- Τις μακροπρόθεσμα δυσμενείς δημογραφικές τάσεις και το πρόβλημα της φυγής των Ελλήνων στο εξωτερικό, που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά στην το εργατικό δυναμικό και την ανεργία στην Ελλάδα, όπως και την εξέλιξη της συμμετοχής της εργασίας στη συνολική παραγωγή.