Politico: Οι πιλότοι είχαν αναφέρει προβλήματα στα Boeing 737 MAX τα οποία αγνοήθηκαν

Τα πρόσφατα δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν τα ολοκαίνουργια αεροσκάφη της Boeing, 737 MAX έχουν οδηγήσει σε καθήλωση όλων των αντίστοιχων αεροσκαφών σχεδόν στον κόσμο μέχρι να βρεθούν οι αιτίες που οδήγησαν στα πολύνεκρα συμβάντα, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφαλείας Αεροπλοΐας να εκδίδει απαγορευτικό χθες βράδυ, κάτι που οδήγησε σε προβλήματα σε πτήσεις και καθυστερήσεις, όμως οι ΗΠΑ μέχρι στιγμής δεν έχουν προχωρήσει σε αντίστοιχη κίνηση. 

Παρόλα αυτά όμως, όπως αποκαλύπτει το Politico, υπήρξαν τουλάχιστον 5 αναφορές πιλότων που είχαν επισημάνει προβλήματα στην συμπεριφορά των αεροπλάνων, οι οποίες όμως ποτές δεν είδαν μέχρι τώρα το φως της δημοσιότητας. 

Όπως αποκαλύπτει το Politico, οι πιλότοι είχαν επισημάνει τους τελευταίους μήνες προβλήματα που επηρεάζουν την λειτουργία και την πτητική ικανότητα των 737 ΜΑΧ σε κρίσιμες στιγμές πτήσης, κάτω από συγκεκριμένα σενάρια, με ορισμένα από τα περιστατικά να έχουν να κάνουν με τον έλεγχο της απώλεια στήριξης του αεροσκάφους (Maneuvering Characteristics Augmentation System -MCAS), η οποία μάλλον οφείλεται για την πτώση του αεροσκάφους των Αιθιοπικών αερογραμμών, χωρίς όμως ακόμα να έχουν γίνει γνωστά τα επίσημα αίτια του δυστυχήματος. Όπως προκύπτει από αρχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), τα οποία επικαλείται το Politico, πιλότοι στις ΗΠΑ είχαν  παραπονεθεί τουλάχιστον πέντε φορές τους τελευταίους μήνες για προβλήματα ελέγχου που αντιμετώπισαν στα αεροσκάφη Boeing 737 MAX 8 σε καθοριστικά στάδια της πτήσης.

Το ένα από τα περιστατικά που έρχονται στο φως έγινε τον περασμένο Νοέμβριο. Τότε, πιλότος αεροπορικής εταιρίας είχε αναφέρει ότι στη διάρκεια της απογείωσης ενεργοποιήθηκε ο αυτόματος πιλότος ενώ «μέσα σε δύο ή τρία δευτερόλεπτα το ρύγχος του αεροσκάφους πήρε κλήση προς το έδαφος«. Η κλίση του αεροσκάφους ήταν τόσο απότομη, ώστε να ενεργοποιηθεί το σύστημα προειδοποίησης που λειτουργεί με την χρήση φωνής στο πιλοτήριο, προειδοποιώντας τους δύο χειριστές να μην προχωρήσουν σε βύθιση. Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου το αεροσκάφος άρχισε να παίρνει κανονικά ύψος, σύμφωνα με την ίδια αναφορά.

Εκείνο που, εκτός των άλλων, προκαλεί εντύπωση είναι πως το περιστατικό του Νοεμβρίου έγινε ημέρες ή εβδομάδες μετά την συντριβή του Boeing 737 MAX στην Ινδονησία. Στην αναφορά του Νοεμβρίου τονίζεται ότι το πλήρωμα του αεροσκάφους πριν από την απογείωσή του «είχε συζητήσει τις πρόσφατες οδηγίες [αποφυγής απώλειας στήριξης] για τα αεροσκάφη MAX 8«. Οι οδηγίες αυτές είχαν εκδοθεί τόσο από την κατασκευάστρια εταιρία Boeing, όσο και από την FAA. ε ένα άλλο περιστατικό, το οποίο καταγράφηκε επίσης τον περασμένο Νοέμβριο ανέφερε ότι το πρόβλημα προκλήθηκε όταν το MCAS ενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο μετά την οριζοντίωση του αεροσκάφους κι αφού είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία απογείωσης. Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους έλαβε φωνητικό μήνυμα “απώλειας ύψους,” ενώ σχεδόν αμέσως προειδοποιήθηκε για το ενδεχόμενο βύθισης του αεροσκάφους, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι πιλότοι. Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου, το αεροσκάφος άρχισε να ανακτά κανονικά ύψος.

Παρά το γεγονός ότι η FAA είχε προχωρήσει στην έκδοση μιας έκτακτης οδηγίας (7 Νοεμβρίου του 2018), ώστε να βοηθήσει τους πιλότους να κατανοήσουν την διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με τον χειρισμό της τεχνολογίας πρόληψης απώλειας στήριξης, «δεν έκανε τίποτα προκειμένου να επιλύσει τα προβλήματα που εντοπίζονταν στην λειτουργία του MCAS«, έγραψε ένας από τους πιλότους στην αναφορά του. Ο ίδιος πιλότος ανέφερε ότι τα εγχειρίδια πτήσης του αεροσκάφους δεν είχαν ενημερωθεί με τις σχετικές πληροφορίες τον καιρό που έγραφε την καταγγελία του.

«Νομίζω ότι είναι ασυνείδητο για μία κατασκευάστρια εταιρία, για την FAA, αλλά και για τις αεροπορικές εταιρίες να έχουν πιλότους που πετούν ένα αεροσκάφος χωρίς να έχουν λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση ή να έχουν πρόσβαση σε ουσιαστικές πηγές πληροφόρησης και εγχειρίδια προκειμένου να κατανοήσουν τον υψηλό βαθμό πολυπλοκότητας των συστημάτων που διαφοροποιούν το συγκεκριμένο αεροσκάφος από τα προηγούμενα μοντέλα», έγραψε χαρακτηριστικά ο πιλότος.

Οι πιλότοι επισημαίνουν και προβλήματα και “αδιαφορία” από την μεριά της εταιρείας, η οποία παρά τα περιστατικά και πριν το δεύτερο δυστύχημα δεν έχει κάνει κάτι για να προειδοποιήσει ή να εκπαιδεύσει τους πιλότους. “Αναρωτιέμαι, τι άλλο δεν ξέρω για αυτό το αεροπλάνο;” ανέφερε ο πιλότος, “το εγχειρίδιο πτήσης είναι ελλιπές και ποινικά ανεπαρκές. Όλες οι αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το ΜΑΧ θα πρέπει να πιέσουν την Boeing να ενσωματώσει ΌΛΑ τα συστήματα στα εγχειρίδια των αεροσκαφών”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ