“Όχι” της Κομισιόν στο σχέδιο συγχώνευσης των Siemens – Alstom

Απέρριψε την πρόταση της Siemens για εξαγορά της γαλλικής Alstom η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υποστηρίζοντας ότι οι δύο εταιρείες δεν προσέφεραν σαφείς εξασφαλίσεις ώστε καμφθούν οι ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό.

Στην επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε η Κομισιόν τονίζεται ότι η συγχώνευση των δύο εταιρειών, που θα δημιουργούσε έναν κολοσσό στον τομέα των σιδηροδρόμων, θα λειτουργούσε βλαπτικά για τον ανταγωνισμό, τόσο στην αγορά συστημάτων σηματοδότησης, όσο και των τρένων υψηλών ταχυτήτων.

“Εκατομμύρια επιβάτες σε ολόκληρη την Ευρώπη βασίζονται καθημερινά στα σύγχρονα και ασφαλή τρένα. Η Siemens και η Alstom αποτελούν και οι δύο ‘πρωταθλητές» της σιδηροδρομικής βιομηχανίας. Χωρίς επαρκή διορθωτικά μέτρα, αυτή η συγχώνευση θα είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές τόσο για τα συστήματα σηματοδότησης που διατηρούν τους επιβάτες ασφαλείας, όσο και για τις επόμενες γενιές τρένων υψηλών ταχυτήτων, σχολίασε σχετικά η Επίτροπος αρμόδια για θέματα ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βέσταγκερ.

Πρόσθεσε, δε, ότι η Επιτροπή απαγόρευσε τη συγχώνευση “επειδή οι εταιρείες δεν ήταν διατεθειμένες να κατευνάσουν τις σοβαρές ανησυχίες μας για τον ανταγωνισμό”.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η σημερινή απόφαση έρχεται σε συνέχεια μιας εμπεριστατωμένης έρευνας από την πλευρά της Επιτροπή για την εξαγορά, η οποία θα συνδύαζε τον σιδηροδρομικό εξοπλισμό και τις υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών των δύο επιχειρήσεων σε μια νέα εταιρεία πλήρως ελεγχόμενη από τη Siemens, η οποία θα συγκέντρωνε παράλληλα τις δραστηριότητες των δύο μεγαλύτερων προμηθευτών στα συστήματα σηματοδότησης σιδηροδρόμων και μετρό της Ευρώπης.

Με βάση το σκεπτικό της Επιτροπής, η εξαγορά θα δημιουργούσε έναν αδιαμφισβήτητο ηγέτη στον τομέα των συστημάτων σηματοδότησης και έναν κυρίαρχο “παίκτη” στα τρένα υψηλών ταχυτήτων, κάτι που θα έπληττε τον ανταγωνισμό και στους δύο αυτούς τομείς, στερώντας στους πελάτες, συμπεριλαμβανομένων των φορέων εκμετάλλευσης σιδηροδρόμων και των διαχειριστών των σχετικών υποδομών, την επιλογή προμηθευτή και προϊόντων.

Επίσης, η Κομισιόν σημειώνει ότι έλαβε υπόψη της αρκετές καταγγελίες από πελάτες, ανταγωνιστές, βιομηχανικές ενώσεις και συνδικάτα, καθώς και αρνητικές παρατηρήσεις από διάφορες εθνικές Αρχές Ανταγωνισμού στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), βάσει των οποίων υπήρχαν σοβαρές ανησυχίες ότι η προτεινόμενη εξαγορά θα περιορίσει την καινοτομία στα συστήματα σηματοδότησης και στο τροχαίο υλικό για τα τρένα υψηλής ταχύτητας, θα οδηγήσει στον αποκλεισμό των μικρότερων ανταγωνιστών και σε υψηλότερες τιμές και λιγότερες επιλογές για τους καταναλωτές.

Δεδομένου, λοιπόν, ότι τα μέρη δεν ήταν διατεθειμένα να προσφέρουν επαρκείς λύσεις για την επίλυση των εν λόγω προβλημάτων, η Κομισιόν τονίζει ότι ενέστειλε τη συγχώνευση για να προστατεύσει τον ανταγωνισμό στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό κλάδο.

Η απόφαση αναμένεται να προκαλέσει εκ νέου αντιδράσεις από τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας, οι οποίες παρά τις αντιδράσεις άλλων χωρών, επέμεναν ότι η δημιουργία ενός “Ευρωπαίου πρωταθλητή” στις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι αναγκαία προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από ξένες εταιρείες, κυρίως από την Ασία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ