Οριακή αύξηση πωλήσεων “βλέπουν” οι λιανέμποροι τροφίμων

Βελτίωση του οικονομικού κλίματος, αν και οριακή, αναμένουν το πρώτο εξάμηνο του έτους τα στελέχη των επιχειρήσεων λιανεμπορίου τροφίμων, όπως προκύπτει από την κυλιόμενη εξαμηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Ειδικότερα, όσον αφορά τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, για τρίτη συνεχή μέτρηση η πλειοψηφία εκτιμά ότι αυτές θα κινηθούν αυξητικά, σε ποσοστό 33%, έναντι 21% που αναμένει μείωση, η οποία είναι η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί την τελευταία τριετία.

Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,5% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2019-Ιούνιος 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Βέβαια, όπως σημειώνεται, οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική κατάσταση, και ενδεχομένως πολιτικές εξελίξεις να επιδράσουν σε αυτή την πρόβλεψη. Χαρακτηριστικότερη αποτελεί η επίδραση της αύξησης του κατώτατου μισθού. Σημειώνεται ότι η μέτρηση ξεκίνησε πριν την ανακοίνωση της είδησης αυτής.

Η θετική τάση, πάντως, που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2018 παρουσιάζει βελτίωση σε αυτή τη μέτρηση. Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία σε ποσοστό 52% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη, το 24% ότι χειροτέρεψε και το 24% ότι βελτιώθηκε. Συγκριτικά με τις μετρήσεις του 2017, καταγράφεται σαφώς καλύτερο αποτέλεσμα όσον αφορά την οικονομική κατάσταση, αλλά δεν καταγράφεται αυτή τη στιγμή δυναμική για περεταίρω βελτίωση.

IELKA_1

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι σημαντικό ότι το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει νέα βελτίωση, η οποία οφείλεται στην βελτίωση των οικονομικών συνθηκών της αγοράς, όσο και στις θετικές προσδοκίες των στελεχών για τις πωλήσεις και τις τιμές. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στις προσδοκίες για την κεφαλαιοποίηση σε πωλήσεις και κερδοφορία από τις πρόσφατες εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Παρά την συγκρατημένη αισιοδοξία που καταγράφεται, όμως, τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν. Τα εξωγενή προβλήματα εξακολουθούν να πρωταγωνιστούν. Συγκεκριμένα, και πάλι καταγράφεται ως βασικό πρόβλημα η αβεβαιότητα του περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού), κάτι που αποδίδεται τόσο στις εσωτερικές εξελίξεις στη χώρα, όσο και στις γενικότερες αλλαγές που διέρχεται ο συγκεκριμένος κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα.

Ο υψηλός ΦΠΑ ο οποίος στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα εξακολουθεί να έχει σημασία, με ποσοστό 45%. Το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ένταση, καθώς ανεβαίνει στην 3η θέση με 38%, ενώ η χαμηλή κερδοφορία παραμένει σημαντικό πρόβλημα με μικρή μείωση από το 43% στο 38%. Την πεντάδα των κύριων προβλημάτων συμπληρώνουν η γραφειοκρατία και η πολυνομία του δημοσίου, η οποία επηρεάζει σημαντικά τον κλάδο τα τελευταία χρόνια.

IELKA_2

Σε ό,τι αφορά τις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η πλειοψηφία των στόχων του κλάδου έχουν να κάνουν με την καινοτομία και τις επενδύσεις. Συγκεκριμένα, αν εξαιρέσουμε την πρώτη γενική προτεραιότητα της αύξησης πωλήσεων, η οποία είναι κοινή για όλες τις επιχειρήσεις, όλες οι υπόλοιπες προτεραιότητες αποτελούν περιοχές με σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον και έχουν ανάγκη την καινοτομία, όπως νέες υπηρεσίες και προϊόντα, καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών, αναβάθμιση δικτύου και πολυκαναλική διάθεση προϊόντων, αξιοποίηση δεδομένων κ.λπ.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ διεξήχθη από 15 έως 26 Ιανουαρίου 2019 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 156 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων, Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορικής κ.λπ.).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ