Τις τελευταίες μέρες τα διεθνή μέσα αλλά και τα δημοσιεύματα στα κοινωνικά δίκτυα, έχουν ασχοληθεί εκτεταμένα με το νέο “υπερόπλο” που παρουσίασε ο Ιρανικός στρατός, κάτι που παρουσιάστηκε σαν το νέο πολεμικό αεροσκάφος Kowsar”. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης ότι το αεροπλάνο ήταν μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης γενιάς που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε αποκλειστικά από Ιρανούς στρατιωτικούς εμπειρογνώμονες.
Ωστόσο, οι διεθνείς εμπειρογνώμονες στον τομέα των αερομεταφορών έσπευσαν να αμφισβητήσουν τον ισχυρισμό της ιρανικής κυβέρνησης και αποκάλυψαν ότι το σχέδιο είναι αυτό του αεροσκάφους F-5F που κατασκευάστηκε στις ΗΠΑ, στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Η Τεχεράνη αγόρασε F-5s από τις ΗΠΑ το 1974, πέντε χρόνια πριν από την Ιρανική επανάσταση.
Ο Joseph Dempsey, ερευνητικός συνεργάτης στον τομέα της άμυνας και της στρατιωτικής ανάλυσης στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών (IISS), με ανάρτηση του στο Twitter έδειξε τη σύγκριση.
#Iran ‘Kowsar’ indigenous fighter – prototype 3-7400 (2018)#US Northrop F-5F Tiger II combat capable trainer – prototype 00889 (1974) pic.twitter.com/b8vJ7qGd9n
— Joseph Dempsey (@JosephHDempsey) 21 Αυγούστου 2018
Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξε και ο συνάδελφος του και ανώτερος συνεργάτης του για την στρατιωτική αεροδιαστημική στο IISS, Douglas Barrie ο οποίος συμφώνησε ότι το αεροσκάφος που αποκαλύφθηκε από το Ιράν φαίνεται να είναι ένα διθέσιο F-5. Αν και το αεροσκάφος είναι είναι ένα F-5s του 1970, όπως ισχυρίζεται ο Barry, τα λεγόμενα της Ιρανικής κυβέρνησης έχουν ένα μικρό ψήγμα αλήθειας μέσα τους, καθώς “Οι Ιρανοί έχουν πιθανότατα την βιομηχανική ικανότητα να κατασκευάσουν τουλάχιστον τμήματα της ατράκτου για αυτό το αεροσκάφος. Είναι σαφές ότι έχουν την δυνατότητα να κατασκευάσουν κάποια ανταλλακτικά”. Πρόσθεσε επίσης ότι οι Ιρανοί μηχανικοί μπορεί επίσης να έχουν αναβαθμίσει το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου του αεροσκάφους, αλλά αυτό δεν θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολο, δεδομένου ότι οι αρχικές προδιαγραφές είχαν δημιουργηθεί από τη δεκαετία του 1960.
Ο John Sneller, επικεφαλής των αερομεταφορών στη συμβουλευτική της άμυνας της IHS Markit της Jane, προσδιόρισε επίσης το αεροπλάνο ως διθέσιο F-5F. “Τα σημάδια στα πλευρά της ατράκτου, ειδικά οι ελαφρώς ασυνήθιστες εισαγωγές αέρα που είναι ελαφρώς χαμηλές, είναι εκείνες του F-5F”, δήλωσε, προσθέτοντας, “είναι πραγματικά ένα χαρακτηριστικό που αποκαλύπτει την ταυτότητα του αεροσκάφους”. Ο Sneller είπε ότι πιστεύει πως το Ιράν προσπαθεί να αποδείξει ότι εξακολουθεί να έχει ικανότητες αεριωθούμενων αεροσκαφών και ότι με την πίεση που προέρχεται από τις ΗΠΑ , το Ισραήλ και τη Σαουδική Αραβία, οι ηγέτες στην Τεχεράνη θα ήθελαν επίσης να δείξουν στο λαό της χώρας ότι το Ιράν έχει κάποιο τρόπο να προστατευθεί.
«Αναπτύσσουν τις δικές τους τεχνολίες- αλλά αυτό απέχει πολύ από το σχεδιασμό, την πιστοποίηση και την κατασκευή των δικών τους αεροσκαφών και αυτό δεν φαίνεται να συμβαίνει σε αυτό το συγκεκριμένο σύνολο εικόνων που έχουν βγει», δήλωσε ο Sneller. Η τρέχουσα εκτίμηση της IHS Markit της Jane είναι ότι το Ιράν διαθέτει 31 μονοθέσια αεροσκάφη F-5E και 17 διθέσια αεροσκάφη F5-F σε υπηρεσία. Ο στρατός του Ιράν είχε προϋπολογισμό 2017 εκατομμυρίων δολαρίων, ή 2,5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Ινστιτούτου Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI).