Οι λόγοι που ανεβάζουν την τιμή της βενζίνης

Εξηγήσεις για τους λόγους που αυξάνεται η τιμή της βενζίνης δίνει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), υπογραμμίζοντας ότι οι τιμές στην αντλία δεν έχουν ακολουθήσει την αύξηση του κόστους που παρατηρείται διεθνώς, ενώ προσθέτει ότι η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή εσφαλμένα χρησιμοποιεί ως βάση την τιμή στην περιοχή Αθήνας.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος, από τα μέσα του 2017 έως και τώρα, οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου όσο και των προϊόντων που ακολουθούν, έχουν ανοδική πορεία. Το αργό μπρεντ από τον περασμένο Ιούλιο έχει αυξηθεί περίπου 66-70% και οι διεθνείς τιμές της αμόλυβδης κατά 40 με 50%.

Η επιβάρυνση, προσθέτει, ενισχύθηκε από την ανατίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου και από τον ΦΠΑ κάτι που οδήγησε και στην αύξηση του χονδρικού κόστους.

Όπως τονίζει, ωστόσο, οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτήν την αύξηση του κόστους. «Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς, και Πρατηριούχοι», σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ.

Επισημαίνει, επίσης, ότι σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή χρησιμοποιεί ως βάση την τιμή στην περιοχή Αθήνας, σύγκριση που είναι εσφαλμένη. «Όπως αναφέρει και το έγκριτο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ και όπως προκύπτει από τις αρμόδιες Ελεγκτικές Υπηρεσίες, η περιοχή Αθήνας και γενικότερα Αττικής χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας. Αυτή η κατάσταση περιμένουμε πάντοτε με την εφαρμογή μέτρων να αμβλυνθεί, αλλά μέχρι τότε ας έχουμε όλοι υπ’ όψιν ότι όσο η Αττική έχει αυτές τις τεχνητά χαμηλές τιμές αποτελεί αναξιόπιστη βάση αναφοράς», εξηγεί ο ΣΕΕΠΕ.

Προσθέτει, ακόμη, πως οι αυξήσεις των διεθνών τιμών ποτέ δεν συμφέρουν τις εταιρείες εμπορίας, καθώς επιβαρύνονται με περισσότερα έξοδα για να αγοράσουν και να εκτελωνίσουν τις ίδιες ποσότητες καυσίμων, μιας και προκαταβάλλουν στο Δημόσιο το σύνολο φόρων και δασμών. «Οι οφειλές των πελατών αυξάνονται, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο με την κερδοφορία και τις πωλούμενες ποσότητες. Εννοείται, πως το πλήγμα επίσης περιλαμβάνει και τις εξασθενημένες πωλήσεις, όπως είναι φυσικό μετά τις αυξήσεις. Στα νησιά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων μπορεί να ξεπερνά και το 1,80 ευρώ το λίτρο», αναφέρει.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, αυτό οφείλεται στο κόστος μεταφοράς προς τα νησιά, το οποίο είναι ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με το κόστος στις χερσαίες περιοχές και πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν σε κάθε υπολογισμό, κάτι το οποίο δεν γίνεται πάντα. Όπως εξηγεί, «για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση! Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς, κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ