Έκθεση-καταπέλτης της ΕΕ: 1,2 δισ. ευρώ επιπλέον κόστισαν 3 αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα!

Απασφάλισε η Ευρωπαϊκή Ένωση για το κόστος κατασκευής τριών αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα και μέσα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, υπογραμμίζει πως οι καθυστερήσεις, οι επαναδιαπραγματεύσεις και οι εκτός πραγματικότητας προβλέψεις, επιβάρυναν τους Έλληνες φορολογούμενους με επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ. Σαν να μην ήταν αρκετή η οικονομική επιβάρυνση, όπως δείχνει η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι αυτοκινητόδρομοι που τελικά παραδόθηκαν ήταν πιο μικροί από την αρχική συμφωνία. 

Η έκθεση δείχνει τον αυτοκινητόδρομο Ε-65, την Ολυμπία οδό και τον αυτοκινητόδρομο Μορέα. Σε ότι αφορά τον Ε-65, η παραδοθείσα απόσταση μειώθηκε κατά 55%!, δηλαδή δεν ολοκληρώθηκε ούτε καν το μισό έργο, ενώ το κόστος για τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο αυξήθηκε κατά 47%. Το έργο αυτό κόστισε 415 εκατ. ευρώ περισσότερα του προϋπολογισμού, ενώ σύμφωνα πάντα με την έκθεση, είχε υπερεκτιμηθεί ο όγκος και η συχνότητα διέλευσης των οχημάτων κατά 63%, ωστόσο ούτε αυτή η εκτίμηση συνάδει με το τελικό κόστος του έργου.

dromoi3

Στην Ολυμπία οδό, η έκθεση δείχνει μείωση του έργου κατά 45% με αντιστρόφως ανάλογη αύξηση του κόστους κατασκευής ανά χιλιόμετρο κατά 69%, κάτι που επιβάρυνε το ελληνικό δημόσιο και κατά συνέπεια τους Έλληνες φορολογούμενους κατά επιπλέον 678 εκατ. ευρώ. Στον Μορέα, εντοπίζεται το “μικρότερο κακό“, αφού η παραδοθείσα απόσταση ήταν αυτή που είχε προβλεφθεί, ενώ η αύξηση του κόστους ήταν “μόλις” 16%, με την επιβάρυνση να ανέρχεται στα 84 εκατ. ευρώ. 

Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων κυμάνθηκαν από 37 έως και 52 μήνες, ενώ τα έργα και στους τρεις αυτοκινητόδρομους διακόπηκαν πό το 2012 έως το 2014, ενώ η νέα κυβέρνηση καθυστέρησε πάρα πολύ τις διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση τους. Οι επιβαρύνσεις λόγω των συνολικών καθυστερήσεων υπολογίζονται σε +36% ανά χιλιόμετρο. dromoi 5

Σύμφωνα με την έκθεση η επιβάρυνση για τους Έλληνες φορολογούμενους αναμένεται να αυξηθεί στο μέλλον, αφού η μη ολοκλήρωση του μήκους των έργων, σημαίνει πως θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα για να συνδεθούν οι συγκεκριμένοι αυτοκινητόδρομοι με το σύνολο του υπόλοιπου οδικού δικτύου. 

Η έκθεση όμως του Ευρωπαϊκου Ελεγκτικού Συνεδρίου δε σταματάει εδώ, αφού εξετάζοντας συνολικά 12 ΣΔΙΤ, τα οποία συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ και τη χώρα μας, κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα κεφάλαια δεν χρησιμοποιήθηκαν με αποδοτικό τρόπο, ενώ κατηγορεί για υπονόμευση της διαφάνειας και μιλάει για ανεπαρκή ανάλυση και έλλειψη πολιτικής και στρατηγικής. Η έκθεση κάνει επίσης λόγο και για έλλειψη ανταγωνισμού στις προσφορές, αφήνοντας σαφή υπονοούμενα για μη διαφανείς διαδικασίες. 

dromoi7

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ