Με την διαδικασία του επείγοντος η ψήφιση του νομοσχεδίου για τον ΟΛΘ, αντιδρά η αντιπολίτευση

Με την διαδικασία του επείγοντος εισήχθη χθες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή το σχετικό νομοσχέδιο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή να τονίζει με κάθε τρόπο πόσο επωφελής είναι για το δημόσιο.

“Η κυβέρνηση είναι αφοσιωμένη στην λογική του δημοσίου συμφέροντος. Είναι άλλο πράγμα οι ιδιωτικοποιήσεις, που είχατε στο μυαλό σας και άλλο χαρακτήρα έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις που εμείς είμαστε αναγκασμένοι να προωθήσουμε, αλλά τις προωθούμε και διαπραγματευόμαστε με έναν τέτοιο τρόπο, που εξυπηρετείται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με βάση τις δυνατότητες που έχουμε, το δημόσιο συμφέρον» ανέφερε ο Π. Κουρουμπλής προσθέτοντας πως αυτό κυριάρχησε και στα θέματα των εργαζομένων ώστε να διασφαλιστούν πλήρως. Όπως προσέθεσε ο υπουργός, πρώτος στόχος της προσπάθειας που έκανε η κυβέρνηση ήταν να κερδίσουμε το μεγαλύτερο δυνατό, όταν πολλοί υποστήριζαν ότι δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το ύψος των 232 εκατομμυρίων. «Ήταν μια επιτυχία. Πολλοί έλεγαν ότι δεν θα υπάρξουν επενδυτές, υπήρχε και φόβος εδώ, στο περιβάλλον το ευρύτερο ότι μπορεί να μην υπάρξουν και επενδυτές. Εξασφαλίσαμε λοιπόν ένα υψηλό τίμημα και 180 εκατομμύρια επενδύσεις που πρέπει να γίνουν μέσα στην πρώτη επταετία”.

Σϋμφωνα με την εισήγηση του Δ. Μάρδα, στην σύμβαση διαπιστώνεται ότι ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και η εποπτεία και ο έλεγχος, που ασκεί, είναι αρκετά ισχυρός, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρουσιάζουν τα άρθρα, που εισάγουν όρους περί ελάχιστων επιπέδων διακίνησης, ετησίως, εκ μέρους του Ο.Λ.Θ., εμπορευμάτων. Ακόμη, προβλέπονται συγκεκριμένες απαγορεύσεις, όπως συγχωνεύσεις και μετασχηματισμός του Ο.Λ.Θ., χωρίς τη συναίνεση του κράτους. Το αντάλλαγμα της παραχώρησης, εκ μέρους του Ο.Λ.Θ., είναι συνάρτηση του μικρού κύκλου εργασιών και αυτό το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο, σε σχέση με το παρελθόν. 

Σε ότι έχει να κάνει με τους εργαζόμενους και το κατά πόσο η νέα σύμβαση θα επηρεάσει τις εργασιακές σχέσεις, ο Δ. Μάρδας ανέφερε πως  Υπάρχει μέριμνα για το μέγιστο βαθμό θέσεων εργασίας, που σημαίνει ότι δεν θα μειωθούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας, ενώ επιδιώκεται η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων και είναι εύλογο ότι η επέκταση των δραστηριοτήτων του λιμανιού, έτσι όπως προβλέπεται στη συγκεκριμένη σύμβαση, θα προκαλέσει αύξηση της απασχόλησης. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται τίμημα 231.926.000 ευρώ από τη μεταβίβαση του 67% των μετοχών του Ο.Λ.Θ.

Ο Δ. Μάρδας επίσης αναφέρθηκε και στο επενδυτικό πλάνο για τον ΟΛΘ, λέγοντας πως Οι επενδύσεις, έως το 2026, προβλέπεται να αυξηθούν, βάσει δύο σεναρίων: Το βασικό και το αισιόδοξο σενάριο, δηλαδή από 256,9 εκατ. ευρώ έως 341,6 εκατ. ευρώ. Η συνολική αύξηση των εσόδων του Ο.Λ.Θ., έως το 2026, εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 834 εκατ. ευρώ. Το καθαρό δημοσιονομικό όφελος, έως το 2026, θα ανέλθει στα 16 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έσοδα από την αποθήκευση και τροφοδοσία και τις όποιες άλλες δραστηριότητες, που συνδέονται με τη διακίνηση των εμπορευμάτων, θα ανέλθει σε 465,1 εκατ. ευρώ και η θετική επίπτωση στο Α.Ε.Π., εκτιμάται ότι θα είναι από το 1,47%-1,93 %.

Αντιδράσεις από το σύνολο της αντιπολίτευσης

Από την μεριά της Νέας Δημοκρατίας, ο εισηγητής Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε την πολιτική ανακολουθία της κυβέρνησης ενώ αναφέρθηκε και στις “αοριστίες, χωρίς καμία δέσμευση, κανένα προ-διάγραμμα, καμία απολύτως ασφάλεια” σχετικά με το ποσό των 548 εκατ. ευρώ που αφορά σε “άγνωστε εκτιμώμενες επενδύσεις”. Επίσης τόνισε “ότι η Ν.Δ. σαφώς, επί της αρχής, είναι θετική, «εξάλλου – όπως είπε – είναι ένα έργο το οποίο φέρνει την ταυτότητά μας και το 2009 υπήρξε προσφορά της εταιρείας ΚΑΤΣΙΝΣΟΝ, για έσοδα 400 εκατομμυρίων ευρώ και άλλα τόσα σε επενδύσεις». «’Αρα, ούτε για το τίμημα μπορείτε να καυχιέστε αυτή την περίοδο. Το μόνο που μπορούμε σαφώς να σας πούμε, είναι ότι αργήσατε κ. Κουρουμπλή. Αργήσατε να τρέξετε τη συγκεκριμένη επένδυση και όλα αυτά, επειδή ακριβώς έχετε ιδεολογικές αγκυλώσεις. Δεν πιστεύετε στις επενδύσεις της. Αναγκάζεστε να τις προχωρήσετε, επειδή ακριβώς πρέπει να υλοποιήσετε τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις του μνημονίου, που κατά τα άλλα, θα το σκίζατε και θα το καταργούσατε”.

Αντίστοιχες ήταν και οι επιφυλάξεις και αντιδράσεις των υπόλοιπων κομμάτων της αντιπολίτευσης, τα οποία αν και δεν αντιτίθενται στην ουσία της επέκτασης της σύμβασης, έχουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο αυτή η σύμβαση, με τον τρόπο που υπογράφεται και τις διαδικασίες που ακολουθούνται είναι όντως συμφέρουσα για το Ελληνικό δημόσιο, ενώ επιτέθηκαν στην πολιτική της κυβέρνησης να υπερασπίζεται όλα όσα καταδίκαζε και εμπόδιζε κατά την διάρκεια που ήταν αντιπολίτευση.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ