Κινούνται λίγο τα πράγματα για την επένδυση του Ελληνικού

Στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης (ΚΣΔ) για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας, στο οποίο συμμετέχουν οι γενικοί γραμματείς των συναρμόδιων υπουργείων, έχει μεταβιβαστεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την ανάπτυξη του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, βήμα που είναι αναγκαίο προκειμένου να εγκριθεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) από την κυβέρνηση, να γίνει Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) και να λάβει τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).

Η ΣΜΠΕ αποτελεί μέρος του ΣΟΑ και προηγουμένως είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Η περιγραφόμενη διαδικασία (τμήμα ευρύτερης για να προχωρήσει η επένδυση των 7 δισ. ευρώ) αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας στο πλαίσιο της 3ης αξιολόγησης από τους δανειστές και ως εκ τούτου η κυβέρνηση σπεύδει να την ολοκληρώσει.

Ωστόσο, η κατάθεση του Π.Δ. στο ΣτΕ είναι και πάλι ένα μόνον βήμα και σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει ότι κλείνουν οι εκκρεμότητες για να ξεκινήσει το έργο. Επίσης, με ενδιαφέρον αναμένεται η δημοσιοποίηση των παρατηρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος για τη ΣΜΠΕ, με δεδομένο ότι οι αρχικές πληροφορίες μιλούσαν για ουσιαστικές διαφωνίες σε μια σειρά από ζητήματα.

Όπως προβλέπεται στη σύμβαση, για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του ακινήτου και το Δημόσιο να εισπράξει τα 300 εκατ. ευρώ, το ΣΟΑ που εν τέλει θα εγκριθεί, οφείλει να μην έχει ουσιαστικές διαφοροποιήσεις με το πολεοδομικό σχέδιο που έχει κατατεθεί από τους επενδυτές (επενδυτικό σχήμα Hellinikon Global αποτελούμενο από τη Lamda Development, ΛΑΜΔΑ, την κινεζική Fosun και την Eagle Hills με έδρα το Abu Dhabi).

Έπειτα από την έγκριση του ΣΟΑ και εφόσον δεν υπάρξει νέα εμπλοκή θα ακολουθήσει η έγκριση των πολεοδομικών μελετών διά Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων. Πρόκειται για το δεύτερο αναγκαίο βήμα προς την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου. Με την έγκριση των πολεοδομικών μελετών πλέον το ακίνητο θα έχει πολεοδομηθεί πλήρως (σε επίπεδο Οικοδομικού Τετραγώνου) και θα είναι γνωστές όλες οι παράμετροι ανάπτυξης αλλά και οι περιορισμοί του. Μεταξύ άλλων με τις πολεοδομικές μελέτες ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του Πάρκου (καθορίζονται οι περιοχές πρασίνου, αλσών, υδάτινων στοιχείων, το δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κ.ά.), αποτυπώνονται οι χώροι που θα περιέλθουν σε κοινή χρήση, οι κοινωφελείς χώροι, τα οικοδομικά τετράγωνα, το οδικό δίκτυο και όλες οι πολεοδομικές ρυθμίσεις επ’ αυτών.

Στη συνέχεια χρειάζεται να διευθετηθεί η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών. Σήμερα το εν λόγω ακίνητο ανήκει στο Δημόσιο, με την Ελληνικό Α.Ε. να έχει μόνο το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του. Με βάση τον διαγωνισμό, το Δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του παλιού αεροδρομίου (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει διανομή μεταξύ των εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτητών, ώστε τελικά αυτό το εξ αδιαιρέτου 30% να «μετατραπεί» σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου, ήτοι σε περίπου 1.575 στρέμματα στο πρώην αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην παράκτια ζώνη. Ο λόγος που έχουν συμφωνηθεί τα παραπάνω είναι ότι η ανάπτυξη περιλαμβάνει και κατοικίες οι οποίες θα πουληθούν.

Σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί, η διανομή αυτή οφείλει να γίνει βάσει διαγράμματος που θα συμφωνηθεί μεταξύ των επενδυτών, του ΤΑΙΠΕΔ και του Δημοσίου και αφού έχει προηγηθεί η πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου.

πηγή: Ναυτεμπορική

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ