GfK: Σε αργούς ρυθμούς η ανάπτυξη του λιανεμπορίου στην Ευρώπη το 2016

Η GfK πραγματοποίησε μια λεπτομερή ανάλυση σχετικά με το λιανεμπόριο σε 33 Ευρωπαϊκές χώρες. Η μελέτη εξετάζει την αγοραστική δύναμη, τη δαπάνη του πληθυσμού στο λιανεμπόριο, το πληθωρισμό, την αποδοτικότητα των πωλήσεων ανά περιοχή, καθώς και τις προβλέψεις των πωλήσεων για το 2016.

Η μελέτη αποτελεί μέρος της νέας έκδοσης του περιοδικού ACROSS, το οποίο δημοσιεύτηκε στο Ευρωπαϊκό συνέδριο ICSC 2016 στο Μιλάνο, της Ιταλίας.
GfK Purchasing Power Europe, 2015Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης είναι τα εξής:

Η αγοραστική δύναμη το 2015

Η οικονομία αναπτύχθηκε και η ανεργία μειώθηκε στις περισσότερες χώρες το 2015. Η εξέλιξη αυτή αντανακλάται στις καθαρές αξίες της αγοραστικής δύναμης η οποία αυξήθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά μέσο όρο 3,7 τοις εκατό σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Αυτό αντιστοιχεί σε κάθε πολίτη της ΕΕ κατά μέσο όρο € 15.948 για κατανάλωση, ενοίκιο, αποταμίευση και εισφορές συνταξιοδότησης.

Η πρόβλεψη πωλήσεων για το 2016

Για τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η GfK προβλέπει μία επιβραδυνόμενη ανάπτυξη 1.1 τοις εκατό (με βάση τις ονομαστικές αξίες ευρώ). Θα υπάρξουν ιδιαίτερα θετικές εξελίξεις στη Ρουμανία (+7,2%), καθώς και συνέχιση της προόδου στα κράτη της Βαλτικής (από +3,8% έως +4,9%), οι οποίες σταδιακά πλησιάζουν την τάση των πιο ώριμων αγορών. Αναμένεται μια ισχυρή δυναμική στη λιανική της Σουηδίας (4,8%) και Ισπανίας (3,7%).
Sales area provision, 2015Ποσοστό των δαπανών στο λιανεμπόριο ως προς το σύνολο της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης

Το 2015, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές επωφελήθηκαν από το χαμηλό κόστος ενέργειας και καυσίμων καθώς και από ένα καλό οικονομικό κλίμα με αποτέλεσμα αύξηση του ιδιωτικού πλούτου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Κύριοι αποδέκτες των θετικών αυτών συνθηκών υπήρξαν τομείς πέραν του λιανεμπορίου.
Sales area productivity, 2015Κατά συνέπεια, η πτωτική πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης στο λιανεμπόριο συνεχίστηκε και το 2015. Η μέση ποσόστωση για όλες τις χώρες είναι 30,4%. Ενώ οι καταναλωτές είχαν περισσότερα χρήματα για αγορές, τα διέθεσαν κατά κύριο λόγο σε υπηρεσίες, ταξίδια και δραστηριότητες αναψυχής και όχι σε αγορές λιανικής. Οι δαπάνες αυτές είχαν ως αποτέλεσμα λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα στη κατανάλωση λιανικής.

Πληθωρισμός

Οι τιμές καταναλωτή παρέμειναν σταθερές το 2015. Αυτή είναι μια σπάνια κατάσταση για τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο όσο και για τους καταναλωτές. Τον Φεβρουάριο του 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεψε αύξηση των τιμών για το 2016 της τάξης του 0,5%, καθοδηγούμενη από μια πολιτική παροχής φθηνού χρήματος από τη κεντρική τράπεζα και οικονομική ανάκαμψη.
Inflation rate, 2015-2016Οι προσδοκίες όμως για τον πληθωρισμό επηρεάστηκαν αρνητικά από τις χαμηλές τιμές των πρώτων υλών. Στην πραγματικότητα, αποπληθωρισμός τιμών παρουσιάστηκε σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες το 2015. Για το 2016, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει μείωση των τιμών καταναλωτή μόνο στη Σλοβενία (-0,3%), τη Ρουμανία (-0,2%), τη Λιθουανία (-0,1%) και τη Βουλγαρία (-0,1%).

Επιφάνεια πωλήσεων κατά κεφαλή

Η επιφάνεια πωλήσεων στην ΕΕ-28 το περασμένο έτος αυξήθηκε κατά 0,3 τοις εκατό. Με τη κατά κεφαλήν επιφάνεια πωλήσεων να ανέρχεται στα 1.17 τ.μ., η επιφάνεια πωλήσεων των EU-28 χωρών παρέμεινε στάσιμη σε σύγκριση με το 2014. Αυτό οφείλεται και στην ταυτόχρονη ελαφρά αύξηση του αριθμού των κατοίκων. Παρά τη δύσκολη κατάσταση στον τομέα της λιανικής, η Πορτογαλία αύξησε την κατά κεφαλήν επιφάνεια πωλήσεων σε 0.98 τ.μ.
Retail share of private consumption, 2015Σε αντίθεση με κορεσμένες αγορές, όπως η Αυστρία (1,74 τ.μ.), η Ολλανδία (1,62 τ.μ.) και η Ελβετία (1,49 τ.μ.), αγορές όπως η Τσεχική Δημοκρατία (1,03 τ.μ.), η Πολωνία (0,93 τ.μ.) και η Τουρκία (0,66 τ.μ.) εξακολουθούν να προσφέρουν μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης για την αγορά ακινήτων λιανικής.

Παραγωγικότητα πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο

Κατά το περασμένο έτος, η παραγωγικότητα πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο στις ΕΕ-28 χώρες αυξήθηκε κατά 2,7% σε επίπεδα μόλις κάτω από 4.200 ευρώ ανά τ.μ. χώρου πώλησης.
Forecasted stationary retail turnover, 2016Αυτή είναι θετική είδηση για το παραδοσιακό λιανεμπόριο, το οποίο κατάφερε να σημειώσει κέρδη για δύο συνεχόμενες χρονιές, έπειτα από μειωμένη επίδοση αρκετών ετών.

Η δυναμική του online επιβραδύνθηκε σε πιο ώριμες αγορές, και τα φυσικά καταστήματα σταδιακά προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες. Μη κερδοφόρα καταστήματα έκλεισαν ως μέρος της on line προσφοράς των λιανεμπόρων και διαθέσιμων πολυκαναλικών (omni-channel) επιλογών.
2015 turnover growth in stationary retailΟι υψηλότερες τιμές παραγωγικότητας πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο παραδοσιακά εμφανίζονται στη Βόρεια Ευρώπη, την Ελβετία και το Λουξεμβούργο, ενώ οι χαμηλότερες στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη. Αλλά οι τελευταίες κερδίζουν συνεχώς έδαφος.

«Συνολικά, το 2015 ήταν μια καλή χρονιά για τους Ευρωπαίους καταναλωτές», αναφέρει ο Gerold Doplbauer, ειδικός σε αυτό το τομέα που ηγήθηκε της έρευνας της GfK. «Η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξήθηκε σε ονομαστική αξία κατά 4,7% και η ανεργία μειώθηκε στις περισσότερες χώρες.

Η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε σημαντικά: Το χαμηλό επιτόκιο έκανε τη παραδοσιακή αποταμίευση λιγότερο ελκυστική, με αποτέλεσμα πολλοί καταναλωτές να επιλέξουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους, με αποτέλεσμα θετικό για το λιανεμπόριο. Υπάρχουν όμως σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις επιμέρους περιοχές της Ευρώπης. Παράλληλα με τις θετικές εξελίξεις, πολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες είναι εμφανής. Απομένει να δούμε πώς η προθυμία επένδυσης μεταξύ των Ευρωπαϊκών εταιρειών και των καταναλωτών θα επηρεαστεί από την Ευρωπαϊκή κρίση του προσφυγικού και την απειλή της τρομοκρατίας καθώς και την οικονομική αδυναμία αναδυόμενων οικονομιών.».
Expansion potential for clothing NetherlandsΟ Reinhard Winiwarter, εκδότης του περιοδικού ACROSS Magazine, το οποίο συνεργάστηκε στη μελέτη με τη GfK, σχολιάζει σχετικά: «Η μελέτη της GfK μας δίνει πολύτιμες πληροφορίες για την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς στους τομείς του λιανικού εμπορίου και των ακινήτων λιανικής. Είμαστε ευτυχείς που, χάρη στη συνεργασία μας με την GfK, είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στους αναγνώστες μας μεγαλύτερη διαφάνεια και γνώση για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στο Ευρωπαϊκό λιανεμπόριο.».

Η έρευνα

Οι παρακάτω δείκτες της αγοράς της GfK αξιολογήθηκαν για το σύνολο 33 ευρωπαϊκών χωρών: αγοραστική δύναμη, κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου και ποσοστό των δαπανών στο λιανεμπόριο ως προς το σύνολο της ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης. Η GfK διαθέτει επίσης πρόβλεψη για το κύκλο εργασιών του λιανικού εμπορίου για το 2016 και ανάλυση των τάσεων των τιμών καταναλωτή. Η μελέτη εξετάζει την κατά κεφαλήν επιφάνεια πωλήσεων σε τετραγωνικά μέτρα και παραγωγικότητα πωλήσεων στις ευρωπαϊκές χώρες υπό εξέταση και διαθέτει τετρασέλιδη ανάλυση της λιανικής αγοράς της Ολλανδίας.

Οι υπολογισμοί του δείκτη κύκλου εργασιών και της αγοραστικής δύναμης της GfK βασίστηκαν σε ευρώ με βάση τη μέση συναλλαγματική ισοτιμία του 2015 για τα εθνικά νομίσματα υπό διερεύνηση (όπως ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή). Η προθεσμία για τις πληροφορίες και τα δεδομένα ήταν ο Φεβρουάριος του 2016.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ