ΕΕ: Καλές οι επιδόσεις της Ελλάδας στην υιοθέτηση των οδηγιών για τις οδικές μεταφορές

Καλές επιδόσεις της Ελλάδας όσον αφορά στη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο των οδηγιών της ΕΕ που σχετίζονται με τις μεταφορές, αλλά ανύπαρκτο ανταγωνισμό στην αγορά σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών καταγράφει η δεύτερη έκδοση του πίνακα αποτελεσμάτων της ΕΕ για τις μεταφορές.

Ειδικότερα, σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τη δεύτερη έκδοση του «Πίνακα Αποτελεσμάτων της ΕΕ για τις μεταφορές», στην οποία συγκρίνονται οι επιδόσεις των κρατών μελών σε 29 κατηγορίες μεταφορών.

Δίνοντας έμφαση στους τομείς που απαιτούν κατά προτεραιότητα επενδύσεις και χάραξη πολιτικής, ο στόχος του πίνακα αποτελεσμάτων είναι να βοηθήσει τα κράτη μέλη να βελτιώσουν τα εθνικά τους συστήματα μεταφορών, καθώς το να καταστούν οι μεταφορές στην Ευρώπη πιο βιώσιμες και αποτελεσματικότερες θα συμβάλει στη δημιουργία μιας ενεργειακής ένωσης σε συνδυασμό με μια μακρόπνοη πολιτική για την κλιματική αλλαγή και στην εμβάθυνση της εσωτερικής αγοράς, που αποτελούν δύο προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στον πίνακα αποτελεσμάτων σημειώνεται ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ανταγωνισμός στην αγορά σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών ενώ η χώρα έχει καλές επιδόσεις όσον αφορά τη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο των οδηγιών της ΕΕ που σχετίζονται με τις μεταφορές. Η Ελλάδα παρουσιάζει επίσης καλά αποτελέσματα όσον αφορά την ολοκλήρωση του κεντρικού δικτύου ΔΕΔ-Μ (Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών), η οποία είναι ελαφρώς ανώτερη του μέσου όρου της ΕΕ για όλους τους τρόπους μεταφοράς.

Όσον αφορά στην ποιότητα των υποδομών μεταφοράς, οι αξιολογήσεις έχουν βελτιωθεί στους περισσότερους τρόπους μεταφοράς μετά την τελευταία περίοδο αναφοράς, αλλά μόνον οι υποδομές αεροπορικών μεταφορών βαθμολογούνται πάνω από τον μέσο όρο. Η Ελλάδα κατόρθωσε πρόσφατα να μειώσει τον μέσο χρόνο που απαιτείται για εισαγωγές και εξαγωγές δια θαλάσσης από 15,5 σε 14,5 ημέρες, παραμένει πάντως αρκετά υψηλότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ που είναι 11 ημέρες.

Τα αποτελέσματα επίσης καταδεικνύουν ότι οι οδηγοί στην Ελλάδα αναλώνουν πολύ χρόνο στο δρόμο λόγων κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην κατανάλωση καυσίμων στις μεταφορές είναι χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ, όπως και το ποσοστό των ηλεκτροκινούμενων σιδηροδρομικών γραμμών (περίπου 20% του δικτύου). Το ποσοστό των νέων οχημάτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα είναι επίσης χαμηλό, 0,56%, αλλά έχει αυξηθεί σε σύγκριση με το 2013.

Όσον αφορά στην ανθρώπινη διάσταση, το ποσοστό των γυναικών που εργάζονται στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα είναι ένα από τα χαμηλότερα στην ΕΕ – μόλις 16%.

Ο αριθμός νεκρών από τροχαία ατυχήματα είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο: 73 ανά εκατομμύριο κατοίκων, με βελτίωση όμως σε σύγκριση με το 2013. Η ικανοποίηση των καταναλωτών είναι ελαφρώς άνω του μέσου όρου της ΕΕ για όλους τους τρόπους μεταφοράς, με θετική τάση, ιδίως όσον αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές, για τις οποίες ο βαθμός ικανοποίησης βελτιώθηκε κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες από την τελευταία περίοδο αναφοράς. Στην γενική κατάταξη η Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση.

Ο πίνακας αποτελεσμάτων συγκεντρώνει δεδομένα από διάφορες δημόσιες πηγές (όπως η Eurostat, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ). Μετά τη δημοσίευση της πρώτης έκδοσης του πίνακα αποτελεσμάτων το 2014, η Επιτροπή συγκέντρωσε λεπτομερέστερους δείκτες επιδόσεων και βελτίωσε την παρουσίαση του πίνακα αποτελεσμάτων. Στη φετινή έκδοση είναι επίσης δυνατόν να εντοπιστεί η πρόοδος κάθε κράτους μέλους στην πορεία του χρόνου. Γενικά, τα κράτη μέλη έχουν σημειώσει ικανοποιητική πρόοδο σε σύγκριση με την πρώτη έκδοση του πίνακα αποτελεσμάτων.

Οι Κάτω Χώρες βρίσκονται εφέτος στην κορυφή της έκδοσης με υψηλή βαθμολογία σε 16 κατηγορίες, ακολουθούμενες από τη Σουηδία, τη Φινλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Δανία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ