Αναστάσιος Καλλιτσάντσης – ΕΛΛΑΚΤΩΡ: “Απαιτητικό το 2020, αναμένεται όμως μεγαλύτερη κερδοφορία”

Όσα ειπώθηκαν στο πλαίσιο ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2019

Την εκτίμηση ότι το 2020 θα είναι μια πολύ απαιτητική χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά καλύτερη από το 2019 από άποψη κερδοφορίας, εξέφρασε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, στο πλαίσιο ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2019.

Ξεκινώντας τη συζήτησή του με αναλυτές, ο κ. Καλλιτσάντσης τόνισε ότι η Ελλάδα κατάφερε να διατηρήσει σε χαμηλό επίπεδο τα ποσοστά κρουσμάτων και θανάτων, σε σύγκριση με άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο, λόγω των έγκαιρων βημάτων της Κυβέρνησης να περιορίσει τον ιό νωρίτερα από τις περισσότερες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Εξήγησε, στη συνέχεια, ότι αυτό οφείλεται στις ηρωικές προσπάθειες των επαγγελματιών του τομέα της υγείας που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, της ηγεσίας της επιστημονικής κοινότητας καθώς και των στελεχών της Πολιτικής Προστασίας. Παράλληλα, τόνισε την προσπάθεια της ίδιας της ΕΛΛΑΚΤΩΡ να συμμετέχει στην αντιμετώπιση της πανδημίας, αναλαμβάνοντας το έργο της παραλαβής, μεταφοράς και ασφαλούς διαχείρισης όλων των νοσοκομειακών αποβλήτων του Κέντρου Νοσηλείας Περιστατικών Κορωνοϊού ΝΙΜΤΣ, το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της μάχης κατά του κορωνοϊού.

Εκτός όμως από την έκτακτη ανάγκη για υγειονομική περίθαλψη και το σημαντικό κόστος σε ανθρώπινες ζωές, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου στάθηκε και στο γεγονός ότι αυτή η πανδημία έχει δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με τις οικονομίες και πώς αυτές θα μοιάζουν τους επόμενους μήνες.

Όπως εξήγησε, ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει επίσης επηρεαστεί σε διαφορετικό βαθμό, στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, από την πανδημία και παραμένει σε επαγρύπνηση για το πώς θα εξελιχθούν οι επιπτώσεις στην οικονομία τους επόμενους μήνες.

Πάνω σε αυτό, ο κ. Καλλιτσάντσης πρόσθεσε ότι ο Όμιλος λαμβάνει εξαρχής μια σειρά μέτρων και τα αναβαθμίζει συνεχώς προκειμένου να προστατεύσει τους ανθρώπους του, να διασφαλίσει τη συνέχεια των δραστηριοτήτων του και να ελαχιστοποιήσει τον οικονομικό αντίκτυπο στις δραστηριότητές μας.

"Με εξαίρεση τον Κλάδο των Παραχωρήσεων και της Ανάπτυξης Ακινήτων που έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την απαγόρευση κυκλοφορίας, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι όλες οι Δραστηριότητες του Ομίλου (κλάδος Κατασκευής, κλάδος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και κλάδος Περιβάλλοντος) αντιμετωπίζουν αυτήν την εξαιρετικά απαιτητική κατάσταση με ικανοποιητικό τρόπο", διευκρίνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος και συνέχισε:

"Όσον αφορά στον Κλάδο των Παραχωρήσεων, πιστεύω ότι είναι σημαντικό να αναγνωρίσω καταρχάς ότι τα μέτρα προστασίας που εφαρμόστηκαν από νωρίς, έχουν αποδώσει και εκτός από την αναμενόμενη πτώση της κυκλοφορίας ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας, δεν έχουμε βιώσει καμία σημαντική αναστάτωση στην λειτουργία και την συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων".

Συνολικά, ο ημερήσιος όγκος κίνησης στις Παραχωρήσεις μειώθηκε κατά ~70% την περίοδο από 23 Μαρτίου έως 28 Απριλίου έναντι της ίδιας περιόδου του προηγούμενου έτους, αν και ο συνολικός όγκος κίνησης (YTD) στην Αττική Οδό έχει μειωθεί κατά ~ 25% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.

Επιπλέον, τη Δευτέρα 4 Μαΐου, που είναι η πρώτη μέρα που τα περιοριστικά μέτρα έχουν μερικώς αρθεί και η κυκλοφορία εντός του ίδιου νομού δεν υπόκειται πλέον σε περιορισμούς, παρατηρήθηκε μια αύξηση 25.000 αυτοκινήτων στην Αττική Οδό, σε σύγκριση με τις 23 Μαρτίου όταν επιβλήθηκε ο περιορισμός και η κυκλοφορία έφτασε στο κατώτατο σημείο.

Πιο συγκεκριμένα, από τις 06.00 το πρωί μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι, 55.000 αυτοκίνητα χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό, σε σχέση με τα 30.000 αυτοκίνητα που καταγράφηκαν για τις ίδιες ώρες τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου, ημέρα εφαρμογής του lockdown. "Βεβαίως, είμαστε ακόμα μακριά από τα περίπου 100.000 αυτοκίνητα που χρησιμοποίησαν την Αττική Οδό κατά τις ίδιες ώρες της αντίστοιχης Δευτέρας του περασμένου έτους, ωστόσο έχουμε φτάσει τα επίπεδα της κυκλοφορίας της Δευτέρας προ του ολικού lockdown των εμπορικών καταστημάτων", εξήγησε ο κ. Καλλιτσάντσης και πέρασε στο κομμάτι των επιδόσεων κατά το 2019.

Οικονομικές επιδόσεις

Κατασκευή

Όπως είπε ο CEO του Ομίλου, στην Κατασκευή, το 2019 η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έκανε αποφασιστικά βήματα, όπως η διακοπή δραστηριοτήτων σε έργα που παράγουν ζημίες και ο περιορισμός της διεθνούς δραστηριότητας με ταυτόχρονη εστίασή της στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, όπου το περιθώριο EBITDA των δύο αυτών χωρών ήταν θετικό. Πέρα από τις δύο αυτές χώρες, παρέμεινε ενεργή στο Κατάρ μόνο στον τομέα παροχής υπηρεσιών Facility Management.

"Αυτό μπορεί εύκολα να γίνει σαφές συγκρίνοντας τη σύνθεσή του ανεκτέλεστού μας, η οποία αποτελείται σήμερα κατά το 94% από τις προαναφερθείσες δύο χώρες", τόνισε ο κ. Καλλιτσάντσης εξηγώντας παράλληλα πως αυτό που έχει επιτύχει μέχρι σήμερα η παρούσα Διοίκηση για την αναδιάταξη της Κατασκευής μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί και να αξιολογηθεί σε σύγκριση με την οικονομική κατάσταση της δραστηριότητας και το χρονικό διάστημα στο οποίο η Διοίκηση έπρεπε να ξεπεράσει τεράστιους οικονομικούς και επιχειρηματικούς κινδύνους. "Η ΑΚΤΩΡ ουσιαστικά είχε μείνει εκτεθειμένη σε αποφάσεις και έργα που ελήφθησαν ή αναλήφθηκαν πριν το 2018", υπογράμμισε και συνέχισε:

"Έχουμε περιορίσει δραστικά τη διεθνή μας έκθεση, έχουμε προχωρήσει αυστηρά με πρωτοβουλίες stop loss και αναδιαρθρώσαμε τον τρόπο με τον οποίο η ΑΚΤΩΡ αξιολογεί, υποβάλλει προσφορές και εκτελεί έργα. Πρόκειται για μια εν εξελίξει διαδικασία και ανεξάρτητα από τον χρόνο τον οποίο παίρνει, προχωράει σταθερά μπροστά και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να φτάσουμε στο σημείο στο οποίο η Κατασκευή θα έχει αναδιαταχθεί ουσιαστικά".

Ο κ. Καλλιτσάντσης επισήμανε, στη συνέχεια, ότι οι προσπάθειες του Ομίλου εστιάζονται στην αποτελεσματική αναδιάταξη της Κατασκευής, έτσι ώστε να λειτουργεί κερδοφόρα με μια στοχευμένη, περισσότερο εστιασμένη γεωγραφικά στρατηγική.

Παραχωρήσεις

Σχετικά με τις Παραχωρήσεις, η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους συνέχισε να αυξάνεται εντός του 2019, σε ρυθμούς μεταξύ του 4% και του 8%. Επιπλέον των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων, εντός του 2019 η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, ένα έργο 40 + 10 χρόνων για το οποίο αναμένουμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση εντός των επόμενων εβδομάδων, καθώς ο Covid-19 αναπόφευκτα καθυστέρησε τη διαδικασία.

Πλέον το χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεων περιλαμβάνει 5 αυτοκινητοδρόμους, συμμετοχές σε Σταθμούς Αυτοκινήτων με περισσότερες από 7.000 θέσεις στάθμευσης και μία μαρίνα.

ΑΠΕ και Περιβάλλον

Στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η συνολική εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε κατά 106 MW στα 401 MW στο τέλος του 2019, σημειώνοντας 35% αύξηση σε σύγκριση με το τέλος του 2018. Στο πρώτο τρίμηνο του 2020, επιπλέον 90 MW τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, αυξάνοντας έως τις 31/3/2020 τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ του Κλάδου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα 491MW, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω το EBITDA του Κλάδου στο μέλλον.

Επιπλέον, ο κλάδος του Περιβάλλοντος είναι πολλά υποσχόμενος και η μακροοικονομική προοπτική της Ελλάδας θα προσφέρει πολύ ελκυστικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς η χώρα έχει καθυστερήσει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση με τη διαχείριση απορριμμάτων. "Η ΗΛΕΚΤΩΡ, που κατέχει ηγετική θέση στην αγορά διαχείρισης αποβλήτων και στην ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων στην Ελλάδα, είναι σωστά τοποθετημένη προκειμένου να επωφεληθεί από τις εξελίξεις του κλάδου στη χώρα", σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου.

Ανάπτυξη Ακινήτων

Στον κλάδο Ανάπτυξης Ακινήτων, μέσω της εισηγμένης θυγατρικής REDS, ο Όμιλος ολοκλήρωσε την ανάπτυξη της Β΄ Φάσης του Εμπορικού Πάρκου “Smart Park”, με την προσθήκη 15.200 τ.μ. Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2019 και έκτοτε έχει επιτευχθεί μίσθωση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 80% της μισθωτικής επιφάνειας του νέου κτηρίου.

Το Smart Park σημείωσε αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 9%, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων σημείωσαν άνοδο κατά 13%. Τέλος, σε σχέση με το Cambas Project, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ προχωρά με επιτυχία στο στάδιο των ρυθμιστικών διαδικασιών δόμησης.

Αύξηση διοδίων

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με ενδεχόμενες αυξήσεις διοδίων στην Αττική Οδό, ο κ. Καλλιτσάντσης σημείωσε πως ο Όμιλος ενημέρωσε την Πολιτεία σχετικά με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην κυκλοφορία της Αττικής Οδού εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού, τονίζοντας όμως πως είναι πολύ νωρίς για να συζητηθούν οι δράσεις που θα ληφθούν στο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση, "δεν θέλουμε θέλουμε να αποθαρρύνουμε σε αυτή τη φάση τους χρήστες που μόλις ξεκινούν να επανέρχονται στον δρόμο με μία αύξηση της τιμής των διοδίων", είπε.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Σε άλλη ερώτηση, αναφορικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης, αυτή τη φορά ο  Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου απάντησε πως τα πρόσφατα αιτήματα αποζημιώσεων (claims) αναφέρονται κατά κύριο λόγο στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν πριν από την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου, πριν δηλαδή το τέλος του προηγούμενους έτους. Σημείωσε δε πως αυτά δεν έχουμε εγείρει κάποιο αίτημα σε σχέση με την αλλαγή της λύσης για την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. "Πράγματι, τα claims που έχουμε υποβάλει μέχρι στιγμής αξιολογούνται από τον πελάτη και σε συνάρτηση με τις σχετικές αποφάσεις του, θα εξετάσουμε το πώς θα προχωρήσουμε στη συνέχεια", κατέληξε. 

Επιπτώσεις COVID-19 στην Κατασκευή

Ο κ. Εξάρχου απάντησε και σε ερώτηση σχετικά με τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στην Κατασκευή, λέγοντας: "Οι επιπτώσεις του COVID-19 στην Κατασκευή ήταν περιορισμένες. Υπήρξε μόνο ένα εργοτάξιο στην Ξάνθη το οποίο σταμάτησε τη λειτουργία του για λίγες μόνο ημέρες, καθώς γειτνίαζε με τη ζώνη καραντίνας που είχε επιβληθεί στα γύρω χωριά. Η εφοδιαστική μας αλυσίδα παντού φαίνεται επίσης πως λειτούργησε και λειτουργεί ομαλά. Έχουμε κάποιες καθυστερήσεις σε επίπεδο προμηθειών, ωστόσο, αυτές δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Προς στιγμή, σε επιχειρησιακό επίπεδο δεν αντιμετωπίζουμε κάποια σημαντική απειλή. Είναι επίσης πολύ σημαντικό πως δεν είχαμε κανένα απολύτως κρούσμα του COVID-19 στα εργοτάξιά μας, κάτι που φυσικά μας βοήθησε πολύ στο να μην έχουμε σημαντικές καθυστερήσεις".