Η κατακόρυφη πτώση της αγοράς, των μεταφορών και των αεροπορικών εταιρειών, έχει σαν φυσικό αποτέλεσμα στην πτώση της ζήτησης του πετρελαίου. Με την παραγωγή να μειώνεται μόλις πριν λίγες μέρες και την ζήτηση να λιγοστεύει όλο και περισσότερο, είναι φυσικό η τιμή ανά βαρέλι να πέφτει συνέχεια, με αποτέλεσμα να ζήσουμε στιγμές όπως αυτή χθες βράδυ όταν η τιμή του πετρελαίου έφτασε ακόμα και σε αρνητικό πρόσημο.
Για να το πούμε "μπακαλίστικα", σύμφωνα με κάποιες τιμές μελλοντικής εκπλήρωσης, όποιος αγοράσει πετρέλαιο, θα τον πληρώσουν κιόλας.
Τα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι, ή μάλλον δεν είναι μόνο έτσι και η πραγματική εικόνα είναι λίγο διαφορετική από τους τίτλους που πλημμυρίζουν τα μέσα του πλανήτη.
Όλο το παιχνίδι με την τιμή του πετρελαίου, κρίνεται στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης. Τα συμβόλαια δηλαδή που ορίζουν πόσο θα πουληθεί το βαρέλι πετρελαίου σε μια συγκεκριμένη μελλοντική στιγμή και συνδέονται με μια συγκεκριμένη ημερομηνία παράδοσης. Προς το τέλος της ημερομηνίας λήξης μιας σύμβασης, η τιμή συνήθως συγκλίνει με τη φυσική τιμή του πετρελαίου, καθώς οι τελικοί αγοραστές αυτών των συμβάσεων είναι οντότητες όπως διυλιστήρια ή αεροπορικές εταιρείες που πρόκειται να προχωρήσουν στην πραγματική φυσική παράδοση του πετρελαίου.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης είναι τελικά συμβόλαια φυσικής παράδοσης του υποκείμενου εμπορεύματος ή ασφάλειας. Ενώ μερικοί άνθρωποι στην αγορά εικάζουν για τις συμβάσεις, άλλοι αγοράζουν και πουλάνε επειδή έχουν χρήση για το ίδιο το εμπόρευμα. Κοντά στη λήξη του συμβολαίου, οι έμποροι αρχίζουν να αγοράζουν το συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης του επόμενου μήνα. Όσοι μένουν στη θέση μέχρι την τελευταία ημέρα συνήθως είναι και αυτοί που αγοράζουν το φυσικό προϊόν, όπως κάνει για παράδειγμα ένα διυλιστήριο.
Τα συμβόλαια για το αμερικανικό crude που υποχώρησαν πάνω από 100% χθες βράδυ, είναι για παράδοση τον Μάιο και λήγουν σήμερα. Με την πανδημία του κορωνοϊού να έχει οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου πτώση της ζήτησης και τις δεξαμενές αποθήκευσης πετρελαιου να έχουν γεμίσει σε όλο τον πλανήτη, η ζήτηση για το συγκεκριμένο συμβόλαιο που λήγει σήμερα δεν έχει καμία ζήτηση.
Αυτός είναι και ο λόγος που είδαμε την αρνητική τιμή να διαμορφώνεται στο ταμπλό, καθώς οι παραγωγοί θα αναγκαστούν να πληρώσουν για να φύγει αυτό το πετρέλαιο από τις δεξαμενές τους, καθώς με όλο τον πλανήτη να είναι κλεισμένος στα σπίτια του, δεν υπάρχει κανένας που να μπορεί να χρησιμοποιήσει όλο αυτό το πετρέλαιο.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης συνήθως έχουν περίοδο μήνα. Το συμβόλαιο για παράδοση τον Ιούνιο ήταν 16% χαμηλότερα στα 21,04 δολάρια ανά βαρέλι. Έτσι, δεν θα είναι καθόλου περίεργο αν μετά τη λήξη της σύμβασης για το πετρέλαιο του Μαΐου, η τιμή ανά βαρέλι ξεπεράσει τα 20 δολάρια. Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως το Αμερικανικό Ταμείο Πετρελαίου ((US Oil Fund), το οποίο παρακολουθεί την τιμή διαφόρων συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου, υποχώρησε μόλις 10%.
Ο όγκος συναλλαγών ήταν επίσης σχετικά μικρός στα συμβόλαια του Μαΐου. Σύμφωνα με στοιχεία του Ομίλου CME, ο όγκος ανήλθε σε περίπου 126.400. Συγκριτικά, ο όγκος για τα συμβόλαια του Ιουνίου ήταν σχεδόν 800.000.
Ο John Kilduff της Again Capital αποδίδει την πτώση στο συμβόλαιο του Μαΐου στο γεγονός ότι «οι συνθήκες της φυσικής αγοράς πετρελαίου είναι καταστροφικές, με αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με την εύρεση διαθέσιμου χώρου αποθήκευσης. Οι υψηλότερες τιμές στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το δεύτερο εξάμηνο του έτους είναι ενδεικτικά μιας αγοράς που αναμένει κάποιο επίπεδο διόρθωσης κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών» και συνέχισε,
"Λαμβάνοντας υπ όψη την ταχεία μείωση της παραγωγής που συμφωνήθηκε απ όλες τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες, μια τέτοια εξέλιξη είναι λογική".
Πρόσθεσε δε όμως πως με την λήξη των επόμενων συμβολαίων να πλησιάζει και την παγκόσμια κατάσταση να μην έχει αλλάξει, είναι πολύ πιθανό να ξαναδούμε μια αντίστοιχη "πορεία θανάτου προς τις εξαιρετικά χαμηλές αποδόσεις"