Τουρισμός: Τι -πρέπει να- περιμένει η ελληνική οικονομία από τη φετινή σεζόν

Τι θα πρέπει να περιμένει η ελληνική οικονομία και όσοι απασχολούνται στον Τουρισμό φέτος; Έχουν δίκαιο όσοι περιμένουν νέα ρεκόρ ή εκείνοι που εκφράζουν σοβαρούς προβληματισμούς;

Ο Ιούνιος είναι εδώ και αυτό σημαίνει ότι η τουριστική σεζόν στη χώρα μας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Και μπορεί η Ελλάδα να αποτελεί έναν ελκυστικό προορισμό για τους τουρίστες σχεδόν όλο τον χρόνο, είναι όμως φυσιολογικό οι μήνες του καλοκαιριού να θεωρούνται η κορύφωση της τουριστικής περιόδου.

Τι θα πρέπει όμως να περιμένει η ελληνική οικονομία και όσοι απασχολούνται στον Τουρισμό φέτος; Έχουν δίκαιο όσοι περιμένουν νέα ρεκόρ ή εκείνοι που εκφράζουν σοβαρούς προβληματισμούς; Ας δούμε αναλυτικά.

Δυναμικό ξεκίνημα με μικρή επιβράδυνση

Αρχικά, πρέπει να σημειωθεί ότι η φετινή σεζόν ξεκίνησε καλά και όλοι ευελπιστούν ότι τα νούμερα θα φτάσουν ή και θα ξεπεράσουν εκείνα του 2019, πριν δηλαδή το ξέσπασμα της πανδημίας. Ήδη από την αρχή του έτους, και ειδικά από τον Μάρτιο, ξεκίνησαν να προσγειώνονται στη χώρα μας απευθείας πτήσεις με τουρίστες από Ευρώπη, Αμερική, Καναδά, Αυστραλία και Κίνα. Ο Απρίλιος κινήθηκε εξαιρετικά, λαμβάνοντας ώθηση κι από το Πάσχα Ορθοδόξων και Καθολικών, με σημαντική την συμμετοχή του εσωτερικού τουρισμού. Τον Μάιο έχει παρατηρηθεί μια μικρή επιβράδυνση αλλά αυτό θεωρείται φυσιολογικό αφού από τη μία πλευρά πολλοί επέλεξαν να ταξιδέψουν την πασχαλινή περίοδο και ακόμα περισσότεροι περιμένουν τους καλοκαιρινούς μήνες για τα ταξίδια τους.

Ο Ιούνιος θεωρείται ότι είναι ο μήνας που θα κρίνει πολλά, αφού σε περίπτωση που τα πράγματα εξελιχθούν θετικά, είναι σχεδόν σίγουρο ότι η Ελλάδα θα οδεύει προς μία εξαιρετική τουριστική περίοδο.

ΗΠΑ και Βρετανία δείχνουν να πρωταγωνιστούν μέχρι τώρα στον ελληνικό τουρισμό. Ακόμα, σημαντική αύξηση παρατηρείται από τρίτες χώρες, όπως για παράδειγμα η Κίνα και η Ινδία. Στο αντίποδα, φαίνεται μια μικρή επιβράδυνση από τον ευρωπαϊκό Βορρά, και συγκεκριμένα την Γερμανία.

Το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου

Ένα κρίσιμο στοίχημα είναι αυτό της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Τα φαινόμενα υπερτουρισμού που παρουσιάζονται σε ορισμένες περιοχές της χώρας αυξάνουν την αναγκαιότητα για μια τέτοια «στροφή», αφού οι πόροι και οι υποδομές ξεπερνάνε συχνά τα όριά τους. Αυτό που επιχειρείται είναι η χώρα μας να μην περιορίζεται στο «δόγμα» του «ήλιος και θάλασσα», προκειμένου να αντιμετωπιστεί και η εποχικότητα του χώρου. Το rebranding που πραγματοποιείται από την ελληνική πλευρά θεωρείται επιτυχημένο, σίγουρα όμως δεν επιτρέπονται στοιχεία εφησυχασμού.

Και τα προβλήματα

Σίγουρα, ο ελληνικός τουρισμός έχει να αντιμετωπίσει και ορισμένες προκλήσεις. Η πιο βασική είναι, χωρίς αμφιβολία, η απουσία των επισκεπτών από τη Ρωσία, κάτι που συνέβη και την περασμένη σεζόν.

Οι Ρώσοι διαχρονικά έδιναν ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα μας, αφού πέρα από το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν πανέμορφο προορισμό, οι ισχυροί δεσμοί μεταξύ των δύο λαών έκαναν πιο «εύκολη» την επιλογή τους. Εκτός αυτού, ανάμεσα στους τουρίστες από την Ρωσία, δεν είναι μυστικό ότι περιλαμβάνονταν και ορισμένα «πολύ γερά πορτοφόλια», που φρόντιζαν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους κοσμοπολίτικους -κυρίως- προορισμούς.

Πλέον, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι επαγγελματίες του Τουρισμού αναζητούν τρόπους να καλύψουν το κενό που έχει δημιουργηθεί και φαίνεται κυρίως στα λεγόμενα «ακριβά» ξενοδοχεία που δεν παρουσιάζουν την πληρότητα περασμένων ετών.

Airbnb vs ξενοδοχείων

Ένα ακόμα θέμα που προκαλεί προβληματισμό στους ξενοδόχους, είναι η «μάχη» με τα airbnb. Αυτό που ακούγεται από πολλούς ιδιοκτήτες ξενοδοχείων είναι ότι, ενώ τα αεροπλάνα φτάνουν γεμάτα, πολλοί τουρίστες επιλέγουν τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Ακριβές τιμές

Ένα άλλο «αγκάθι» για τον ελληνικό τουρισμό είναι οι υψηλές τιμές. Όπως επισημαίνουν οι επαγγελματίες του Τουρισμού, η αύξηση του λειτουργικού κόστους ήταν τόσο μεγάλη που δε μπορούσαν κι εκείνοι, με τη σειρά τους, να μη μετακυλίσουν -τουλάχιστον- ένα μέρος των αυξήσεων στους πελάτες. Φυσικά, αυτό, μαζί με την αύξηση των τιμών που παρατηρείται στα εισιτήρια, ανεβάζει σημαντικά το μπάτζετ που απαιτείται για ένα ταξίδι στη χώρα μας.

Δεν υπάρχει η ίδια «δίψα»

Τέλος, ένα ακόμα πρόβλημα είναι το γεγονός ότι το 2022 ήταν μια γεμάτη χρονιά για τον Τουρισμό. Τι σημαίνει αυτό; Ότι μετά τους περιορισμούς λόγω του κορονοϊού, την περασμένη σεζόν οι τουρίστες κατάφεραν να απολαύσουν τις διακοπές τους χωρίς περιορισμούς. Μην ξεχνάμε ότι μετά από 2 δύσκολα χρόνια, η «δίψα» για ταξίδια και στιγμές χαλάρωσης είχε εκτοξευτεί, ενώ φέτος κάτι τέτοιο δεν ισχύει.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, τα πράγματα δεν είναι τόσο ανησυχητικά. Άλλωστε ήδη ο Απρίλιος έδωσε μια πολύ δυνατή εκκίνηση, ενώ η μικρή μείωση που παρατηρήθηκε τον Μάιο ήταν λίγο-πολύ αναμενόμενη. Οι προσεκτικές κινήσεις του υπουργείου Τουρισμού, η προσπάθεια επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, αλλά και η υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που προσφέρουν οι επαγγελματίες του Τουρισμού στους επισκέπτες αποτελούν την καλύτερη εξασφάλιση ότι και το 2023 η χώρα μας θα γράψει το δικό της «success story».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ