emea business monitor

FLATOD-19: Έτσι πρέπει να ανοίξει ο τουρισμός στη χώρα

Στους Τουριστικούς Προορισμούς, εξαιρετικά σημαντικός είναι ο προληπτικός έλεγχος της πιθανής διάδοσης των όποιων κρουσμάτων και, ακόμη σημαντικότερη, είναι η ταχύτατη ιχνηλάτηση κρουσμάτων τόσο σε ξενοδοχεία όσο και στον προορισμό συνολικά

Το νέο στοίχημα της χώρας, το άνοιγμα των συνόρων και η επανεκίννηση του τουρισμού, είναι πολύ πιο πολύπλοκο και απαιτητικό από το προηγούμενο, το οποίο και κερδήθηκε χωρίς μεγάλες απώλειες ζωών.

Το ελληνικό κράτος, μέσω γρήγορων αποφάσεων, διαχειρίστηκε αρχικά την πανδημία του κορωνοϊού (SARS- COVID-19), με ένα τρόπο που κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση και σχόλια σχεδόν διθυραμβικά από τις ξένες κυβερνήσεις και τα διεθνή ΜΜΕ. Κεντρικός άξονας της στρατηγικής της χώρας, εκτός των επιδημιολογικών εργαλείων (tests, ιχνηλατήσεις κρουσμάτων κλπ) ήταν η γενναία απόφαση για περιοριστικά μέτρα και, τελικά, πλήρες lockdown, πολύ πιο έγκαιρα από τις περισσότερες άλλες χώρες της Δύσης.

Οι εξαιρετικοί επιδημιολογικοί δείκτες (περιορισμός σε κρούσματα και απώλειες ζωών) επιτρέπουν στην χώρα να δει με αισιοδοξία την επόμενη ημέρα και ειδικά το, κρίσιμο για την οικονομία της, θέμα του Τουρισμού. Η επόμενη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί τώρα, με τα κατάλληλα εργαλεία, είναι η διαχείριση των επισκεπτών, με το βλέμμα στην προστασία της υγείας των τοπικών πληθυσμών και των ίδιων των τουριστών, αλλά και με γνώμονα την αξιοποίηση του τουριστικού ρεύματος προς όφελος της οικονομίας.

Με δύο λόγια το ζητούμενο είναι η ευέλικτη και ασφαλής Διαχείριση των (τουριστικών) Προορισμών μας. Προς επίρρωση έρχεται η νέα ανάλυση της McKinsey που περιγράφει αρκετά αναλυτικά
το πως ο διαχωρισμός “ετοιμότητας κλάδων” στις κοινωνίες μας πλέον δεν φθάνει. Η νέα παράμετρος λέγεται “Region” (“Περιοχή”) – δλδ η ανάλυση πρέπει να γίνεται πλέον με εξειδίκευση σε Κλάδο-ανά-Περιοχή.

Το νέο στοίχημα της χώρας είναι πολύ μεγαλύτερο από το προηγούμενο, πολύ πιο πολύπλοκο και απαιτητικό: οι ελληνικοί προορισμοί πρέπει λοιπόν να επιδιώξουν θέση στο τουριστικό τοπίο προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας αλλά και να προβληματιστούν για την πιθανότητα να μην διατηρήσουν την σχεδόν πλήρη απουσία κρουσμάτων.

Προκύπτει έτσι ένα πλέγμα παραμέτρων που επιβάλλουν ένας Προορισμός να μπορεί να διαχειρίζεται τον ίδιο τον τόπο του σε περιβάλλον COVID-19, αλλά και να αντιδρά γρήγορα και ολοκληρωμένα, αν θέλει να “επιβιώσει” τουριστικά. Ειδικά στην Ελλάδα με το ιδιαίτερο ανάγλυφο, oι τουριστικοί προορισμοί που θέλουν να “ανοίγουν”, εκτός από το εθνικό και νομικό πλαίσιο, πρέπει ΚΑΙ να μπορούν:

α) να έχουν σχέδιο διαχείρισης υποδομών, επισκεπτών ΚΑΙ τοπικής κοινότητας, ώστε να αντιμετωπίζουν με ευελιξία και ασφάλεια περιστατικά και κρίσεις
β) να επικοινωνούν την διαχειριστική τους επάρκεια σε δυνητικούς επισκέπτες/ τουρίστες και την τοπική κοινωνία.

Το Project/Μεθοδολογία FLATOD-19:

Η μεθοδολογία FLATOD-19 καλύπτει αυτές τις προκλήσεις και στρατηγικές αναγκαιότητες, λαμβάνοντας υπ ‘ όψην της τη σημαντικότερη ίσως παράμετρο : ένας ένας Τουριστικός Προορισμός ορίζεται από την εισροή (σε τακτική βάση – πχ εβδομαδιαία) επισκεπτών υψηλού ποσοστού σε σχέση με τους μόνιμους κατοίκους και με απροσδιόριστη επιδημιολογική “καθαρότητα”, δημιουργώντας έτσι υψηλό κίνδυνο ανεξέλεγκτων εξάρσεων..

Να σημειωθεί εδώ ότι η Ελλάδα είναι ο 7ος τουριστικός προορισμός της Ευρώπης και ο 15ος στον κόσμο, αλλά οργανωσιακά (σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα) βρίσκεται, με ΚΑΘΕ δείκτη που υπάρχει, στις θέσεις 40 έως 90 – ή και παρακάτω. Ακόμη χειρότερα, οι 11 από τους 14 top τουριστικούς προορισμούς της χώρας είναι νησιά !!

Είναι εύκολα κατανοητό ότι μιλάμε για μια μεγάλη πρόκληση.

Σε αυτό το περιβάλλον, όπως δήλωσε και ο Έλληνας επικεφαλής κος Τσιόδρας, η ιχνηλάτηση κρουσμάτων, ειδικά μεταξύ τουριστών, είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ δύσκολη. Έτσι, στους Τουριστικούς Προορισμούς, εξαιρετικά σημαντικός είναι ο προληπτικός έλεγχος της πιθανής διάδοσης των όποιων κρουσμάτων και, ακόμη σημαντικότερη, είναι η ταχύτατη ιχνηλάτηση κρουσμάτων τόσο σε ξενοδοχεία όσο και στον προορισμό συνολικά – καθώς εκτός του υγειονομικού μέρους, δηλαδή της ανεξέλεγκτης διασποράς με πιθανές τεράστιες επιπτώσεις για τον τοπικό πληθυσμό , τα εμπορικά κόστη για παρατεταμένη ασάφεια αντίδρασης ενός Προορισμού είναι πολύ μεγάλα (εκτροπές πτήσεων, παράταση διαμονών, καραντίνες κλπ).

Η καινοτόμα μεθοδολογία FLATOD-19 καλύπτει τόσο τον προσχεδιασμένο περιορισμό των κρουσμάτων όσο και την ΠΟΛΥ γρήγορη “τουριστική” ιχνηλασιμότητα κρουσμάτων μέσα από τρεις άξονες:

Α) Κατανομή προορισμών ανάλογα με την δυνατότητα και την αποδοτικότητα “ανοίγματος” αλλά και τα πιθανά χαρακτηριστικά επισκεπτών (πχ προέλευση) και πάντα μετά από ένα σύντομο οικονομοτεχνικό “audit σκοπού” – το οποίο προηγείται.
Β) Διαμόρφωση συνεργατικού σχήματος Ηγεσίας (Destination Crisis Management Team) για την εφαρμογή του project σε όποιο τοπικό επίπεδο απαιτείται και εγκατάσταση συστήματος κρίσιμων πληροφοριών (mini MIS) και με ικανότητα χειρισμού κρίσεων
Γ) Διαχείριση επισκεπτών με ομαδοποίησή τους σε “νησίδες”/groups σε επίπεδο Προορισμού αλλά και ξενοδοχείων, με μια σειρά εργαλείων: διαχείριση ζωνών και εξειδικευμένους περιορισμούς Social Distancing ή/και νυχτερινής ζωής, timeslots για την διαχείριση επισκεπτών στις εγκαταστάσεις τουριστικών παρόχων (από τη στιγμή της κράτησης ως την αναχώρηση), πιθανές εξειδικευμένες εφαρμογές (πχ Tracing Apps).

“Ένα νησί FLATOD”

Τι σημαίνουν αυτά στην πράξη; Οι ξένοι έρχονται σε μια “ασφαλή” χώρα σαν την Ελλάδα για ναι “εκτονωθούν” , τόσο από τον χειμώνα όσο και από την πανδημία. Από την άλλη, οι Έλληνες είμαστε εφησυχασμένοι γιατί δεν έχουμε πολλά θύματα, οπότε δεν μπορούμε να είμαστε και πολλοί ήσυχοι ότι μέσα στο “ζεστό, χαλαρό, ελληνικό καλοκαίρι” θα υπάρχει ευλαβική τήρηση των Υγειονομικών Πρωτοκόλλων. Ειδικά το πολύ μεγάλο πρόβλημα τόσο για τη διασπορά όσο και για την ιχνηλάτηση των – βέβαιων – κρουσμάτων είναι το τι συμβαίνει κυρίως ΕΞΩ από τα ξενοδοχεία.

Η λύση είναι να αντιμετωπίζουμε τον κάθε Προορισμό πχ ένα νησί, ως ένα πολύ μεγάλο Συνέδριο, που διαρκεί 3 μήνες και έρχονται πολλοί σύνεδροι. Η βασική υποδομή μας είναι φυσικά τα πρωτόκολλα του κράτους και η νομοθεσία, αλλά πρέπει να αναλαμβάνουμε την “ταξιθεσία” και τις παράλληλες εκδηλώσεις, λειτουργώντας ως η “Γραμματεία του Συνεδρίου”. Αυτό μπορεί να το κάνει ένα τοπικό Επιχειρησιακό Κέντρο, χωρίς να περιορίσει ιδιαίτερα τον επισκέπτη, που θέλει να νιώθει ασφάλεια και έλεγχο ακόμη και αν έχει πλέον λιγότερες επιλογές από δραστηριότητες, μπαρ κλπ

Αυτό που κάνουμε στην πράξη, όπως φαίνεται και στα διαγράμματα, είναι να ομαδοποιούμε τους επισκέπτες-συνέδρους σε μεγάλα άτυπα group, προσπαθώντας, να μην έχουν οριζόντια επικοινωνία (επαφή), τόσο μέσα στα ξενοδοχεία τους όσο και σε όλο το νησί. Ετσι, εφόσον παρουσιαστεί κρούσμα, αυτό ΔΕΝ μεταδοθεί εύκολα έξω από την συγκεκριμένη “ομάδα”, αλλά επιπλέον θα μπορούμε εύκολα να κάνουμε ιχνηλάτηση, ξέροντας από πριν το “σύνορο” των επαφών. Όπως λέμε μεταξύ μας “ό,τι συμβαίνει στην ομάδα, μένει στην ομάδα”, αλλά στην επιδημιολογική του εκδοχή.

Αυτό είναι μια σημαντική “βοήθεια” διαχείρισης στους ξενοδόχους και μια σαφής εργαλειοθήκη για τους Προορισμούς.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.