Ηλεκτρονικές πληρωμές: Η Ελλάδα (επιτέλους) αποκτά επιλογές

Όσο ο Έλληνας γίνεται πιο «δεκτικός» στην τεχνολογία και τις ψηφιακές πληρωμές, οι επιλογές πληθαίνουν – και το αντίστροφο

Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται με ραγδαίο ρυθμό και ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα του μέσου χρήστη, είναι λογικό αυτός να αναζητά συνεχώς τρόπους να ικανοποιήσει τις καθημερινές του ανάγκες και υποχρεώσεις ψηφιακά, και μάλιστα με τον ευκολότερο δυνατό τρόπο.

Μία τέτοια ανάγκη που εξελίσσεται και απλοποιείται όσο περνάνε τα χρόνια, είναι οι πληρωμές. Ο χρήστης πλέον έχει υψηλές απαιτήσεις και επιθυμεί ταχύτητα, ευκολία, ασφάλεια και όσο γίνεται λιγότερη χρήση μετρητών. Αναζητά επομένως εφαρμογές, online υπηρεσίες και προϊόντα που θα κάνουν τη ζωή του πιο εύκολη και ταυτόχρονα «ανέπαφη», ειδικά τώρα στην πανδημία.

Στο εξωτερικό, η τάση αυτή υπάρχει εδώ και καιρό, στην Ελλάδα όμως η άνοδος των ψηφιακών πληρωμών είναι σχετικά νέο φαινόμενο, αφού μέχρι τώρα δεν υπήρχε η απαραίτητη «εμπιστοσύνη» στις διαδικασίες. Σταδιακά ωστόσο, ένα όλο και μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών χρησιμοποιεί ψηφιακά μέσα για να διεκπεραιώσει τις πληρωμές του είτε αυτές αφορούν λογαριασμούς, είτε online αγορές είτε οτιδήποτε άλλο.

Μάλιστα, ο Έλληνας με τον καιρό εμπιστεύεται όλο και πιο «σύγχρονους» τρόπους για να καλύπτει τις ανάγκες του. Από τις «παραδοσιακές» κάρτες, που πλέον χρησιμοποιεί σχεδόν καθημερινά για πληρωμές, πήγε σε fintechs, που μπορούν να του προσφέρουν εύκολες μεταφορές χρημάτων και διαχείριση λογαριασμού, και από εκεί «γνώρισε» άλλα ψηφιακά εργαλεία όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια.

Το σημαντικό είναι ότι σε αυτή την αλλαγή και την μεταβαλλόμενη ανάγκη του Έλληνα χρήστη ανταποκρίνονται τόσο οι ελληνικές τράπεζες όσο και Fintechs όπως η Viva Wallet, που σπεύδουν να λανσάρουν οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί στο οικοσύστημα πληρωμών. Όλες οι ελληνικές τράπεζες έχουν αυτή τη στιγμή συστήματα online τραπεζικής, με αντίστοιχες εφαρμογές, ενώ η καθεμία προσφέρει και κάτι διαφορετικό ως προς τις υπηρεσίες.

Η Eurobank έχει αναπτύξει ένα πλήρες ψηφιακό φάσμα ηλεκτρονικών συναλλαγών και υπηρεσιών, αξιοποιώντας όλα τα εναλλακτικά κανάλια του e-Banking, του Eurobank Mobile app από κινητά τηλέφωνα και tablet και του v–Banking, με στόχο ο πελάτης να εξυπηρετείται 24/7. Επιπλέον, έχει το Eurobank Wallet, το δικό της ψηφιακό πορτοφόλι, από το οποίο ο χρήστης μπορεί να κάνει ανέπαφες συναλλαγές με το Android κινητό του γρήγορα και με ασφάλεια. Ψηφιακό πορτοφόλι έχει επίσης η Alpha Bank (myAlpha Wallet), η Εθνική Τράπεζα ( i-bank Pay) και η Τράπεζα Πειραιώς (winbank pay).

Από τις συστημικές τράπεζες αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η Alpha Bank διαθέτει στους Έλληνες χρήστες και το ψηφιακό πορτοφόλι της Apple, Apple Pay, το οποίο στην Ελλάδα διαθέτει επίσης η Viva Wallet, «ξένες» fintechs και η Edenred. Πολύ πρόσφατα στη χώρα μας έφτασε, τέλος, και το Google Pay, το οποίο μέσω της Mastercard προς το παρόν διατίθεται στους Έλληνες χρήστες από τη N26 και τη Viva Wallet και τη Revolut.

Το συμπέρασμα; Όσο ο Έλληνας γίνεται πιο «δεκτικός» στην τεχνολογία και τις ψηφιακές πληρωμές, οι επιλογές πληθαίνουν – και το αντίστροφο. Η Ελλάδα είναι πλέον μία χώρα η  οποία μπορεί να χαρακτηριστεί «σύγχρονη» από άποψη επιλογών πληρωμών. Σίγουρα, υπάρχουν βήματα τα οποία πρέπει να γίνουν ακόμα, καθώς τα μετρητά ακόμα χρησιμοποιούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην αγορά, ωστόσο το έδαφος είναι γόνιμο και η πανδημία μπορεί να έχει ένα πολύ θετικό αντίκτυπο στην εξέλιξη αυτή.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ