Ευρωπαϊκή κοινοπραξία ανακάλυψε πιθανό φάρμακο για τον κορωνοϊό με τη χρήση υπερυπολογιστών

Η κοινοπραξία Exscalate4CoV, που χρηματοδοτείται από την ΕΕ, ανακοίνωσε σήμερα ότι η ραλοξιφαίνη, ένα ήδη υπάρχον, γενόσημο φάρμακο που χρησιμοποιείται στη θεραπεία της οστεοπόρωσης, μπορεί ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στη θεραπεία ασθενών θετικών στη νόσο COVID-19 με ήπια ή ασυμπτωματική λοίμωξη.

Η κοινοπραξία χρησιμοποιεί μια πλατφόρμα υπερυπολογιστικής που συγκαταλέγεται στις ισχυρότερες παγκοσμίως, για να ελέγξει τις δυνητικές επιπτώσεις γνωστών μορίων στη γονιδιωματική δομή του κορωνοϊού. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, “η συγκεκριμένη ανακάλυψη είναι ένα από τα πολλά παραδείγματα του πως το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας της ΕΕ «Ορίζων 2020» συγκεντρώνει κορυφαίους Ευρωπαίους ερευνητές, φαρμακευτικές εταιρείες, τεχνολογίες και ερευνητικές υποδομές για να συμβάλουν στην εξάλειψη του ιού”.

Η Μαρίγια Γκαμπριέλ, Ευρωπαία επίτροπος Καινοτομίας, Έρευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, δήλωσε σχετικά: «Σήμερα έχουμε ανάγκη την επιστήμη περισσότερο από ποτέ. Από τον Ιανουάριο έχουμε καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να στηρίξουμε τους φορείς έρευνας και καινοτομίας στους αντίστοιχους τομείς τους, με στόχο την εξεύρεση λύσεων και την αναχαίτιση του ιού. Για αυτόν τον λόγο διαθέσαμε στο έργο Exscalate4CoV 3 εκατ. ευρώ προς χρηματοδότηση της έρευνας που διεξάγει. Χαίρομαι λοιπόν για τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν ώστε να επανέλθει η κοινωνία σε φυσιολογικές συνθήκες».

Ο Τιερί Μπρετόν, Ευρωπαίος επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, δήλωσε τα εξής: «Η πλατφόρμα Exscalate4Cov φέρνει την καινοτομία στην ανακάλυψη φαρμάκων σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα αποδεικνύουν την αξία της ουσιαστικής πανευρωπαϊκής συνεργασίας, όταν συνδυάζονται οι βέλτιστες ικανότητες που διαθέτει η Ευρώπη στους τομείς της βιοϊατρικής επιστήμης και της υπολογιστικής υψηλών επιδόσεων. Θα συνεχίσουμε να αξιοποιούμε όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, για την καταπολέμηση του κορωνοϊού.»

Στο έργο Exscalate4CoV, το οποίο συνδυάζει την υπολογιστική ισχύ υψηλών επιδόσεων και την τεχνητή νοημοσύνη με τη βιολογική επεξεργασία, συμμετέχουν 18 εταίροι και 15 ακόμη συνδεδεμένα μέλη, όπως, για παράδειγμα, κέντρα υπερυπολογιστικής στην Ιταλία, στην Ισπανία και στη Γερμανία, μεγάλα ερευνητικά κέντρα, φαρμακευτικές εταιρείες και βιολογικά ιδρύματα από ολόκληρη την Ευρώπη. Η πλατφόρμα διαθέτει υπολογιστική ισχύ περίπου 100 πεταφλόπ, γεγονός που επιτρέπει να ερευνηθεί η συμπεριφορά των μορίων με στόχο τον εντοπισμό αποτελεσματικής θεραπείας του κορωνοϊού.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η κοινοπραξία έχει ήδη ελέγξει σχεδόν 400.000 μόρια με τους υπερυπολογιστές της. Προεπιλέχθηκαν 7.000 μόρια και υποβλήθηκαν σε περαιτέρω ελέγχους «in vitro», εκ των οποίων 100 επιλέχθηκαν και 40 αποδείχθηκαν ενεργά κατά του ιού. Μεταξύ αυτών, η ραλοξιφαίνη αναδείχθηκε ως το μόριο με τις μεγαλύτερες προοπτικές. Σύμφωνα με το έργο, η ραλοξιφαίνη θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική στη διακοπή του πολλαπλασιασμού του ιού σε κύτταρα και, ως εκ τούτου, θα μπορούσε να καθυστερήσει την εξέλιξη της νόσου, ιδίως σε περιπτώσεις έγκαιρης ανίχνευσης ή σε ασυμπτωματικά κρούσματα. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι τα πλεονεκτήματα της ραλοξιφαίνης είναι, μεταξύ άλλων, η υψηλή ανεκτικότητα που παρουσιάζουν οι ασθενείς σε αυτή, η ασφάλεια και τα ευρέως γνωστά τοξικολογικά χαρακτηριστικά της.

Πριν από την πρόοδο των κλινικών δοκιμών, το επόμενο βήμα θα είναι η αξιολόγηση της νέας πιθανής χρήσης της ραλοξιφαίνης από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων. Αφού εγκριθεί, το φάρμακο θα μπορεί να καταστεί γρήγορα διαθέσιμο σε μεγάλες ποσότητες και με χαμηλό κόστος, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στον μετριασμό των επιπτώσεων νέων λοιμώξεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ