12 τεχνολογίες που αλλάζουν το σύγχρονο retail

Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει αλλάξει δραματικά τις καταναλωτικές συνήθειες και αυτό είχε συνέπεια να αλλάξει και ο τρόπος που λειτουργεί το λιανικό εμπόριο, είτε μιλάμε για φυσικά καταστήματα είτε για ηλεκτρονικές αγορές.

Από τα δοκιμαστήρια με έξυπνους καθρέφτες κι επαυξημένη νοημοσύνη και το αυτόματο check out, ρίχνουμε μια ματιά στις 12 τεχνολογίες που έχουν αλλάξει το retail τα τελευταία χρόνια.   

Τα κοινωνικά μέσα έχουν πια σημαντικό ρόλο στο σύγχρονο retail και έχουν αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουν οι καταναλωτές  τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και online. Τα φυσικά καταστήματα, ύστερα από ένα διάστημα που είδαν το ηλεκτρονικό εμπόριο να τα “πιάνει στον ύπνο” προχώρησαν σε αντεπίθεση και ξεκίνησαν να προσφέρουν υπηρεσίες που δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν οι ηλεκτρονικοί τους ανταγωνιστές. Ταυτόχρονα είδαμε την άνοδο των φυσικών καταστημάτων σαν σημεία παραλαβής των online αγορών, κάτι που έφερε κόσμο στα φυσικά καταστήματα και συμπληρωματικές πωλήσεις. 

Παρακάτω εξετάζονται οι 12 από τις μεγαλύτερες καινοτομίες που εμφανίστηκαν στο retail την τελευταία δεκαετία. 

Το φυσικό κατάστημα σαν σημείο παραλαβής των online αγορών

Σύμφωνα με στοιχεία από την απέναντι μεριά του Ατλαντικού, το 68% των καταναλωτών έχουν χρησιμοποιήσει το φυσικό κατάστημα σαν σημείο παραλαβής των online αγορών τους. Το γεγονός ότι σαν σημείο παραλαβής μπορεί να είναι ένα κατάστημα που δεν ανήκει στην ίδια αλυσίδα των online αγορών, έχει αυξήσει την κίνηση στα καταστήματα και έχει αρχίσει να δημιουργεί συμπληρωματικές πωλήσεις. 

 

“Έξυπνα” δοκιμαστήρια

Το 2015, στα καταστήματα Ralph Lauren έκανε για πρώτη φορά την εμφάνιση του ο πρώτος “έξυπνος” καθρέφτης, ο οποίος επέτρεπε στους πελάτες να αλλάξουν τον φωτισμό του δοκιμαστηρίου, να ζητήσουν άλλο μέγεθος από τους πωλητές και να περιηγηθούν διαδραστικά σε άλλα σημεία πώλησης του καταστήματος. 

Ήταν η πρώτη προσπάθεια μιας τεχνολογίας η οποία φέρνει επανάσταση στο χώρο των φυσικών καταστημάτων. 

“Έξυπνες” ετικέτες

Η ανάπτυξη του RFID, ένα ακρωνύμιο που αντιπροσωπεύει την αναγνώριση των ραδιοσυχνοτήτων έφερε επανάσταση στο retail γιατί δίνει την δυνατότητα στους υπαλλήλους του καταστήματος να ελέγχουν τις αποθήκες και να έχουν άμεση εικόνα για την πορεία των πωλήσεων των προϊόντων. 

Κωδικοί QR

Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι κωδικοί QR που βρίσκονται γύρω μας, σε σημείο που πια δεν τους παρατηρεί κανείς, όπως συμβαίνει με τα barcodes των προϊόντων. Αν και στην αρχή η χρήση τους περιορίστηκε στην εμφάνιση κάποιων λεπτομερειών για το προϊόν στο οποίο είναι τοποθετημένοι, η εξέλιξη της τεχνολογίας μπορεί να δείξει ολόκληρα site, ή βίντεο στην οθόνη του κινητού του καταναλωτή, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την οργάνωση και την λειτουργία καταστημάτων χωρίς υπαλλήλους, όπως το Amazon Go. 

Ψώνια μέσω του Instagram

To 2016 το Instagram ενεργοποίησε την δυνατότητα να ψωνίζεις από την εφαρμογή, μετατρέποντας το σε μια τεράστια πλατφόρμα αγορών. Η ενεργοποίηση επέτρεψε σε κάποιες εταιρείες να δημιουργήσουν αναρτήσεις οι οποίες κατευθύνουν τους καταναλωτές στις αντίστοιχες σελίδες ηλεκτρονικών αγορών τους. 

Οπτική αναζήτηση

Ακριβώς όπως η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου μπορεί να σαρώσει ένα πρόσωπο και να το χρησιμοποιήσει για να προσδιορίσει μια ταυτότητα, η οπτική αναζήτηση έδωσε τη δυνατότητα στους αγοραστές να σαρώσουν ένα προϊόν με την φωτογραφική κάμερα του κινητού τους και να αναγνωρίσουν την προέλευσή του ή να βρουν παρόμοια προϊόντα. 

Πλατφόρμες όπως το Pinterest άρχισαν να ενσωματώνουν την τεχνολογία αυτή από το 2015, όμως η πραγματική άνθηση ήρθε με την ανάπτυξη λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης στα κινητά τηλέφωνα.

Τρισδιάστατη εκτύπωση

Μπορεί στην αρχή η τρισδιάσταση εκτύπωση να χρησιμοποιήθηκε για απλά προϊόντα και οποιαδήποτε σκέψη για ρούχα και προϊόντα μαζικής παραγωγής φτιαγμένα από εκτυπωτές να έμοιαζε “διαστημική” και μακρυά από την εποχή μας, όμως τώρα πριν περάσει πολύ καιρός, είδαμε τα πρώτα μπουφάν και παπούτσια.

Αυτόματα ταμεία

Η τελευταία δεκαετία έφερε μεγάλες εξελίξεις στην αυτοματοποίηση της λιανικής, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει και χρησιμοποιείται όλο και πιο πολύ η συναλλαγή στο ταμείο χωρίς ταμία. 

Μπορεί η “μόδα” να ξεκίνησε από τα Target που το χρησιμοποίησαν στα express ταμεία τους, όμως ήταν η Amazon που το απογείωσε, στα Amazon Go όπου δεν υπάρχουν καθόλου πωλητές ή ταμίες. 

Chatbots

Τα Chatbot έγιναν κάποια στιγμή αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνίας ανάμεσα στην επιχείρηση και τους καταναλωτές. Σύντομα η χρήση τους άρχισε να φθίνει, καθώς η υπάρχουσα τεχνολογία ήταν αρκετά πιο πίσω από τις ανάγκες της αγοράς, όμως η έλευση της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης έχει ξεκινήσει να τα “απογειώνει” ξανά.

Πληρωμές μέσω κινητού και ψηφιακά πορτοφόλια

Χάρη στην τεχνολογία, οι καταναλωτές έχουν πια την δυνατότητα να πληρώνουν με την συνδρομή των κινητών τους τηλεφώνων, τα οποία έχουν μετατραπεί σε ψηφιακά πορτοφόλια. 

Η ολοκληρωτική σχεδόν χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, έχει καταστήσει τα μετρητά σχεδόν “άχρηστα”.

Εφαρμογές με επαυξημένη πραγματικότητα

Τα τελευταία χρόνια, οι εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας έχουν μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι αγοραστές δοκιμάζουν τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, είτε αυτά είναι προϊόντα ομορφιάς είτε ρούχα .

Υποστηριζόμενα από πανίσχυρες εφαρμογές, τα προγράμματα επαυξημένης πραγματικότητας επιτρέπουν στους καταναλωτές να δοκιμάζουν ότι θέλουν όπως και όποτε το θέλουν χωρίς να απασχολούν το κατάστημα. 

Σάρωση σώματος και ευφυείς καθρέφτες

Αν μέχρι τώρα ακούγοντας σάρωση σώματος σκέφτεστε τις πύλες ελέγχου των αεροδρομίων, τότε δεν έχετε επισκεφθεί κάποια από τα πιο tech-friendly καταστήματα λιανικής. 

Σε αυτά, εταιρείες τεχνολογίας έχουν αναπτύξει εργαλεία τρισδιάστατης σάρωσης σώματος, που παρέχουν πληροφορίες για παράγοντες όπως το βάρος και ο δείκτης μάζας σώματος. Με την ενσωμάτωση αυτών των πληροφοριών σε μορφή έξυπνου καθρέφτη, οι χρήστες μπορούν ουσιαστικά να δοκιμάσουν αξεσουάρ και ρούχα και να ψωνίσουν από την άνεση του σπιτιού τους.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ