Couche-Tard: Ποια είναι η εταιρεία που προσφέρεται να εξαγοράσει την Carrefour;
Ένα deal δισεκατομμυρίων ετοιμάζεται να αλλάξει το retail σε παγκόσμιο επίπεδο
Τον γύρο του διαδικτύου έκανε χθες η είδηση ότι η γαλλική Carrefour έλαβε πρόταση εξαγοράς που - όπως μαθαίνουμε σήμερα – αγγίζει τα 16.2 δισ. ευρώ, από την καναδική Couche-Tard. Οι αναλυτές μιλούν για μία πρόταση που, αν εξελιχθεί σε συμφωνία, αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες αλλαγές στον χώρο της λιανικής και ειδικά των σούπερ μάρκετ, στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως. Αυτό, γιατί πρόκειται για την ένωση δύο «κολοσσών» του χώρου, που θα φέρει την γεωγραφική τους επέκταση, με καταστήματα κάθε τύπου, από μεγάλα σούπερ μάρκετ έως μικρότερα αστικού τύπου και μίνι μάρκετ.
Για να γίνει πιο αντιληπτή η αξία του deal, αξίζει να αναλυθούν λίγο καλύτερα και οι δύο πλευρές. Συνοπτικά για την Carrefour, που είναι ευρέως γνωστή στη χώρα μας, μπορούμε να πούμε ότι είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Γαλλίας με περίπου 2.000 καταστήματα και περισσότερες από 700 υπεραγορές μεγάλης μορφής στην Ευρώπη. Έχει επίσης παρουσία στη Βραζιλία και την Αργεντινή. Πριν από την ανακοίνωση, η εταιρεία είχε αξία 12,5 δισ. ευρώ και καθαρό χρέος 15,8 δισ. ευρώ.
Τι ξέρουμε όμως για την Couche-Tard;
Μια «αυτοκρατορία» από μίνι μάρκετ
Η Couche-Tard αποτελεί ηγέτη στην καναδική αγορά μίνι μάρκετ, και το μερίδιο αγοράς της αυτή τη στιγμή αγγίζει σχεδόν τα 46 δις. Δολάρια. Στις ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος όμιλος μίνι μάρκετ από άποψη υπό λειτουργία καταστημάτων, ενώ και στην Ευρώπη έχει σημαντική παρουσία με μίνι μάρκετ αλλά και πρατήρια βενζίνης σε Σκανδιναβικές (Νορβηγία, Σουηδία, Δανία) και Βαλτικές (Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία) χώρες. Η εταιρεία έχει επίσης καταστήματα στην Ιρλανδία και την Πολωνία.
Συνολικά, το δίκτυό της αγγίζει τα 9.261 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 8.085 πρατηρίων βενζίνης (που συνήθως είναι στις εγκαταστάσεις των καταστημάτων της). Αυτή τη στιγμή, απασχολεί περίπου 109.000 ανθρώπους, ενώ στο δίκτυο λιανικής της (συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων που λειτουργούν με franchise) απασχολούνται επίπλέον 22.000 άνθρωποι. Ο όμιλος, ο οποίος ξεκίνησε από ένα μίνι μάρκετ το 1980, έχει σήμερα αξία 37 δις. Δολαρίων.
Η εταιρεία λειτουργεί τα εταιρικά της καταστήματα κυρίως με τις επωνυμίες Couche-Tard, Circle K και On the Run, αλλά και με τις συνδεδεμένες μάρκες 7-jours, Dairy Mart, Daisy Mart και Winks. Πέρυσι, η εταιρεία ήταν ανάμεσα ήταν ανάμεσα στους πλειοδότες για τον όμιλο πρατηρίων βενζίνης Speedway, ο οποίος τελικά εξαγοράστηκε από τον ιαπωνικό αντίπαλο Seven & i Holdings για 21 δισ. δολάρια. Το 2019, επιδίωξε να εξαγοράσει την Caltex Australia σε μια συμφωνία 5,8 δισ. δολαρίων που θα έβλεπε την εταιρεία να κερδίζει έδαφος σε μια τρίτη ήπειρο. Ωστόσο, η Couche-Tard έκανε πίσω τον Απρίλιο, λόγω της πανδημίας.
Τώρα, με την εξαγορά της Carrefour, η Couche-Tard θέλει να επεκτείνει την παρουσία τη στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική και να διαφοροποιήσει τις δραστηριότητες της, προσθέτοντας το «χαρτοφυλάκιο» της μεγάλα σούπερ μάρκετ σε προάστια, καθώς και μικρότερα αστικά καταστήματα.