Είναι η βιωσιμότητα η νέα προτεραιότητα για τις επιχειρήσεις;

Χρειάστηκε αρκετή κοινωνική και πολιτική πίεση, αλλά έγινε η αρχή και πολλές εταιρείες παγκοσμίως παίρνουν – επιτέλους – θέση, αρχίζοντας να λαμβάνουν ουσιαστικά μέτρα προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Η κλιματική αλλαγή δεν είναι κάτι νέο. Εδώ και χρόνια επιστήμονες και οργανισμοί σε όλον τον κόσμο προειδοποιούν για τις επιπτώσεις της και ζητούν από κυβερνήσεις και επιχειρήσεις να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της, υιοθετώντας νέες πολιτικές και πρακτικές, εφαρμόζοντας συνολικότερα πιο «πράσινες» στρατηγικές.

Από επιχειρηματικής πλευράς, ωστόσο, μόλις φέτος άρχισαν να γίνονται κάποιες σημαντικές κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Χρειάστηκε αρκετή κοινωνική και πολιτική πίεση, αλλά έγινε η αρχή και πολλοί παγκόσμιοι κολοσσοί πήραν – επιτέλους – θέση, αρχίζοντας να λαμβάνουν ουσιαστικά μέτρα προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Μερικές από τις μεγαλύτερες – αλλά και κάποιες μικρότερες – εταιρείες του κόσμου, πλέον έχουν δεσμευτεί να μειώσουν τη ρύπανση που προκαλούν στο περιβάλλον, θέτοντας μάλιστα στόχους και αυστηρά χρονοδιαγράμματα.

Στις αρχές του 2020, η Microsoft δεσμεύτηκε να μειώσει και εν τέλει να μηδενίσει το αποτύπωμα άνθρακά της, με στόχο να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία ανέφερε ότι έως το 2030 θα έχει μηδενικό αποτύπωμα ενώ μέχρι το 2050 θα έχει εξαλειφθεί κάθε ρύπος που έχει εκπέμψει η ίδια στην ατμόσφαιρα, από την ίδρυσή της, το 1975, μέχρι σήμερα! Λίγο αργότερα, η EY, ανακοίνωσε τα σχέδιά της για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα μέχρι το τέλος του 2020, μέσω της μείωσης και της αντιστάθμισης των εκπομπών άνθρακα. 

Ακολούθησε η Lime, η οποία υποσχέθηκε να γίνει «ηλεκτρική» έως το 2030 και η Ford, η οποία φέτος δήλωσε ότι σκοπεύει να πετύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε όλο τον κόσμο μέχρι το 2050, θέτοντας την ίδια στιγμή ενδιάμεσους στόχους ώστε να αντιμετωπίσει ακόμα πιο αποτελεσματικά τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής σε διάφορες περιοχές, όπως για παράδειγμα στην Ευρώπη. Πιο πρόσφατα, η Apple έθεσε και αυτή στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, κατασκευάζοντας δύο από τις μεγαλύτερες χερσαίες ανεμογεννήτριες στον κόσμο, για να πετύχει τον σκοπό της, ενώ μόλις χθες, η HSBC, ανακοίνωσε τα σχέδια της για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.

Στο μεταξύ, η Amazon ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος τη δημιουργία ενός νέου επενδυτικού ταμείου 2 δισ. δολαρίων για την υποστήριξη εταιρειών που δημιουργούν «βιώσιμες τεχνολογίες και λύσεις που επιτυγχάνουν τη μείωση εκπομπών άνθρακα». Το γεγονός αυτό έδωσε μια νέα διάσταση στην έννοια της «βιωσιμότητας», αφού έδειξε το πώς οι νέες τεχνολογίες αλλά και οι Startups μπορούν να συμβάλουν σε αυτήν την «πράσινη» μετάβαση. Στο ίδιο μοτίβο κινήθηκε και η Delivery Hero, μητρική των δικών μας efood και Deliveras.gr, ανακοίνωσε ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχει επενδύσει σε βιώσιμες τεχνολογικές startups, που λύνουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργεί το ίδιο το επιχειρηματικό της μοντέλο!

Μέσα σε όλα αυτά, στη χώρα μας «εγκαινιάστηκε» τον Ιούνιο το πρώτο κλιματικά ουδέτερο κατάστημα, από τη Wind. Το κατάστημα της εταιρείας στην Κηφισιά, έγινε το πρώτο κατάστημα λιανικής στην Ελλάδα που πιστοποιήθηκε ως κλιματικά ουδέτερο από τον έγκριτο φορέα πιστοποίησης, First Climate.

Φυσικά, οι παραπάνω πρωτοβουλίες δεν πρόκειται να «σώσουν» τον πλανήτη σε μία μέρα. Είναι μάλιστα ευρέως αποδεκτή η άποψη ότι θα μπορούσαν να έχουν ανακοινωθεί νωρίτερα. Αξίζει όμως να σημειωθούν και να υπενθυμίζονται κατά καιρούς γιατί είναι μερικά μεγάλα βήματα σε αυτό το μακρύ ταξίδι που λέγεται βιωσιμότητα.

Αποδεικνύουν ότι η «στροφή» προς τη σωστή κατεύθυνση είναι εφικτή και υπενθυμίζουν στις επιχειρήσεις ανά τον κόσμο ότι ίσως είναι η ώρα να την κάνουν κι αυτές.  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ