Forthnet: Η πρόκληση της πανδημίας και η χαμένη ευκαιρία του πρώτου εξαμήνου

Στην ανακοίνωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων, η εταιρεία παρουσίασε τις προσπάθειες που κατέβαλε όλο το προηγούμενο διάστημα προκειμένου να αντιμετωπίσει την πανδημική κρίση, όμως η μεγάλη επιτυχία ήταν η συμφωνία με την United Group της BC Partners.

Έντονο προβληματισμό προκαλεί η οικονομική αλλά και εμπορική πορεία της Forthnet κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020, καθώς παρά το γεγονός ότι η πανδημία ωφέλησε παγκοσμίως τις τηλεπικοινωνίες, τις συνδρομητικές υπηρεσίες και τις πλατφόρμες streaming, η ίδια δεν κατάφερε να “κερδίσει” νέους χρήστες αλλά ούτε και να αυξήσει τα κέρδη της.

Στην ανακοίνωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων, η εταιρεία παρουσίασε τις προσπάθειες που κατέβαλε όλο το προηγούμενο διάστημα προκειμένου να αντιμετωπίσει την πανδημική κρίση, όμως στην πραγματικότητα οι προσπάθειες αυτές ήταν μέτρα διαχείρισης και όχι βήματα προόδου. Τι σημαίνει αυτό;

Όπως δήλωσε ο ίδιος ο Διευθύνων Σύμβουλος της Forthnet, Πάνος Παπαδόπουλος, η εταιρεία εφάρμοσε “εκτεταμένα μέτρα αναδιάρθρωσης του κοστολογίου της” και ανταπεξήλθε “με ιδιαίτερη επιτυχία” στην υγειονομική κρίση. Η επιτυχία αυτή όμως, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, βασίζεται στην προστασία της υγεία εργαζομένων και συνεργατών σε συνδυασμό με την εξασφάλιση αδιάλειπτης παροχής των υπηρεσιών της και όχι σε “ισχυρά” οικονομικά δεδομένα, όπως αναμένουν συνήθως οι μέτοχοι και οι επενδυτές. 

Στην πραγματικότητα η Forthnet σημείωσε πτώση σε όλες τις κατηγορίες των εμπορικών αλλά και των οικονομικών της αποτελεσμάτων, ενώ μόνη εξαίρεση αποτέλεσε το περιθώριο EBITDA, το οποίο αυξήθηκε κατά 0,8 π.μ. κυρίως λόγω του εξορθολογισμού των κοστολογίων της και του περιορισμού των δαπανών της εταιρείας. Σε απόλυτους αριθμούς οι συνολικοί της συνδρομητές μειώθηκαν κατά 2,9%, οι εταιρικοί της πελάτες κατά 7,3%, ενώ τα έσοδά της από τη διαφήμιση έπεσαν κατά 6,5%.

Η χαμένη ευκαιρία

Στην ανακοίνωσή της, η Forthnet μιλά για ένα “αντίξοο” και “αρνητικό” περιβάλλον το οποίο δημιούργησε η πανδημία. Στην πραγματικότητα, όμως, ο τομέας των τηλεπικοινωνιών και ιδιαίτερα της συνδρομητικής τηλεόρασης, είναι από τους ελάχιστους που όχι μόνο δεν βρέθηκαν στο “επίκεντρο” της πανδημικής κρίσης αλλά ωφελήθηκαν από τις νέες συνθήκες που δημιούργησαν τα περιοριστικά μέτρα της κυβέρνησης, όπως συνέβη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Αντιθέτως, παρόλο που οι περισσότερες τηλεπικοινωνιακές και συνδρομητικές εταιρείες παγκοσμίως παρουσίασαν πτώση σε κάποιες κατηγορίες υπηρεσιών, στην πλειονότητά τους κατέγραψαν θετικά αποτελέσματα εξ’ αιτίας της πανδημίας.

Σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές, αυτό συνέβη κατά κανόνα γιατί οι καταναλωτές αναγκάστηκαν να περάσουν πολύ χρόνο μέσα στο σπίτι τους και στράφηκαν περισσότερο προς το internet, την τηλεφωνία και την τηλεόραση, τόσο για επικοινωνία όσο και για ψυχαγωγία στην πρώτη φάση της πανδημίας ενώ στην συνέχεια την τάση ενίσχυσε η στροφή στην τηλε-εργασία.

Ειδικά στον τομέα της ψυχαγωγίας, οι υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης και streaming, γνώρισαν ιδιαίτερη άνθιση. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, το Netflix κατάφερε να κερδίσει 26 εκατ. νέους συνδρομητές, ενώ στην Ελλάδα, η Cosmote είδε τον συνολικό αριθμό των συνδρομητών τηλεόρασης να αυξάνεται κατά 3,6% μόνο στο δεύτερο τρίμηνο, όταν είχε λήξει η καραντίνα! 

Επομένως, η “επιτυχία” της Forthnet όπως περιγράφεται από την σημερινή διοικητική της ομάδα μπορεί να μην είναι τελικά τόσο… επιτυχία, όσο μια χαμένη ευκαιρία. Μια ευκαιρία να κερδίσει νέο κοινό στις υπηρεσίες της, να ανακτήσει το “χαμένο έδαφος” σε σχέση με τον ανταγωνισμό και να αυξήσει τα λειτουργικά της κέρδη, ώστε να ανταποκριθεί πιο αποτελεσματικά στην διαχείριση του – υπέρογκου – τραπεζικού δανεισμού της.

Όπως ανέφερε κι ο CEO της Forthnet Πάνος Παπαδόπουλος η μεγάλη επιτυχία του 2020 ήταν «Η συμφωνία για την είσοδο της United Group στην εταιρεία», που «αποτελεί στρατηγικό γεγονός όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και για όλη την ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών και συνδρομητικής τηλεόρασης» και όχι στα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου της φετινής χρονιάς. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ