Ο κορωνοϊός “μετάλλαξε” τους καταναλωτές

Oκτώ στους δέκα καταναλωτές παγκοσμίως (78%) άλλαξαν τον τρόπο πληρωμής τους προκειμένου να μειώσουν τις επαφές και περισσότερα από τα δύο τρίτα των ΜμΕ (67%) έχουν δοκιμάσει νέους τρόπους για να διατηρήσουν την καλή λειτουργία της επιχείρησής τους.

Ολική μεταστροφή στον τρόπο συμπεριφοράς των καταναλωτών έφερε η πανδημία του κορωνοϊού, όπως αποκαλύπτει η μεγάλη διεθνής έρευνα της Visa. Όπως δείχνει η έρευνα, οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στις ηλεκτρονικές αγορές και τις ανέπαφες συναλλαγές σε μια προσπάθεια ελαχιστοποίησης του κινδύνου της διασποράς του ιού. 

Σύμφωνα με την Visa, όσο οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις παγκοσμίως συνεχίζουν να υφίστανται τον οικονομικό αντίκτυπο της Covid-19 ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: η διάθεση νέων μέσων πληρωμών είναι απαραίτητη για την επιβίωση των μικρών καταστημάτων.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, το 67% των μικρών επιχειρήσεων και το 78% των καταναλωτών έχουν υιοθετήσει νέες συμπεριφορές εξαιτίας της πανδημίας.

Επίσης, το 75% των ιδιοκτητών μικρών επιχειρήσεων είναι αισιόδοξοι για το μέλλον της επιχείρησής τους παρά το σκηνικό κρίσης που έχει διαμορφωθεί τους τελευταίους έξι μήνες στην παγκόσμια οικονομία.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τόσο από την πλευρά των καταναλωτών όσο και των ΜμΕ, σχεδόν οκτώ στους δέκα καταναλωτές παγκοσμίως (78%) άλλαξαν τον τρόπο πληρωμής τους προκειμένου να μειώσουν τις επαφές και περισσότερα από τα δύο τρίτα των ΜμΕ (67%) έχουν δοκιμάσει νέους τρόπους – είτε πρόκειται για τη δημιουργία ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου είτε για αλλαγή της τεχνολογίας POS – για να διατηρήσουν την καλή λειτουργία της επιχείρησής τους.

Τα ευρήματα της έρευνας «Visa Back to Business», που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, τη Βραζιλία, τον Καναδά, τη Γερμανία, το Χονγκ Κονγκ, την Ιρλανδία, τη Σιγκαπούρη και τα ΗΑΕ, περιλαμβάνουν:

Στροφή στο ψηφιακό εμπόριο

1. Ασφάλεια σημαίνει ανέπαφες πληρωμές: Σε όλες τις αγορές που ερευνήθηκαν, η δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών είναι ο παράγοντας που διαφοροποιεί τις επιλογές των καταναλωτών. Σχεδόν τα δύο τρίτα (63%) των καταναλωτών θα στραφούν στις επιχειρήσεις που δίνουν τη δυνατότητα ανέπαφων πληρωμών.

Για τους μισούς σχεδόν καταναλωτές παγκοσμίως (46%), η δυνατότητα για ανέπαφες πληρωμές είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα ασφαλείας που πρέπει να διαθέτουν τα καταστήματα. Σχεδόν οι μισοί (48%) δεν ψωνίζουν σε καταστήματα που προσφέρουν μόνο μεθόδους πληρωμής που απαιτούν επαφή με το ταμείο ή με κοινόχρηστη συσκευή.

2. Η αισιοδοξία των ΜμΕ έναντι της συμπεριφοράς των καταναλωτών: Παρά την απρόβλεπτη φύση της πανδημίας, το 75% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι αισιόδοξες για το μέλλον. Επιπλέον το 71% των ιδιοκτητών ΜμΕ παγκοσμίως δηλώνουν ότι έχουν λάβει υποστήριξη από τις τοπικές τους κοινότητες, με τη μορφή θετικών συστάσεων για την επιχείρηση (33%) και κριτικών (31%).

Ένας τομέας που χρήζει βελτίωσης είναι το «πού» πραγματοποιούν τις αγορές τους οι καταναλωτές, καθώς μόλις το 9% των καταναλωτών δηλώνουν ότι αγοράζουν αποκλειστικά από τοπικές επιχειρήσεις, ενώ το 15% κάνουν τις αγορές τους αποκλειστικά σε μεγαλύτερα καταστήματα λιανικής, με τη πλειοψηφία των καταναλωτών να βρίσκεται μεταξύ των δύο αυτών άκρων.

3. Νέα κανονικότητα σημαίνει νέες συνήθειες: Σχεδόν τέσσερις στους πέντε (78%) καταναλωτές έχουν αλλάξει τον τρόπο πληρωμής για τις αγορές τους, συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών αγορών – όταν είναι δυνατόν (49%), χρησιμοποιούν ανέπαφες πληρωμές (48%) και δεν χρησιμοποιούν συχνά μετρητά (46% ).

Η πλειονότητα (70%) των καταναλωτών έχει χρησιμοποιήσει μια νέα μέθοδο πληρωμής για πρώτη φορά, συμπεριλαμβανομένου ενός 26% που έχει πληρώσει ανέπαφα για αγορές σε κατάστημα, για είδη παντοπωλείου ή είδη οικιακής χρήσης (34%), για παραλαβή γεύματος από εστιατόριο (28%), για αγορά στο διαδίκτυο με παραλαβή στη συνέχεια από το κατάστημα (25%).

Οι μεγάλες ανησυχίες των ΜμΕ

4. Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές και οι σημαντικότερες ανησυχίες: Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ιδιοκτήτες ΜμΕ εκτιμούν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον έξι έως δέκα δύσκολοι μήνες προτού τεθεί η επιχείρησή τους σε πλήρη λειτουργία. Οι μεγαλύτερες άμεσες ανησυχίες τους περιλαμβάνουν τη μείωση των εσόδων (52%), την προσέλκυση νέων πελατών (46%) και την ανάγκη μείωσης των μισθών (22%).

5. Προς μια ψηφιακή πραγματικότητα: Πάνω από το ένα τέταρτο των ΜμΕ (28%) έχουν χρησιμοποιήσει στοχευμένες διαφημίσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή διέθεσαν προϊόντα και υπηρεσίες στο διαδίκτυο (27%). Επιπλέον, ένα 20% έχει υιοθετήσει τις ανέπαφες συναλλαγές. Το ένα τρίτο (33%) των ΜμΕ αναφέρουν ότι δέχονται λιγότερα ή σταμάτησαν να δέχονται μετρητά εξαιτίας της Covid-19.

Οι ιδιοκτήτες των ΜμΕ που ανήκουν στη γενιά των millennials (γενν. μεταξύ 1981-1996) είναι πολύ πιο πιθανό να δέχονται λιγότερο ή να σταμάτησαν να δέχονται μετρητά (41%), σε σύγκριση με το (31%) της γενιάς Gen X (γεν. 1965-1980) και του (21%) των Boomers (γεν. 1946-1964).

6. Σε επιφυλακή κατά της απάτης: Περισσότερες από τις μισές (53%) ΜμΕ είναι πιθανό να προμηθευτούν εφαρμογές αντιμετώπισης της απάτης, για να προστατευθούν κατά τη μετάβασή τους στο ψηφιακό εμπόριο.

Τα στοιχεία ανά χώρα

7. Νέες προσεγγίσεις: Στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), το 44% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων – σε σύγκριση με το 20% παγκοσμίως – επέτρεψαν για πρώτη φορά τις ανέπαφες πληρωμές λόγω της πανδημίας της Covid-19. Σχεδόν το 94% των ΜμΕ στα ΗΑΕ, έχουν μεταστραφεί για να διατηρήσουν την επιχείρησή τους σε λειτουργία, σε σύγκριση με το 67% παγκοσμίως.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη Βραζιλία (84%) και το Χονγκ Κονγκ (87%) δοκιμάζουν επίσης νέες προσεγγίσεις σε μεγάλο ποσοστό, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων μέσω διαδικτύου (50% στη Βραζιλία σε σύγκριση με 27% παγκοσμίως).

8. Πληρώνω; Στη συνέχεια καθαρίζω: Τα δύο τρίτα (67%) των καταναλωτών δηλώνουν ότι λαμβάνουν κάποιο μέτρο για να διατηρήσουν τις κάρτες πληρωμής τους καθαρές, ενώ το 33% δηλώνει ότι τις απολυμαίνει.

Η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών των ΗΑΕ (89%) και της Βραζιλίας (87%) λαμβάνουν μέτρα για να διατηρήσουν την κάρτα τους καθαρή, ενώ οι κάτοικοι της Σιγκαπούρης (50%), οι Γερμανοί (53%), οι Καναδοί (60%) και οι κάτοικοι του Χονγκ Κονγκ (65%) βρίσκονται κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ