emea business monitor

Πως επηρέασε η πανδημία την καθημερινότητα των Ελλήνων;

Η έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου δείχνει ότι οι Έλληνες πιστεύουν ότι το lockdown επέδρασε θετικά στην οικογενειακή τους ζωή.

Η έρευνα του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου δείχνει ότι οι Έλληνες πιστεύουν ότι το lockdown επέδρασε θετικά στην οικογενειακή τους ζωή. Δηλαδή σχεδόν 6 στους 10 θεωρούν ότι η επίδρασή του ήταν θετική στην επικοινωνία με τα παιδιά και 5 στους 10 θεωρούν ότι τα μέτρα ήταν θετικά στην επικοινωνία με τον/την σύντροφο.

Ωστόσο, για τους 6 στους 10 η επίδραση στην ψυχική διάθεση ήταν μάλλον αρνητική, ενώ οι 8 στους 10 περιμένουν ότι οι μελλοντικές προοπτικές, μετά την πανδημία, θα είναι επίσης αρνητικές.

Οι συνέπειες της πανδημίας θεωρείται ότι θα επηρεάσουν όλους ανεξαιρέτως, όμως οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι η συρρίκνωση της εργασίας, η μείωση των ευκαιριών επαγγελματικής εξέλιξης, η επιβάρυνση του προσωπικού χρόνου θα αφορά περισσότερο τις γυναίκες. Δηλαδή τα πιο ευάλωτα θύματα της πανδημίας αναμένεται να είναι, μελλοντικά, οι γυναίκες.

Tα κοινωνικά στερεότυπα παραμένουν

Η έρευνα δείχνει ότι οι παραδοσιακοί ρόλοι των δύο φύλων αποτυπώθηκαν πολύ γλαφυρά και στη νέα πραγματικότητα του lockdown:

Στην καθαριότητα του σπιτιού: Το 44% των γυναικών αναφέρουν ότι ασχολήθηκαν περισσότερο, στο lockdown, με την καθαριότητα του σπιτιού από ότι πριν, ενώ το ίδιο λέει μόλις το 21% των ανδρών. Η φροντίδα του σπιτιού δείχνει να είναι η παραδοσιακή υπόθεση που πέφτει περισσότερο στους ώμους των γυναικών όταν αυτές βρίσκονται πιο πολλές ώρες στο σπίτι..
Στις αγορές για το σπίτι: Το 31% των ανδρών ασχολήθηκαν με τις αγορές περισσότερο κατά τη διάρκεια του lockdown από ό,τι πριν, σε σχέση με το 25% των γυναικών. Τα ψώνια αποτελούν την εκτός σπιτιού φροντίδα για την οικογένεια, που είναι πιο κοντά στον παραδοσιακό ρόλο του “άνδρα-κουβαλητή”.
Στο διάβασμα των παιδιών: Μόλις το 13% των ανδρών αναφέρει ότι ασχολήθηκε περισσότερο με τη μελέτη των παιδιών από ο, τι πριν. Δείχνει η επίβλεψη της σχολικής μελέτη να είναι περισσότερο υπόθεση των γυναικών ανεξάρτητα από το αν και οι δύο στο ζευγάρι βρίσκονται στο σπίτι.

Οι άνδρες “φουσκώνουν” τη συμμετοχή τους στο σπίτι

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο πώς οι άνδρες και οι γυναίκες περιγράφουν τη συμμετοχή τους στη φροντίδα του σπιτιού και της οικογένειας.

Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά την καθαριότητα του σπιτιού, το 35% των ανδρών σε σχέση με το 21% αναφέρει ότι συνεισφέρουν και οι δύο εξίσου. Αντίστοιχα, 36% των ανδρών σε σχέση με το 18% των γυναικών αναφέρει ότι ασχολούνται και οι δύο εξίσου με την απασχόληση των παιδιών. Το 23% των ανδρών σε σχέση με το 11% των γυναικών αναφέρει ότι και οι δύο ασχολούνται με το σχολικό διάβασμα των παιδιών.

Η διαφορά αυτή δείχνει και πάλι το πόσο αυτονόητα η γυναίκα επωμίζεται τη φροντίδα του σπιτιού και η συμμετοχή της θεωρείται δεδομένη. Ενώ αντίστοιχα ο άνδρας δείχνει να μεγιστοποιεί κάθε συμμετοχή του στη φροντίδα του σπιτιού που ξεπερνά τους ανδρικούς παραδοσιακά αναμενόμενους ρόλους.

Η μεγάλη πρόκληση είναι να αποτυπώνονται και στην οικογένεια αλλά και στην εκπαίδευση ισότιμοι ρόλοι συμμετοχής στην επαγγελματική και την οικογενειακή ζωή, έτσι ώστε να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μια επόμενη γενιά που εμπνέεται από πιο δυναμικά και ισότιμα πρότυπα φύλων.

*Η Αγνή Μαριακάκη είναι μέλος της Επιτροπής Women in Business (WIB) του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της MindSearch, Ψυχολόγο – Κοινωνική Ερευνήτρια
 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.