emea business monitor

Aegean: Σκληρό «μπρα ντε φερ» με την κυβέρνηση

Αιτήματα προς τις 4 συστημικές τράπεζες για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών με κρατική εγγύηση συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ θα υποβάλλει άμεσα η ελληνική αεροπορική εταιρεία που έχει ήδη ανοιχτή πιστοληπτική γραμμή 120 εκατ. ευρώ αλλά επιμένει να μην δέχεται το Ελληνικό Δημόσιο ως μέτοχο.

Στην απόρριψη του σχεδίου διάσωσης της Aegean με “πακέτο” χρηματοδότησης που θα περιλαμβάνει κρατικά και ευρωπαϊκά κεφάλαια, επιδοτήσεις πτήσεων και ενίσχυση για την διατήρηση θέσεων εργασίας προχώρησε η διοίκηση της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα, με πρόσχημα ότι τα μέτρα στήριξης των αερομεταφορών, που ανακοινώθηκαν “αφορούν όλο τον κλάδο με τον ίδιο οριζόντιο τρόπο, χωρίς ειδικά πλεονεκτήματα για καμία”!

Ουσιαστικά η διοίκηση με την χθεσινή ανακοίνωση έστειλε …διπλό μήνυμα στην κυβέρνηση. Επισήμως, ότι δεν αποδέχεται να αντιμετωπισθεί “χωρίς ειδικά πλεονεκτήματα” σε σχέση με τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου λόγω μεγέθους και μεταφορικού έργου και ανεπισήμως πως η θέση που διατυπώθηκε από τον πρόεδρο του Δ.Σ. Ευτύχιο Βασιλάκη στην πρόσφατη τηλε-διάσκεψη των θεσμικών επενδυτών περί “μη συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας” (ειδικά με την παρουσία εκπροσώπων στο διοικητικό συμβούλιο) είναι αδιαπραγμάτευτη.

Και μάλιστα όπως διαφαίνεται από την διατύπωση της συγκεκριμένης ανακοίνωσης – σε συνδυασμό με τις τοποθετήσεις Βασιλάκη – φαίνεται ότι στην παρούσα φάση οι μέτοχοι της πλειοψηφίας προτιμούν την επιλογή της συρρίκνωσης παρά την εμπλοκή του Eλληνικού Δημοσίου στα διοικητικά και οικονομικά ζητήματα της Aegean.  

Σύμφωνα με πληροφορίες,  με δεδομένο ότι η εταιρεία διαθέτει αρκετή ρευστότητα και προέρχεται από μια εξαιρετική χρονιά με αυξημένο τζίρο και κερδοφορία, “πακέτο διάσωσης” μπορεί να γίνει αποδεκτό παρά μόνο με τους όρους του μεγαλομετόχου Ευτύχιου Βασιλάκη ο οποίος έχει την πλήρη στήριξη της σημερινής διοίκησης.

Γι΄αυτό η σχετική αναφορά της ανακοίνωσης πως “Η AEGEAN πάλι θα παλέψει κυρίως με τις δικές της δυνάμεις, τα δικά της αποθεματικά, τους δικούς της ανθρώπους” φέρεται να έχει συγκεκριμένους υπουργούς της κυβέρνησης ως …αποδέκτες. 

Οι πρώτες κινήσεις 

Σε πρώτη φάση η Aegean θα κάνει χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση της πανδημικής κρίσης (COVID-19), στο όποιο “θα υποβάλει διακριτά αιτήματα προς τις 4 ελληνικές τράπεζες ( Alpha Bank, EUROBANK, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς) για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών με εγγύηση του κράτους 80%” συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, θα αιτηθεί ποσό που αντιστοιχεί  στο 11% του κύκλου εργασιών της Aegean . Στην ανακοίνωση επισημαίνεται πως όλες οι επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από την πανδημία έχουν το δικαίωμα να αιτηθούν για δάνεια με εγγύηση του ελληνικού κράτους μέχρι του 25% του κύκλου εργασιών τους.

Δεν αποκλείεται μέχρι το τέλος της χρονιάς ή στην περίπτωση επιβεβαίωσης των εκτιμήσεων των επιδημιολόγων για “δεύτερο κύμα” της πανδημίας το φθινόπωρο (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) η  Aegean να προχωρήσει σε νέα αιτήματα για δάνεια ύψους 190 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 340 εκατ. ευρώ.  

Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα 120 εκατ, ευρώ που έχει διαθέσιμα ως ανοιχτή πιστοληπτική γραμμή από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (κατά δήλωση του Ευτ.Βασιλάκη) μετά από σχετική συμφωνία στις αρχές του μήνα. Δηλαδή στην χειρότερη περίπτωση η Aegean θα έχει στην διάθεσή της κεφάλαια ύψους 270-280 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, με δυνατότητα να αυξήσει το συνολικό ποσό στα 470 εκατ.ευρώ, τα περισσότερα με εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου!

Οι υπόλοιπες ενισχύσεις 

Επιπροσθέτως, παρά τις αντιρρήσεις για την διάρκεια της επιδότησης του προσωπικού της Aegean από το πρόγραμμα «Συν-Εργασία», σύμφωνα με τις δηλώσεις του διευθ.συμβούλου Δημήτρη Γερογιάννη  η εταιρεία αναμένεται να ωφεληθεί με επιπλέον 3,5-10 εκατ. ευρώ, ανάλογα τις αποφάσεις της διοίκησης. Το πρόγραμμα διασφαλίζει για τους εργαζόμενους τη μερική κάλυψη (ύψους 60%) της απώλειας εισοδήματος, στην περίπτωση μειωμένης απασχόλησης ως 31 Δεκεμβρίου ενώ προβλέπει την επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι.  

Εννοείται φυσικά πως δεν θα απαρνηθεί ούτε την αποζημίωση πτήσεων Απριλίου- Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ), ούτε την μείωση του μισθολογικού κόστους από την έκτακτη ειδική φορολόγηση πτητικού προσωπικού με ειδικό συντελεστής 15% για τον Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και τεχνικών αεροσκαφών αντί της φορολόγησης στην κλίμακα εισοδήματος, όπως προβλέπεται για τους υπόλοιπους εργαζομένους. 

Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο πως οι πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου τις τελευταίες ημέρες ήθελαν σχεδόν έτοιμο το τελικό σχέδιο για την διάσωση της Aegean με ένα σούπερ-πακέτο με τέσσερις πυλώνες ενίσχυσης και στήριξης, οι τελικές λεπτομέρειες του οποίου οριστικοποιήθηκαν μετά τις επίσημες ανακοινώσεις της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για το “Υπερταμείο Ανάκαμψης” και το σχέδιο για τον επιμερισμό των κονδυλίων στις χώρες-μέλη της Ε.Ε.

Παραμένει άγνωστο τι μεσολάβησε από την άτυπη συμφωνία των δυο πλευρών μέχρι την χθεσινή ρήξη που οδήγησε στην χθεσινή αιχμηρή ανακοίνωση που χαρακτηρίζει  “πολύ μικρά” τα μέτρα στήριξης των αερομεταφορών. 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.