emea business monitor

Aegean: Σχέδιο σωτηρίας υπό το βάρος της παραγγελίας-μαμούθ από την Airbus

Η συμφωνία για την απόκτηση 46 νέων αεροσκαφών βρίσκεται στο επίκεντρο του νέου επιχειρηματικού σχεδιασμού της εταιρείας μετά τις δραματικές επιπτώσεις της πανδημίας

Στην αναθεώρηση του φιλόδοξου αναπτυξιακού πλάνου της Aegean που παρουσιάστηκε στα μέσα Φεβρουαρίου (12/2) σε μια εντυπωσιακή τελετή, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αναμένεται να προχωρήσει η διοίκηση του μεγαλύτερου αερομεταφορέας της Ελλάδας λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του νέου κορωνοϊού στον κλάδο των αεροπορικών ταξιδιών. Στο επίκεντρο των συζητήσεων των τελευταίων εβδομάδων είναι η κολοσσιαία παραγγελία νέων αεροσκαφών Airbus συνολικής αξίας 6 δισ. δολαρίων (σε τιμές καταλόγου).

Σύμφωνα με την ανακοίνωσή της εταιρείας τον περασμένο Δεκέμβριο με την τελική συμφωνία η Aegean έχει συμφωνήσει να παραλάβει τουλάχιστον 46 νέα αεροσκάφη της οικογένειας “A320 neo” και “A321 neo” ως το 2024.

H ολοκλήρωση και υπογραφή της τελικής συμφωνίας με την Airbus έγινε τον Ιούνιο του 2018 καθώς η αρχική παραγγελία του 2018 για 30 αεροσκάφη του τύπου προς την Airbus, επεκτάθηκε με 16 επιπλέον αεροσκάφη και η τελετή για την παραλαβή του πρώτου αεροσκάφους “A320neo” με τα χρώματα της Aegean έγινε στις 19 Δεκεμβρίου του 2019 στην Τουλούζη, παρουσία των διοικήσεων των δυο εταιρειών.

Μέχρι τα μέσα Μαρτίου είχαν παραληφθεί τα πρώτα 4 αεροπλάνα “A320 neo” ενώ η συμφωνία προβλέπει την παραλαβή επιπλέον 2 αεροσκαφών μέχρι τον Ιούλιο. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, η παραλαβή των νέων αεροσκαφών θα έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα στο 2024, με την Aegean να επενδύει ετησίως περίπου 500 εκατ. ευρώ για τα νέα αεροσκάφη της.

Όμως, η αρνητική συγκυρία της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού εξαναγκάζει την διοίκηση της Aegean να μεταφέρει χρονικά της παραδόσεις των νέων αεροσκαφών μετά από 2-3 χρόνια, οπότε εκτιμούν οι αναλυτές ότι θα επανέλθει η αεροπορική αγορά στα επίπεδα του 2019 καθώς και να διαπραγματευτεί τις προθεσμίες παραλαβής μέχρι τα τέλη του 2026, ώστε να κερδίσει πολύτιμο χρόνο για την ανάκαμψη της εταιρείας.

Αναθεώρηση πλάνων και διαπραγματεύσεις 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η συντριπτική πλειονότητα των αεροπλάνων με ημερομηνίες παράδοσης για την φετινή χρονιά και το 2021 (με εξαίρεση δύο αεροσκάφη) προέρχονται από μεσιτικούς οίκους (lesor) και όχι απευθείας από την Airbus.

Αυτή η σημαντική λεπτομέρεια προσφέρει την δυνατότητα στη διοίκηση της Aegean να παραλάβει τα αεροσκάφη αργότερα, μεταθέτοντας τις προθεσμίες παράδοσης. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα επιδιωχθεί άμεσα μια νέα διαπραγμάτευση της συμφωνίας του 2018 με την Airbus, με βάση τις νέες συνθήκες. Στο πλαίσιο των αναγκαίων περικοπών και της αναθεώρησης του επιχειρηματικού πλάνου της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας κρίνεται απαραίτητο να επιτευχθεί μια συμφωνία προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα του κλάδου, ώστε να μην προκαλέσει την οικονομική ασφυξία της Aegean.

Όμως, όπως όλα δείχνουν, η διοίκηση της Aegean αναμένεται να ξεδιπλώσει τα αναθεωρημένα της σχέδια για την επόμενη περίοδο με βάση τα δεδομένα από την περίοδο της πανδημικής κρίσης την ερχόμενη Δευτέρα (18/5) στην προγραμματισμένη τηλε-διάσκεψη του προέδρου του ΔΣ, Ευτύχιου Βασιλάκη με τους μετόχους και τους αναλυτές …

Get real time updates directly on you device, subscribe now.