Aegean: Σε κομβικό σημείο λόγω κορωνοϊού
Κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της Ελλάδας θα κληθεί να λάβει τις προσεχείς εβδομάδες η διοίκηση της εταιρείας.
Αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη πρόκληση της μεταπολεμικής ιστορίας της αεροπορικής βιομηχανίας βρίσκεται η Aegean εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας του νέου κορωνοϊού.
Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ελλάδας στα μέσα Φεβρουαρίου (12/2) με μια εντυπωσιακή τελετή, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σηματοδοτούσε την αλλαγή σελίδας και την έναρξης ενός φιλόδοξου πλάνου το οποίο θα την οδηγούσε σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και προόδου, με τελικό στόχο να καθιερωθεί σε μια από τις σημαντικότερες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης με ελληνικό DNA. Στην συγκεκριμένη τελετή παρουσιάστηκε η νέα εταιρική ταυτότητα της Aegean και τα πρώτα ολοκαίνουργια αεροπλάνα A320neo της Airbus που μόλις είχαν παραδοθεί στο πλαίσιο της αρχικής παραγγελίας συνολικής αξίας 5,6 δισ. ευρώ.
Δυστυχώς, η υλοποίηση της φιλόδοξης στρατηγικής ανάπτυξης συνέπεσε με την κορύφωση της εξάπλωσης της πανδημίας στην Νοτιοανατολική Ευρώπη και την επιβολή αυστηρών περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις και τελικά την απαγόρευση πτήσεων στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, της Αφρικής και της Ασίας.
Έτσι,από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Απριλίου η Aegean βρέθηκε να έχει απώλεια εσόδων 95,95% - σύμφωνα με τον μεγαλομέτοχο και πρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχιο Βασιλάκη - αφού εξαιτίας του καθεστώτος μη πραγματοποίησης δρομολογίων το μεγαλύτερο μέρος του στόλου παραμένει καθηλωμένο.
Μόνο η καθήλωση του στόλου στο έδαφος προκαλεί οικονομική «αιμορραγία» στην Aegean καθώς η σημερινή κατάσταση λειτουργίας τα πάγια κόστη της Aegean ανέρχονται σε 32-34 εκατ. ευρώ, όπως δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο Ευτύχιος Βασιλάκης.
Το χειρότερο όμως στοιχείο για την Aegean, όπως και τις περισσότερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, είναι οι προοπτικές για το μέλλον είναι εξαιρετικά δύσκολες καθώς οι τελευταίες αναλύσεις για τον αεροπορικό κλάδο δείχνουν πως η ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης δεν είναι θέμα μηνών αλλά... ετών!
Αναθεωρημένες εκτιμήσεις
Οι εκτιμήσεις της διοίκησης της εταιρείας για την ταχύτητα επανάκαμψης από την πανδημική κρίση ήταν αρχικά για 1-2 μήνες αλλά λόγω των δυσμενών εξελίξεων στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης (Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Μεγ. Βρετανία και Γερμανία) με πολλαπλάσιο αριθμό κρουσμάτων και εκατόμβες νεκρών, προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα, που θέλουν το πιο αισιόδοξο σενάριο να καλύπτει μια περίοδο τουλάχιστον έξι μηνών.
Όμως, χωρίς την ύπαρξη εμβολίου ή αποτελεσματικής θεραπείας για τον νέο κορωνοϊό, οι ειδικοί εκτιμούν πως η άρση όλων των απαγορεύσεων και περιορισμών στις πτήσεις, δεν θα αλλάξει άμεσα την διστακτικότητα των πολιτών για τις αεροπορικές (και όχι μόνο) μετακινήσεις και κυρίως την εγκαθιδρυμένη φοβία για τους υγειονομικούς κινδύνους που εγκυμονούν τα ταξίδια. Ειδικά μετά την δημοσίευση εκτιμήσεων επιδημιολόγων για αναμενόμενο «δεύτερο κύμα» της πανδημίας το φθινόπωρο και τον διαρκή κίνδυνο τοπικών ή περιφερειακών «αναζωπυρώσεων» της ασθένειας οποιαδήποτε χρονική στιγμή.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως σε ευρωπαϊκό επίπεδο οι πτήσεις έχουν πέσει στα επίπεδα της δεκαετίας του '50 και σε πολλές μικρότερες χώρες της δεκαετίας του '30.
Ο συνδυασμός των συγκεκριμένων στοιχείων ενισχύει την πεποίθηση πολλών στελεχών του αεροπορικού κλάδου, την οποία συμμερίζεται και η διοίκηση της Aegean και αρκετοί αναλυτές, πως η επιστροφή - του κλάδου - στα επίπεδα προ κορωνοϊού δεν θα επιτευχθεί μέσα στο 2020 αλλά μετά από 2–3 χρόνια! Πιθανότατα το καλοκαίρι του 2023...
Κινήσεις στρατηγικής και επιβίωσης
Η βασική αγωνία των επενδυτών και ορισμένων εκ των μετόχων υπήρξε το βάρος από την κολοσσιαία παραγγελία της Aegean στην Airbus. Τα αποθεματικά της εταιρείας επαρκούν για να καλύψουν μόλις το 9%-10% της τελικής παραγγελίας που οριστικοποιήθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου. Χωρίς να υπολογίζονται οι μηνιαίες απώλειες από την διακοπή του πτητικού έργου.
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις της διοίκησης η αρχική παραγγελία τροποποιήθηκε από τα 30 στα 46 αεροπλάνα A320neo και A321neo με οψιόν για επιπλέον 12. Μέχρι τα μέσα Μαρτίου είχαν παραληφθεί τα πρώτα 4 αεροπλάνα A320neo ενώ η συμφωνία προβλέπει την παραλαβή επιπλέον 2 αεροσκαφών μέχρι τον Ιούλιο. Σε αυτή την αρνητική συγκυρία όμως η προνοητικότητα της διοίκησης είχε ως αποτέλεσμα μια μεγάλη ευελιξία τόσο στην παράδοση όσο και στην δυνατότητα μετάθεσης της ένταξης νέων αεροσκαφών στο στόλο της Aegean.
Όπως εξήγησε, ο Ευτύχιος Βασιλάκης η συντριπτική πλειοψηφία των αεροπλάνων με ημερομηνίες παράδοσης μέσα στο 2020 και το 2021 (με εξαίρεση δύο αεροσκάφη) προέρχονται από μεσιτικούς οίκους (lesor) και όχι απευθείας από την Airbus. Αυτή η σημαντική λεπτομέρεια προσφέρει την δυνατότητα στη διοίκηση της Aegean να μην τα παραλάβει αν οι συνθήκες μεταβληθούν αρνητικά (όπως και συνέβη) ή να μεταφερθούν για αργότερα. εφόσον το κρίνει σκόπιμο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η παραλαβή των νέων αεροσκαφών θα έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα στο 2026, με την Aegean να επενδύει ετησίως περίπου 500 εκατ. ευρώ για τα νέα αεροσκάφη της.
Έτσι, είναι πολύ πιθανόν να μην χρειαστεί καν να γίνει ακύρωση της παραγγελίας, όπως έχει αναφερθεί σε πρόσφατα δημοσιεύματα.
Όμως αν και το θέμα της παραγγελίας των νέων Airbus A320neo μπορεί να θεωρηθεί πλήρως ελεγχόμενο, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας και με τις τάσεις των διεθνών αερομεταφορών για την επόμενη 3ετία. Κι όταν CEO μεγάλων αεροπορικών ομίλων, με πολλαπλάσιο μέγεθος από την Aegean, δηλώνουν με απελπισία ότι «παλεύουμε για το μέλλον της εταιρείας», τότε είναι ξεκάθαρο πως η διοίκηση του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της Ελλάδας καλείται να λάβει άμεσα κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον.
Και δυστυχώς αν δεν βρεθούν λύσεις οικονομικής στήριξης της εταιρείας, με παροχή ρευστότητας (από τραπεζικούς ομίλους ή ευρωπαϊκούς πόρους), φαίνεται πως είναι μονόδρομος η μείωση του λειτουργικού κόστους και συνεπώς και του προσωπικού.
«Μπορεί να ακούγετε σκληρό αλλά δεν υπάρχουν άλλες επιλογές», όπως παραδέχτηκε και ο πρόεδρος του ΔΣ, Ευτύχιος Βασιλάκης...