Η Tesla στην Ελλάδα και η “ηλεκτρική επανάσταση” του κράτους

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια την “επίθεση” της στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, με σκοπό να προκαλέσει ένα μεγάλο disrupt. Ενώ όλα έδειχναν ότι δεν θα τα καταφέρει και τελικά θα αποτελέσει προϊόν εξαγοράς κάποιας από τις παραδοσιακές ή μη βιομηχανίες (αυτοκινήτων ή τεχνολογίας), τελικά κατάφερε να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις και να διατηρήσει την θέση της στην αγορά. 

Η φιλοδοξία και το όραμα του ιδρυτή της Elon Musk σε συνδυασμό με την εξωστρεφή του χαρισματική προσωπικότητα, έχουν καταφέρει να ανάγουν την Tesla στο επίπεδο της Apple, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με το hype value και την αποδοχή από την πλευρά της νέας γενιάς. Το όραμα της εταιρείας, όπως μας είχε αποκαλυφθεί κατά την διάρκεια της περσινής έκθεσης MWC στην Βαρκελώνη, είναι να ανοίξει το δρόμο για την νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης και σε αυτό το πλαίσιο, τα σχέδια της και οι τεχνολογίες της είναι open source προκειμένου να τις εκμεταλλευτεί όποιος άλλος θέλει. 

Στο πλαίσιο του οράματος του για την εταιρεία, ο Elon Musk έχει σκοπό να δημιουργήσει ένα τεράστιο “ηλεκτρικό δρόμο” ο οποίος να διατρέχει όλη την Ευρώπη και να φτάνει μέχρι την Τουρκία. Φυσικά τα κίνητρα του δεν είναι ανιδιοτελή, καθώς εκτός της διασύνδεσης και της ευκολίας πρόσβασης που θα παρέχει σε όσους έχουν αγοράσει τα οχήματα της εταιρείας, θα προωθήσει τις πωλήσεις της εταιρείας του και θα δημιουργήσει ισχυρή ζήτηση για τα προϊόντα της. 

με αφετηρία το μεγα-εργοστάσιο στην Γερμανία και με στόχο να μπει “σφήνα” στην καρδιά της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης, η Tesla θέλει να δημιουργήσει μια ηλεκτρική λεωφόρο, η οποία θα ξεκινάει από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη Νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, μέχρι την Αλεξανδρούπολη εντός ελληνικού εδάφους, και θα καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη.

Ο ρόλος της Ελλάδας

Μπορεί ο στόχος της Tesla να είναι η ηλεκτρική αυτή λεωφόρος να περάσει από την χώρα μας, όμως για να γίνει αυτό θα πρέπει και η χώρα μας να παρέχει τα απαραίτητα εχέγγυα για την επιτυχία αυτής προσπάθειας. 

Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, όσο και αν αυτό κάνει τους οπαδούς των συμβατικών κινητήρων να “δυσανασχετούν” και όλες οι εταιρείες αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο έχουν σκοπό να παρουσιάσουν πλήθος ηλεκτρικών μοντέλων. Ήδη σε κάποιες χώρες στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα ηλεκτρικά οχήματα ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα συμβατικά, κάτι που οφείλεται τόσο στην υγεία της αγοράς και της οικονομίας, όσο και στο γεγονός ότι οι καταναλωτές αλλάζουν οχήματα κάθε 2-3 χρόνια, οπότε είναι εύκολο το “πείραμα” της ηλεκτροκίνησης. 

Προκειμένου η χώρα μας να καταφέρει να συμπεριληφθεί σε αυτή την ηλεκτρική επανάσταση, θα πρέπει να πείσει την αμερικανική εταιρεία, ότι έχει γίνει φιλική προς τις επενδύσεις χώρα και πως δεν θα συναντήσει μπροστά της το “τέρας” της διαβόητης ελληνικής γραφειοκρατίας.

Ταυτόχρονα η χώρα μας θα πρέπει να επιδείξει ανάλογη των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών ευελιξία σε ότι έχει να κάνει με την χρήση γης αλλά και με την διανομή ηλεκτρικού ρεύματος. Γι αυτό το λόγο, τα στελέχη της Tesla που είναι ήδη στη χώρα μας, έχουν διαδοχικές συναντήσεις με με κυβερνητικούς παράγοντες, καθώς και με αρμόδιους φορείς, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και η ΔΕΗ.

Για την ερχόμενη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί συνάντηση με στελέχη από τον διαχειριστή του συστήματος διανομής ρεύματος (ΔΕΔΔΗΕ), προκειμένου να διαπιστωθεί ποιες είναι οι τεχνικές προϋποθέσεις για να «σηκώσει» το ελληνικό ηλεκτρικό δίκτυο τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση, που εμφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.

Με διαδικασίες fast track

Όμως, το ελληνικό κράτος δεν έχει μόνο να πείσει την Tesla και την κάθε Tesla που θα έρθει στη χώρα μας για επενδύσεις τέτοιου μεγέθους. Πρώτα θα πρέπει να πείσει τον κρατικό μηχανισμό, ο οποίος δεν ανταποκρίνεται στα μεσαία και χαμηλά επίπεδα στις προτροπές και τις νουθεσίες της κεντρικής διοίκησης. 

Πρόθεση της κυβέρνησης, όπως έχει δείξει μέχρι τώρα και σε αντίστοιχα “εμβληματικά” έργα, όπως αυτό του Ελληνικού, είναι η εξομάλυνση των προβλημάτων και η αντιμετώπιση τους με διαδικασίες fast track. Αυτό φαίνεται τόσο από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, όσο και τις κινήσεις του αρμόδιου υπουργού για την ανάπτυξη ξένων επενδύσεων στη χώρα, Άδωνι Γεωργιάδη και του επιτελείου του υπουργείου, μαζί με τα υπόλοιπα παραγωγικά υπουργεία της χώρας, έχουν δημιουργήσει συνθήκες επιτάχυνσης της επίλυσης των προβλημάτων. 

Η διοίκηση της ΔΕΗ σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ έχουν μπροστά τους σημαντικό έργο από το οποίο θα εξαρτηθεί όχι μόνο η επιτυχία του project Tesla, όσο και η δημιουργία συνθηκών ηλεκτρικής επάρκειας για τις βιομηχανίες της χώρας. 

Ο ερχομός της Tesla στην Ελλάδα θα αποτελέσει μιας πρώτης τάξης ευκαιρία να δημιουργηθεί το πλαίσιο και οι συνθήκες από τις οποίες θα ωφεληθούν οι ελληνικές επιχειρήσεις και θα ισχυροποιηθεί η ελληνική μεταποίηση, η οποία με την σειρά της θα ωθήσει περαιτέρω την οικονομία της χώρας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ