Η αισιοδοξία επιστρέφει στην ελληνική οικονομία

Οι διεθνείς εξελίξεις και οι εντάσεις στην μέση Ανατολή, άφησαν να περάσει στα “ψιλά” η είδηση για την βελτίωση του οικονομικού κλίματος

Οι διεθνείς εξελίξεις και οι εντάσεις στην μέση Ανατολή, άφησαν να περάσει στα “ψιλά” η είδηση για την βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην ελληνική οικονομία και την επιστροφή της αισιοδοξίας για το μέλλον. 

Αυτό που έχει ενδιαφέρον αν κοιτάξει κάποιος λίγο πιο προσεκτικά τους αριθμούς, είναι το γεγονός ότι ο ρυθμός με τον οποίο βελτιώνεται το οικονομικό κλίμα στη χώρα, είναι αλματώδης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωζώνη, φτάνοντας σε υψηλά 12ετίας, επιστρέφοντας σε επίπεδα και συνθήκες προ κρίσης.

Η τελευταία όμως επίδοση δεν είναι ένα “πυροτέχνημα” αισιοδοξίας, καθώς η βελτίωση των δεικτών είναι συνεχής μέσα στο τελευταίο εξάμηνο και παραμένει σταθερά πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. 

Μια ανάγνωση στην ανάλυση των δεικτών, δείχνει υγεία και επιστροφή στην κανονικότητα της πραγματικής οικονομίας με την εμπιστοσύνη να επιστρέφει σε ότι έχει να κάνει με την βιομηχανία, τις υπηρεσίες και τις κατασκευές, τομείς που είναι απαραίτητοι για την επιστροφή της ανάπτυξης στην οικονομία. 

Οι πλέον σημαντικές εξελίξεις αφορούν στην αποκλιμάκωση του κόστους χρηματοδότησης και τη μείωση των φορολογικών βαρών, με επιχειρήσεις και νοικοκυριά να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. Η εξέλιξη της προσαρμογής θα εξαρτηθεί από τα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας. Άλλωστε, η παραγωγική της βάση είναι συρρικνωμένη από τη χρόνια αποεπένδυση, η αγορά εργασίας είναι πιο ευέλικτη αλλά με αναντιστοιχίες προσφοράς και ζήτησης, ενώ παραμένουν εμπόδια σε επιμέρους οικονομικές δραστηριότητες.

Οι επιλογές της οικονομικής πολιτικής θα είναι καθοριστικές στη σταθεροποίηση της ανάκαμψης και την επιτάχυνσή της και οι όποιες παρεμβάσεις και μέτρα πρέπει να στοχεύουν στην ενίσχυση της οικονομίας μεσοπρόθεσμα.

Σε υψηλό 19 ετών η καταναλωτική εμπιστοσύνη

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, είναι η διατήρηση της ανόδου της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η οποία κινείται έντονα ανοδικά, αν και ακόμα βρίσκεται σε αρνητικά πρόσημα. Είναι ενδεικτικό πως από τον Σεπτέμβριο μέχρι τώρα, η καταναλωτική εμπιστοσύνη είναι σε υψηλό 19 ετών και διαμορφώθηκε στις – 6,2 (από –6,8) μονάδες, πολύ υψηλότερα από ότι πριν ένα έτος (-31,0 μονάδες).

Ο κύριος λόγος ενίσχυσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και στις προσδοκίες των πολιτών μάλλον επενέργησε η συζητούμενη στο δημόσιο διάλογο πραγματοποίηση περαιτέρω φοροελαφρύνσεων φέτος και ο περιορισμός εισφορών που δεν περιλαμβάνονταν στον Προϋπολογισμό του 2020, όπως η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ και η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που θα ενισχύσουν τα εισοδήματά τους. 

Το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης, είναι να διατηρήσει τις προσδοκίες των πολιτών και να κάνει γρήγορα πράξη τις υποσχέσεις της, οι οποίες θα δώσουν ανάσες στα νοικοκυριά, τα οποία δοκιμάστηκαν και υπέφεραν μέσα στην δεκαετή κρίση. 

Όπως δείχνουν τα στοιχεία, και τα ίδια τα νοικοκυριά δείχνουν να πιστεύουν πως τα χειρότερα πέρασαν και μπορούν να κοιτάξουν το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία, καθώς οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες βελτιώθηκαν ήπια τον Δεκέμβριο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -12,4 (από -16,1) μονάδες. Το 23% των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 11% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -1,9 και -3,6 μονάδες αντίστοιχα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ