Έργα και ημέρες της ΕΛΛΑΚΤΩΡ στο Κατάρ

Με το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022 που γίνεται στο Κατάρ να είναι προ των πυλών, η ολοκλήρωση των έργων υποδομής είναι ζωτικής σημασίας για την χώρα της Μέσης Ανατολής και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό. 

Με την χώρα να έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο στα πλαίσια και του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου 2030, ο ρόλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι να παραδώσει την “Χρυσή γραμμή” του Μετρό της Ντόχα ένα από τα πιο εμβληματικά έργα στην χώρα.

Το έργο της “Χρυσής Γραμμής”, που ανέλαβε η Άκτωρ ως επικεφαλής της κοινοπραξίας ALYSJ, αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του Μετρό. Ο προϋπολογισμός του είναι 3 δισ. δολ., τα 23,3 χλμ. της διαδρομής κατασκευάστηκαν σε μόλις 15 μήνες και σε ένα μήνα θα παραδοθεί πλήρως σε λειτουργία.

Η Άκτωρ και οι άλλες τέσσερις εταιρείες Larsen & Toubro Limited – Ινδία, Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S. – Τουρκία, Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA – Τουρκία και Al Jaber Engineering LLC – Κατάρ απασχόλησαν για την κατασκευή του έργου εργαζόμενους από 58 διαφορετικές χώρες. Ο μεγαλύτερος αριθμός ανήλθε στις 13.850 τον Σεπτέμβριο του 2018.

Η εταιρεία, μέλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, είναι ίσως η πρώτη ελληνική κατασκευαστική που αναλαμβάνει την κατασκευή τέτοιου μεγέθους Μετρό, εκτός συνόρων. Στη διάρκεια δημοσιογραφικής αποστολής, ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ Αλέξανδρος Εξάρχου και ο επικεφαλής των έργων της εταιρείας στη Μέση Ανατολή Πάρις Καλλιτσάντσης παρουσίασαν τις τεχνικές, αριθμητικές και άλλες λεπτομέρειες του εμβληματικού έργου που ανήκει στην Qatar Rail.

Το έργο της “Χρυσής Γραμμής” αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του Μετρό της Ντόχα. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει το υπόγειο σύστημα μεταφορών της Κεντρικής Ντόχα και αποτελεί τμήμα του ολοκληρωμένου Σιδηροδρομικού Δικτύου του Κατάρ και του νέου συστήματος Μεταφορών που προωθεί η χώρα στο πλαίσιο του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για το 2030. Η γνωστή και ως “Ιστορική Γραμμή” του Μετρό διασχίζει τη Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης. Το νέο Μετρό της Ντόχα, θα έχει σε 1η φάση συνολικά 3 γραμμές συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε 4, φτάνοντας σε συνολικό μήκος τα 300 περίπου χλμ. και τους 100 σταθμούς.

Το έργο κατασκευής της “Χρυσής Γραμμής” περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειων σηράγγων TBM συνολικού μήκους 23,3 χλμ. με διάμετρο 6,17 μέτρων, καθώς και 10 υπόγειων σταθμών εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, με υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμούς, σύνθετα συστήματα εκαπνισμού των σταθμών σε περίπτωση φωτιάς και υπερσύγχρονα μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και υδραυλικά συστήματα. Περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή υπόγειου αμαξoστασίου συνολικού μήκους 650 μέτρων, καθώς και κεντρικού εργοστασίου ψύξης των τριών σταθμών.

Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης εξαιρετικά σύνθετης και απαιτητικής σε παγκόσμιο επίπεδο κατασκευής, στην καρδιά της πρωτεύουσας του Κατάρ, απαιτήθηκε η ταυτόχρονη χρήση έξι (6) μηχανήματων ολομέτωπης κοπής TBM (“μετροπόντικες”).

Η διέλευση του έργου υπόγεια, κάτω από το κέντρο της πόλης, εμπεριείχε σημαντικότατες κατασκευαστικές προκλήσεις, μεταξύ των οποίων την ανάγκη υλοποίησης κυκλοφοριακών παρακάμψεων και μετατοπίσεων δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, ενώ λόγω της υψηλής υπόγειας υδροφορίας στη περιοχή της Ντόχα, απαιτήθηκε η άντληση συνολικά 129 εκατομμυρίων κ.μ. υπογείων υδάτων προκειμένου να κατασκευαστούν οι σταθμοί.

Στα 23,3 χιλιόμετρα υπόγειων σηράγγων που διανοίχθηκαν περιλαμβάνονται δύο (2) δίδυμες σήραγγες – μια ανά κατεύθυνση – μήκους 11,65 χιλιομέτρων έκαστη, εικοσιτέσσερις (24) συνδετήριες σήραγγες, καθώς και μια (1) έξοδος έκτακτης ανάγκης. Για την ασφαλή πλοήγηση των TBM και τον έγκαιρο εντοπισμό κενών ή σπηλαιώσεων εφαρμόστηκε στην κοπτική κεφαλή των TBM προηγμένης τεχνολογίας σύστημα εντοπισμού (ΒΕΑΜ).

Το έργο εμπεριείχε 15.556 δακτυλίους, ήτοι 108.892 προκατασκευασμένα τμήματα σκυροδέματος για την εσωτερική επένδυση της σήραγγας, 4.888.470 εκατ. κ.μ. συνολικών εκσκαφών στους σταθμούς και τις σήραγγές, ενσωμάτωση άνω του 1 εκατ. κ.μ. σκυροδέματος, καθώς και χρήση 171.403 τόνων οπλισμού (σιδήρου).

Όλες οι σχετικές εργασίες διεξήχθησαν σύμφωνα με τα υψηλότερα διεθνή πρότυπα και όπως σε κάθε έργο της ΑΚΤΩΡ, ύψιστη προτεραιότητα δόθηκε στις προβλέψεις για την Υγεία και την Ασφάλεια των εργαζομένων, ενώ ο βιώσιμος σχεδιασμός εξασφαλίστηκε περαιτέρω με την εφαρμογή του Global Sustainability Assessment System (GSAS), μιας εξειδικευμένης μεθοδολογίας προσαρμοσμένη στο μοναδικό Περιβάλλον του Αραβικού Κόλπου.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στον τομέα του Facility Management, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Qatar WLL επιλέχθηκε ανάμεσα σε 41 καταξιωμένες εταιρείες Facility Management και 6 Εταιρείες Λειτουργίας από όλο τον κόσμο, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που διήρκησε πάνω από 2,5 χρόνια.

Το έργο αποτελεί μέρος της συμφωνίας που υπέγραψαν η εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρόμων του Κατάρ, Qatar Rail, με τη γαλλικών συμφερόντων κοινοπραξία RHK Qitarat για έργα συνολικού ύψους περίπου 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, μετά από διεθνή διαγωνισμό. Η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την Καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.

Η σύμβαση αφορά στις 3 γραμμές του Μετρό της Ντόχα (Red Line, Green Line, Gold Line) συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς που ολοκληρώνονται, αλλά και στις 4 γραμμές Τραμ της πόλης (Red Line, Green Line, Purple Line, Yellow Line) με 45 υπέργειους και υπόγειους σταθμούς και 3 αμαξοστάσια, συνολικής επιφάνειας 850.000 τ.μ.

Για το σύνολο των ανωτέρω δικτύων μεταφορών, η σύμβαση προβλέπει την παροχή από πλευράς της κοινοπραξίας υπηρεσιών Ολικής Διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών Τεχνικής Συντήρησης του Ηλεκτρομηχανολογικού Εξοπλισμού Σταθμών και Σηράγγων, Καθαρισμού Κτηρίων και Τροχαίου Υλικού, καθώς και Διαχείρισης Αποβλήτων και Πρασίνου για τα παραπάνω δίκτυα μεταφορών.

Χαρακτηριστικό του μεγέθους του συγκεκριμένου έργου είναι πως στην πλήρη ανάπτυξη του, μετά την ολοκλήρωση της 1ης φάσης του νέου Μετρό της Ντόχα, πρόκειται να απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζομένους.

Πρόκειται για μια σύμβαση, με την οποία η ΑΚΤΩΡ έχει εξασφαλίσει την παροχή υπηρεσιών σε δύο από τα πιο σημαντικά έργα υποδομής του Κατάρ, ενισχύοντας την παρουσία της στη χώρα και επισφραγίζοντας με εμφατικό τρόπο την παγκοσμίως ανταγωνιστική τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει στον τομέα του Facility Management.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ