Αυτό είναι το “χρυσό” μετρό του Κατάρ που φτιάχνει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ!

Τις “τελευταίες πινελιές” στο τεράστιο έργο, τόσο από πλευράς σημασίας όσο και από πλευράς προβολής, της παράδοσης της “Χρυσής Γραμμής” του μετρό της Ντόχα, βρίσκεται η ΕΛΛΑΚΤΩΡ. 

Το έργο της “Χρυσής Γραμμής” αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του Μετρό της Ντόχα. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει το υπόγειο σύστημα μεταφορών της Κεντρικής Ντόχα και αποτελεί τμήμα του ολοκληρωμένου Σιδηροδρομικού Δικτύου του Κατάρ και του νέου συστήματος Μεταφορών που προωθεί η χώρα στο πλαίσιο του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για το 2030. Η γνωστή και ως “Ιστορική Γραμμή” του Μετρό διασχίζει τη Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης. Το νέο Μετρό της Ντόχα, θα έχει σε 1η φάση συνολικά 3 γραμμές συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε 4, φτάνοντας σε συνολικό μήκος τα 300 περίπου χλμ. και τους 100 σταθμούς.

Οι σήραγγες ολοκληρώθηκαν σε μόλις 15 μήνες

Οι κάτοικοι της Αθήνας αλλά και σε ένα βαθμό και αυτοί της Θεσσαλονίκης, έχουν την εμπειρία της διαδικασίας της διάνοιξης των σηράγγων του Μετρό, και το πόσο αυτές είχαν “ταλαιπωρήσει” τις πόλεις. Αυτό δεν συνέβη στην Ντόχα, καθώς οι σήραγγες ολοκληρώθηκαν σε μόλις 15 μήνες, κάτι στο οποίο συνετέλεσε η μορφολογία του εδάφους, η απουσία αρχαίων από το υπέδαφος αλλά και το πολίτευμα της χώρας. 

Σε κάθε πρόβλημα που εμφανιζόταν στον ορίζοντα, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες ήταν σχεδόν ανύπαρκτες καθώς το “ενός ανδρός αρχή” του πριγκιπάτου και οι οδηγίες του αντιμετωπίζουν άμεσα τα όποια εμπόδια. 

Φυσικά, στην ταχύτητα ολοκλήρωσης του έργου, βοήθησε και το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκαν ταυτόχρονα  6 ΤΒΜ, οι γνωστοί και ως “μετροπόντικες” Σύμφωνα με τους μηχανικούς της ΑΚΤΩΡ, η διέλευση του έργου υπόγεια, κάτω από το κέντρο της πόλης, εμπεριείχε σημαντικότατες κατασκευαστικές προκλήσεις, όπως η μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, ενώ λόγω της υψηλής υπόγειας υδροφορίας στη περιοχή της Ντόχα, απαιτήθηκε η άντληση συνολικά 129 εκατ. κ.μ. υπογείων υδάτων.

Η πολυτέλεια της “Χρυσής Γραμμής” 

Το σύνολο των γραμμών του Μετρό της Ντόχα στηρίζεται αρχιτεκτονικά σε ένα αρχιτεκτονικό εγχειρίδιο που προετοίμασε η Qatar Rail και η UN Studio με οδηγίες προς όλους τους εργολάβους και στόχο να επιτευχθεί μία βασική κοινή αρχιτεκτονική ταυτότητα για το μετρό της Ντόχα.

Κάθε γραμμή ωστόσο έχει και τη δική της μοναδική ταυτότητα, η οποία εκφράζεται μέσω συγκεκριμένων φινιρισμάτων δαπέδου, μοτίβων τοίχων, γεωμετρίας και συγκεκριμένων χρωμάτων. Για παράδειγμα, ενώ το δάπεδο είναι κοινό για όλες τις γραμμές του μετρό, τα υλικά που βρίσκονται μέσα αλλάζουν χρώμα σύμφωνα με το χρώμα της κάθε γραμμής. Έτσι, το δάπεδο της “Χρυσής Γραμμής” περιέχει αδρανή υλικά από πραγματικό χρυσό. Παράλληλα, τους τοίχους των σταθμών της “Χρυσής Γραμμής” κοσμεί μεταλλικό χρυσό πλακάκι, ειδικά παρασκευασμένο για το Μετρό της Ντόχα.

Αντίστοιχα με το σύνολο των γραμμών του Μετρό της Ντόχα, η Χρυσή Γραμμή είναι επίσης σχεδιασμένη και κατασκευασμένη έτσι ώστε να αποτυπώνει μέσα από μια σύγχρονη απόδοση την πολιτισμική κληρονομιά, την παράδοση και το περιβάλλον του Κατάρ.

Οι οροφές των 10 σταθμών της Χρυσής Γραμμής για παράδειγμα είναι σχεδιασμένες με “θολωτούς χώρους“, οι οποίοι αντλούν την έμπνευση τους από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων. Άμεσες είναι και οι αναφορές στη βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα του Κατάρ παράδοση των “μαργαριταριών”, καθώς όπως ακριβώς σε ένα όστρακο, κάτω από το απλό εξωτερικό των στεγάστρων εισόδου των σταθμών, κρύβεται ένα πλούσιο και γυαλιστερό εσωτερικό με πλήθος φωτιζόμενων γραμμών και ιριδίζοντα πλακάκια στο χρώμα της πέρλας.

Άλλα σημεία της οροφής στους χώρους κυκλοφορίας εκτός των θόλων είναι επενδεδυμένα με ειδικά σχεδιασμένα ηχοαπορροφητικά μεταλλικά πλακάκια σε σχήμα πετάλων λουλουδιού, με μοναδικό μοτίβο για το μετρό της Ντόχα, ενώ τα κενά που δημιουργούνται ανάμεσα στα πέταλα συμπληρώνονται και πάλι από φωτιστικά μοναδικά σχεδιασμένα για το έργο.

Τα στέγαστρα εισόδου των σταθμών έχουν σχεδιαστεί ομοιόμορφα σε όλες τις γραμμές έτσι ώστε να δίνεται μια εύκολα αναγνωρίσιμη και μοναδική ταυτότητα του Μετρό στους δρόμους της Ντόχα.

 Οι χώροι των σταθμών αντλούν επίσης έμπνευση από τα παραδοσιακά Caravanserai, τους χώρους στους οποίους τα “καραβάνια” έκαναν στάση για ανάπαυση, κοινωνική συνεύρεση και ανάκτηση δυνάμεων στη διάρκεια του ταξιδιού τους, διαθέτοντας ειδικά διαμορφωμένο χώρο για προσευχή, καθώς και ποδόλουτρα – αναπόσπαστο μέρος της θρησκευτικής ιεροτελεστίας των μουσουλμάνων πριν την προσευχή.

Στις αποβάθρες των σταθμών επαναλαμβάνεται σε μεγάλο βαθμό η γεωμετρία των θόλων, ενώ έχουν ενσωματωθεί βιτρίνες που θα φιλοξενούν εκθέματα σχετικά με την ιστορία του Κατάρ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ