Γ. Μώραλης: “Στόχος μας ο Πειραιάς να γίνει μαγνήτης για τις επιχειρήσεις”

Ο Δήμαρχος Πειραιά και επικεφαλής του συνδυασμού Πειραιάς Νικητής, Γιάννης Μώραλης μιλά στο EMEAgr για την πόλη του Πειραιά, το λιμάνι και τον ΟΛΠ, τις νεοφυείς επιχειρήσεις και τη Γαλάζια Ανάπτυξη, αλλά και συνολικά για τις επιχειρήσεις για την ενίσχυση των οποίων έχει δεσμεύσει περισσότερα από 25 εκατ. ευρώ.


EMEAgr
: Με την έλευση της Cosco o Πειραιάς έχει μετατραπεί σε ένα από τα σημαντικότερα Logistic Κέντρα της Ευρώπης. Ποια είναι τα περαιτέρω πλάνα συνεργασίας και θα κάνει ο Δήμος για να εξελίξει και να βοηθήσει περαιτέρω προς αυτή την κατεύθυνση;

Γ. Μώραλης: Θεωρώ ότι είναι προς το συμφέρον τόσο της πόλης, όσο και του ΟΛΠ να υπάρχει μια στενή συνεργασία, διότι η πόλη και το λιμάνι είναι άμεσα συνδεδεμένα. Έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια μια νέα κατάσταση στην πόλη μας, με την οποία θα πρέπει να μάθουμε να λειτουργούμε.

Θεωρώ ότι οι επενδύσεις που γίνονται θα βοηθήσουν τον Πειραιά, ανεξάρτητα εάν είχαμε επιμέρους διαφωνίες με το Master Plan του ΟΛΠ, τις οποίες, βεβαίως εκθέσαμε ως Δημοτική Αρχή, έγιναν αποδεκτές και θα επιμείνουμε σε αυτές. Από εκεί και πέρα, η πόλη οφείλει να αξιοποιήσει τα θετικά των προβλεπόμενων επενδύσεων, όπως είναι η ενίσχυση της κρουαζιέρας, η δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων και συνεδριακού κέντρου.

Οφείλω δε να ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την Πειραϊκή με την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας, η οποία θα λάβει χώρα στο νότιο τμήμα του λιμανιού. Στόχος μας είναι ο Πειραιάς να γίνει Home Port. Η μια ημέρα κατά την οποία θα μένει ο τουρίστας στον Πειραιά πριν ξεκινήσει την κρουαζιέρα του, είναι ικανή να μετατρέψει τον Πειραιά σε προορισμό, προσελκύοντας νέες επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

EMEAgr: Ποιες είναι οι δράσεις νεοφυούς επιχειρηματικότητας “τρέχει” ο Δήμος του Πειραιά; 

Γ. Μώραλης: Βασικός άξονας του προγράμματός μας για την επιχειρηματικότητα είναι η Γαλάζια Ανάπτυξη, δεδομένου ότι εξαιτίας της σημασίας του λιμανιού, η θάλασσα και οι οικονομικές δραστηριότητες που συνδέονται με αυτήν αποτελεί το στρατηγικό μας πλεονέκτημα. Είναι ένας πολύ δυναμικά εξελισσόμενος τομέας, άμεσα συνδεδεμένος με την καινοτομία και τις νεοφυείς επιχειρήσεις.

Το επόμενο διάστημα ολοκληρώνουμε το Κέντρο Καινοτομίας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη, το οποίο έχει ως στόχο να βοηθήσει νέους επιχειρηματίες να υλοποιήσουν τις ιδέες τους σε καινοτόμους τομείς της θαλάσσιας οικονομίας. Στον σχεδιασμό μας, περιλαμβάνεται επίσης η στήριξη νεοφυών επιχειρήσεων, ακόμα και με άμεσες επιχορηγήσεις και παράλληλα, δημιουργούμε κέντρο στήριξης επιχειρήσεων, το οποίο θα προσφέρει υπηρεσίες εξειδικευμένης πληροφόρησης και συμβουλευτικής. Αξιοποιούμε επίσης το Πανεπιστήμιο Πειραιά, με σκοπό η υψηλού επιπέδου έρευνα που παράγει να συνδεθεί με τις επιχειρήσεις. Για όλα αυτά έχουμε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση.

Τέλος, αξιοποιούμε την πρωτοβουλία Blue Growth, η οποία ξεκίνησε από τον Δήμο του Πειραιά, ως ένας διαγωνισμός καινοτομίας για νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις που σχετίζονται με τη θαλάσσια οικονομία. Τα τελευταία 5 χρόνια δημιουργήθηκαν μέσω του Blue Growth  20 νέες επιχειρήσεις και για την πρωτοβουλία μας αυτή ο Δήμος Πειραιά έχει βραβευθεί πανευρωπαϊκά ως πόλη καλής πρακτικής.

EMEAgr: Συνολικά στο πεδίο της επιχειρηματικότητας ποια είναι τα σχέδια του Δήμου Πειραιά; Που και πως θα θέλατε να βοηθήσετε τον μικρό επιχειρηματία του Πειραιά;

Γ. Μώραλης: Από τα 80 εκατομμύρια ευρώ που διασφαλίσαμε για τον Πειραιά μέσω της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης, περίπου το 30% αφορά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Πέρα από τις επιμέρους δράσεις που σας ανέφερα, θεωρώ ακόμα πιο σημαντικό για τον κάθε επιχειρηματία, να υπάρχει ένα υγειές οικονομικό περιβάλλον συνολικά στην πόλη.

Στο πρόγραμμά μας είναι η τόνωση της εμπορικής κίνησης στην πόλη, κάτι που συνδέεται άμεσα και με παρεμβάσεις για τη λειτουργικότητα και την αισθητική αναβάθμιση του κέντρου του Πειραιά. Tην προηγούμενη εβδομάδα μάλιστα, εγκρίθηκε η πρόταση που καταθέσαμε με το ΕΒΕΠ στο πλαίσιο των Ανοιχτών Κέντρων Εμπορίου για την ενίσχυση της τοπικής επιχειρηματικότητας. Στην κατεύθυνση αυτή, θα συνεχίσουμε ως δημοτική αρχή να εργαζόμαστε, προκειμένου να τονώσουμε την τοπική οικονομία και να προσελκύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες επενδύσεις στην πόλη, όπως κάναμε τα τελευταία 4,5 χρόνια.

EMEAgr: Το πρόγραμμα εξυγίανσης των οικονομικών του Δήμου πόσο έχει προχωρήσει και σε τι βαθμό ολοκλήρωσης έχει φτάσει; Πως έχετε διασφαλίσει ότι ο κίνδυνος δεν θα επανεμφανιστεί;

Το χρέος που παραλάβαμε τον Σεπτέμβριο του 2014,  ύψους 133 εκατ. ευρώ, αποτελούσε μια “θηλιά” στην εύρυθμη λειτουργία του Δήμου και τον οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια σε αδιέξοδο. Για τον λόγο αυτό, η πρώτη μας προτεραιότητα ήταν να νοικοκυρέψουμε τα οικονομικά. Πετύχαμε την αναχρηματοδότηση του δανείου, κερδίζοντας συνολικά 7 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου, πληρώνοντας ετησίως 1,7 εκατ. ευρώ λιγότερα. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό ενίσχυσε τη ρευστότητά μας και  έδωσε μια ανάσα στον Δήμο. Από εκεί και πέρα, μέσα από διαπραγματεύσεις, ο Δήμος Πειραιά εξασφάλισε για πρώτη φορά αντισταθμιστικά έσοδα άνω των 2 εκατ. ευρώ ετησίως από τη λειτουργία του λιμανιού, ένα πολύ μεγάλο ποσό. Και φυσικά, εξασφαλίσαμε μια πολύ μεγάλη χρηματοδότηση για αναπτυξιακά και άλλα έργα, περισσότερα από 111 εκατ. ευρώ, τα οποία “ρίχνουμε” στην πόλη, διεκδικώντας παράλληλα, νέες χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είμαστε ένας εύρωστος Δήμος, ο οποίος θα μπορούσε με ίδιους πόρους να κάνει όσα έργα θα θέλαμε. 

EMEAgr: Εδώ και αρκετό καιρό ο Πειραιάς έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο εργοτάξιο. Πόσο θα βοηθήσει το Μετρό και τι άλλα έργα έχει προγραμματίσει ο Δήμος για την ανακούφιση της κυκλοφορίας;

Γ. Μώραλης: Πράγματι, τα τελευταία πέντε χρόνια τα έργα του Τραμ και του Μετρό επιβάρυναν ακόμα περισσότερο την κίνηση στον Πειραιά, η οποία ανέκαθεν ήταν δύσκολη εξαιτίας του λιμανιού.

Εμείς για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στον Πειραιά προωθούμε τον περιορισμό της χρήσης των Ι.Χ., κάτι το οποίο αποτελεί και παγκόσμια τάση. Σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, μετά την έναρξη λειτουργίας του τραμ. Επιπλέον, ενισχύουμε τη δημοτική συγκοινωνία. Ήδη αγοράσαμε και έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγια στους δρόμους του Πειραιά πέντε νέα λεωφορεία για τη δημοτική συγκοινωνία, φιλικά προς το περιβάλλον που εξυπηρετούν και ΑμεΑ. Μέσω της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης θα αγοράσουμε επιπλέον τέσσερα, ηλεκτροκίνητα, έτσι ώστε να παρκάρει ο κόσμος στις παρυφές της πόλης και να μπορεί να μετακινείται δωρεάν στο κέντρο και σε σημεία ενδιαφέροντος χωρίς το αυτοκίνητό του. 

Είναι σίγουρο ότι η λειτουργία του μετρό θα λύσει ένα σημαντικό μέρος του προβλήματος, ενώ το τραμ, θεωρώ ότι θα βοηθήσει σε μικρότερο βαθμό. Εμείς σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε μια συνολική κυκλοφοριακή επιστημονική μελέτη. Πιστεύω όμως ότι αυτού του είδους οι αλλαγές πρέπει να γίνουν μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό, προκείμενου να συνεκτιμηθούν τα νέα δεδομένα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ