Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πια smartphones

Το γεγονός ότι οι χρήστες smartphone δεν ανανεώνουν συχνά τις συσκευές τους είναι πραγματικό και έχει εξελιχθεί σε σημαντικό πρόβλημα για την Apple και άλλους κατασκευαστές, που αποδίδουν τη μείωση των εσόδων τους σε αυτό το φαινόμενο. Η εξέλιξη αυτή “απειλεί” την βιομηχανία, ωστόσο δεν παρουσιάζεται σε όλον τον κόσμο. Στην Αμερική και στην Ευρώπη ειδικά, ο κύκλος ζωής ενός smartphone αυξάνεται σταθερά, σύμφωνα με στοιχεία από την εταιρεία ερευνών αγοράς, Kantar Worldpanel.

Το 2016, οι Αμερικανοί κάτοχοι smartphone χρησιμοποιούσαν το κινητό τους κατά μέσο όρο για 22.7 μήνες πριν αγοράσουν καινούριο. Μέχρι το 2018, ο χρόνος αυτός αυξήθηκε στους 24.7 μήνες. Χρήστες σε πέντε Ευρωπαϊκές χώρες που ερεύνησε η Kantar Worldpanel – Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία, Ιταλία και Ισπανία – “κρατούν” τις συσκευές τους για ακόμα περισσότερο. Από το 2016 έως το 2018, ο κύκλος ζωής ενός smartphone αυξήθηκε κατά σχεδόν τρεις μήνες, από 23.4 σε 26.2. Οι χρήστες στη Μεγάλη Βρετανία έχουν το μεγαλύτερο μέσο όρο – 27.7 μήνες το 2018.

Οι ειδικοί εξηγούν ότι αυτή η τάση μπορεί να οφείλεται σε λόγους όπως η ανάπτυξη της τεχνολογίας ή η τιμή των συσκευών. Αυτό που επίσης παίζει ρόλο, είναι η ωριμότητα των αγορών, σημειώνει ο Gerrit Schneemann, αναλυτής στην IHS Markit. Οι περισσότεροι χρήστες σε αναπτυγμένες περιοχές, όπως η Ευρώπη, συνήθως δεν χρησιμοποιούν το πρώτο τους smartphone, αλλά έχουν βρει ένα μοντέλο που είναι “αρκετά καλό για τώρα”, προσθέτει.

Ο Dominic Sunnebo, παγκόσμιος διευθυντής της Kantar, συμφωνεί με αυτή την άποψη. “Η εποχή των smartphones έχει τελειώσει (στην Ευρώπη). Οι περισσότεροι καταναλωτές βαθμολογούν τα κινητά τους αρκετά υψηλά, οπότε υπάρχει λιγότερη πίεση για αλλαγή”, εξηγεί, και προσθέτει ότι οι Ευρωπαίοι χρήστες πιστεύουν ότι οι νεότερες συσκευές είναι πολύ παρόμοιες σε θέμα χαρακτηριστικών και από άποψη εμπειρίας. Επιπλέον, επειδή οι συσκευές είναι όλο και πιο βελτιωμένες, παραμένουν καλές για περισσότερο. Αυτό ισχύει κυρίως για την Apple, που πουλάει μεγάλης διάρκειας συσκευές για να “εξηγήσει” τις ακριβές τιμές. Δεν παύει όμως να ισχύει και για άλλες εταιρείες, όπως η Samsung and Huawei που αύξησαν τις τιμές τους κατά 52% σε τρία χρόνια.

Δεν είναι όμως μόνο ότι οι πελάτες θέλουν να εξαντλήσουν την αξία των ακριβών συσκευών τους. Οι καταναλωτές απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας με φορείς τηλεπικοινωνιών και αυτό σπάει τον “κύκλο φυσικής αναβάθμισης της συσκευής”, δηλώνει ο Sunnebo. Το κίνητρο για την αγορά ενός νεώτερου μοντέλου θα είναι “σε κάποιο σημείο” η ανάπτυξη της τεχνολογίας κινητής τηλεφωνίας επόμενης γενιάς, υψηλής ταχύτητας γνωστής ως 5G. “Τα υπάρχοντα τηλέφωνα δεν θα έχουν πρόσβαση σε δίκτυα 5G, οπότε σε αγορές όπου η κάλυψη μπορεί να επιτευχθεί μάλλον γρήγορα, θα υπάρχει κίνητρο για αναβάθμιση”, δηλώνει ο Schneemann.

Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι “το 5G δεν θα κυκλοφορήσει εν μία νυκτί σε ολόκληρο τον κόσμο” και τα παλαιότερα δίκτυα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν σε διάφορες αγορές για μεγάλο χρονικό διάστημα. Προσθέτει ότι “το κλειδί θα είναι να παρουσιάσουμε υπηρεσίες και δυνατότητες που δεν είναι διαθέσιμες σε παλαιότερες συσκευές – οι οποίες αλλάζουν σημαντικά την εμπειρία του χρήστη και την πρόταση αξίας”.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ