To iPhone “πέθανε”. Ζήτω η Apple!

Όταν πριν από 11 χρόνια ο Steve Jobs ανέβηκε στη σκηνή για να παρουσιάσει το πρώτο iPhone όλος ο κόσμος “υποκλίθηκε” στην νέα εποχή που ερχόταν και την τεχνολογία που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο ξεκινήσαμε να αλληλεπιδρούμε με τον κόσμος γύρω μας. Από εκείνη την ημέρα τα κινητά τηλέφωνα δεν ήταν πια τα ίδια και γεννήθηκε η ιδέα του σύγχρονου smartphone. Από την ημέρα εκείνη η κυκλοφορία κάθε νέου iPhone ήταν ένα γεγονός που απασχολούσε τα μέσα και τους καταναλωτές, όμως εδώ και λίγα χρόνια η τάση αυτή έχει αρχίσει να αλλάζει. Τα κινητά έχουν αρχίσει και γίνονται πολύ ακριβά ενώ οι δυνατότητες τους πια είναι πάρα πολύ μεγάλες, κάτι που έχει οδηγήσει στην αλλαγή των τάσεων των καταναλωτών, οι οποίοι πια προχωράνε σε αντικατάσταση της συσκευής τους κάθε τρία χρόνια κατά μέσο όρο. 

Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός πως τα Android τηλέφωνα έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ, δίνοντας μια πολύ καλή εναλλακτική λύση σε όσους θέλουν καλά χαρακτηριστικά σε προσιτή τιμή, έχει οδηγήσει τις πωλήσεις iPhone σε πτωτική πορεία. Αυτό αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα της εταιρείας για το πρώτο τρίμηνο του έτους, όπου και ο τομέας των smartphones έχει πτώση 15% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η εταιρεία έχει εδώ και αρκετό καιρό προσπαθήσει να αλλάξει το επίκεντρο των δραστηριοτήτων της και να προσπαθήσει να βρει έσοδα από άλλες δραστηριότητες έχοντας στα χέρια της μια λύση για την περίπτωση που το iPhone οικοσύστημα αρχίσει να “καταρρέει”. Και η λύση αυτή είναι “κρυμμένη” στους τομείς “Υπηρεσίες” και “Αξεσουάρ, Σπίτι και Wearables” στην λίστα των αποτελεσμάτων της. 

Το να βασίζεσαι μόνο στις πωλήσεις κινητών όσο και αν τα προϊόντα σου είναι κορυφαία και θεωρούνται “αντικείμενα πόθου” στην αγορά είναι περιοριστικό σε ότι έχει να κάνει με το πελατολόγιο στο οποίο απευθύνεσαι, ειδικά όταν ο δυτικός κόσμος έχει “γεμίσει” από αυτά και οι αναπτυσσόμενες αγορές δεν μπορούν να τα αγοράσουν λόγω κόστους. Όμως τις υπηρεσίες σου μπορείς να τις πουλάς σε όλη την εγκατεστημένη σου βάση, η οποία ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια πελάτες, ενώ τα αξεσουάρ σου και τις λύσεις σου για το έξυπνο σπίτι μπορούν να τα αγοράσουν και όσοι δεν έχουν στο κινητό σου.

Ο τομέας των υπηρεσιών παρουσίασε στο πρώτο τρίμηνο μια αύξηση που του επέτρεψε να αποτελεί το 13% του συνόλου των εσόδων της εταιρείας, κάτι ιδιαίτερα εντυπωσιακό καθώς το κόστος τους είναι υποπολλαπλάσιο του hardware. Στόχος της Apple είναι να επεκτείνει τα προϊόντα που διαθέτει μέσα από το service με νέα παιχνίδια και εφαρμογές. Ο τομέας αυτός είχε αύξηση 19% από χρονιά σε χρονιά και αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται ραγδαία τα επόμενα χρόνια.

Αντίστοιχη πορεία έχει και ο τομέας του “Αξεσουάρ, Σπίτι και Wearables”, ο οποίος έβαλε 7,3 δισ. δολάρια στα ταμεία της εταιρείας στο πρώτο τρίμηνο του έτους, σημειώνοντας αύξηση 33% από χρονιά σε χρονιά, με το Apple Watch να είναι στην κορυφή των πωλήσεων. Ταυτόχρονα η Apple έχει σκοπό να επενδύσει πάρα πολύ σε αυτό τον τομέα, καθώς ανακοίνωσε χρηματοδότηση του τμήματος R&D της εταιρείας για αυτό τον τομέα που έφτασε τα 3,9 δισ. δολάρια μόνο για το πρώτο τρίμηνο.

Στο διάστημα αυτό, οι πωλήσεις του iPhone είχαν πτώση 15%, εντυπωσιακό ποσοστό το οποίο εν μέρει οφείλεται και στις εντάσεις που υπάρχουν ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα, όμως αυτές το μόνο που προσέθεσαν είναι μερικές μονάδες σε μια πτώση που έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό. Η πτώση αυτή είχε σαν αποτέλεσμα η Apple να ξεκινήσει να επανεξετάζει την τιμολογιακή της πολιτική ειδικά στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας, μαι κίνηση η οποία αν και αναμένεται να αποδώσει, δεν θα αντιστρέψει τελείως το κλίμα. 

Ποιο είναι το επόμενο βήμα στο οποίο αναμένεται να επενδύσει η Apple προκειμένου να ισχυροποιήσει τη θέση της και να απαγκιστρωθεί από το iPhone; τα αυτόνομα οχήματα και τα συστήματα τους, καθώς είναι ένας τομέας ο οποίος αναμένεται να γιγαντωθεί τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι σίγουρο αν η Apple αποφασίσει να μπει στην αγορά με δικό της όχημα και δεν υπάρχει ίσως και λόγος να το κάνει καθώς είναι πολύ πιο “φτηνό” και πολύ πιο προσοδοφόρο να φτιάξει υπηρεσίες και αξεσουάρ που να ενταχθούν στο οικοσύστημα που έχει η ίδια δημιουργήσει όλα αυτά τα χρόνια. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ