emea business monitor

Μια φορά και ένα καιρό…

Μια καλή ιστορία, μια καλή αφήγηση πάντα μετέδιδε μηνύματα, παρακινούσε και ενδυνάμωνε. Μια καλή αυθεντική και δημιουργική ιστορία, πάντα ισχυροποιούσε τους συναισθηματικούς δεσμούς και τις προσωπικές σχέσεις. Και μπορεί να πιστεύουμε ότι οι ιστορίες και οι αφηγήσεις είναι για τα παιδιά, αλλά… για σιγουριά θυμηθείτε το ρητό “Facts tell, stories sell”, και μπορεί και να σας βγει σε καλό. Με άλλα λόγια αρχίστε να εισαγάγετε την τεχνική της αφήγησης ή διαφορετικά την τεχνική του story telling στην καθημερινότητά σας με την ομάδας σας στο γραφείο.

Η τεχνική story telling δεν είναι καινούργια μέθοδος επικοινωνίας, έχει μεγάλη ιστορία και από μόνη της και οι εφαρμογές της είναι καθημερινές, σε διαφορετικούς τομείς αλλά και διαφορετικές ηλικίες εδώ και αιώνες. Τα μικρά παιδιά λατρεύουν τις αφηγήσεις, οι μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι ζούνε μέσα από τις αφηγήσεις και όλοι μας καθημερινά τείνουμε να αφηγούμαστε το 65% του χρόνου μας ιστορίες και γεγονότα που συμβαίνουν γύρω μας. Όλα γύρω μας είναι αφηγήσεις και ο λόγος είναι απλώς. Ο εγκέφαλός μας αγαπάει τις αφηγήσεις, τις ιστορίες και ανταποκρίνεται ανάλογα με έντονα συναισθήματα, και ανάλογες εμπειρίες που έχει ζήσει.

Όταν αφηγούμαστε, επικοινωνούμε και “αγγίζουμε” κάθε ένα που μας παρακολουθεί με ένα διαφορετικό τρόπο. Η μαγεία της αφήγησης, της τέχνης πια αυτής δεν είναι μόνο για τα παραμύθια και τα παιδιά. Είναι και για το χώρο της ηγεσίας, τον κόσμο των επιχειρήσεων, των στελεχών, των επαγγελματιών υγείας, των ασθενών αλλά και του marketing. Καθένας από εμάς έχει μια ιστορία να πει, μια εμπειρία, μια στιγμή, ένα ανέκδοτο ή ακόμα ένα αληθινό παράδειγμα/σενάριο στο χώρο εργασίας.

Τις προάλλες σε μια εκπαίδευση με ιατρούς συζητούσα τη δύναμη της αφήγησης για τον ασθενή και το συναίσθημα που μεταδίδει η ιστορία προκειμένου ο ασθενής να λάβει δύναμη και να συμμαχήσει με τον ιατρό γεμάτος εμπιστοσύνη ως προς τη θεραπεία του. Σε μια ομάδα πωλητών, τους ανέλυα πόσο σημαντικό είναι στην καθημερινή  επικοινωνία τους να χρησιμοποιούν παραδείγματα προκειμένου να ταυτιστεί ο πελάτης με την ιστορία και να κατανοήσει το λόγο για τον οποίο ενδεχομένως θα άξιζε να αγοράσει ένα προϊόν. Σε μια ομάδα marketing μια άλλη φορά, αποφασίσαμε και παραδεχθήκαμε όλοι ότι το μέλλον είναι το περιεχόμενο των ιστοριών και ότι το branded περιεχόμενο είναι ανώτερο κάθε άλλης μορφής επικοινωνίας. Στο χώρο της ηγεσίας τέλος, θυμηθείτε σημαντικές φυσιογνωμίες στο χώρο των επιχειρήσεων που μέσω των προσωπικών ιστοριών τους, μετέδιδαν στοιχεία της προσωπικότητάς τους, μετέδιδαν χαρακτηριστικά του ίδιου του οργανισμού μεταφέροντας συναισθήματα και εμπειρίες οδηγώντας με ένα δημιουργικό τρόπο στο στόχο που ήθελαν η ομάδα τους να ακολουθήσει.

Οι ωραίες ιστορίες μας ξαφνιάζουν και μας παρακινούν, μας εμπνέουν. Στις αφηγήσεις ο ανθρώπινος εγκέφαλος ενεργοποιεί όλες τις λειτουργίες: την αντίληψη, την κατανόηση, την ερμηνεία αυτού που ακούει. Ουσιαστικά ενεργοποιεί τις αισθήσεις, την όσφρηση, την αφή ακόμα και τη γεύση μας, το συναίσθημα, τον πόνο, τη χαρά, τη δύναμη ενεργοποιώντας συγχρόνως μνήμες από το παρελθόν του καθενός. Η τεχνική της ιστορίας μας κάνει να ταυτιζόμαστε με συναισθήματα δικά μας, με εμπειρίες του παρελθόντος και με όνειρα που έχουμε για το μέλλον. Η αφήγηση ιστοριών, συνδέεται με τις πράξεις μας και με γεγονότα που μας έχουν επηρεάσει. Μέσω αυτής της τεχνικής ο εγκέφαλος συμμετέχει και δημιουργεί εικόνες και πείθεται και αλλάζει συμπεριφορά. 

Είτε είστε ο manager ενός μεγάλου οργανισμού, είτε ο  team leader είτε ο marketing director βάλτε την τεχνική του story telling στην καθημερινότητά σας. Μιλήστε για νέους στόχους, νέες ιδέες και προοπτικές, νέα project επικοινωνώντας με ιστορίες.

Αρχικά:

  • Ξεκινήστε με μια καθηλωτική, προσωπική ή και χιουμοριστική ιστορία. Η καλύτερη ιστορία είναι αυτή που είναι απλή, στοχευμένη και ενδιαφέρουσα.
  • Ανεξάρτητα από τον αριθμό των ατόμων στους οποίους μιλάτε, επικοινωνήστε σαν να μιλάτε σε ένα μόνο πρόσωπο. Μια ενδιαφέρουσα ιστορία μπορεί να αναφέρεται σε ένα πρόσωπο, ένα χαρακτήρα, που κατάφερε να προχωρήσει, να επιτύχει, να φτάσει το στόχο του. Αυτός είναι ο χαρακτήρας που θέλουμε να ενεργοποιήσουμε στο συναίσθημα του κάθε ακροατή, του κάθε μέλους της ομάδας, του κάθε ατόμου.
  • Αποφύγετε να ανακοινώσετε ότι έχετε μια σπουδαία ιστορία να αφηγηθείτε και στο… τέλος αποφύγετε να ρωτήσετε τι κατάλαβαν από την ιστορία. Οι επιτυχημένες ιστορίες δημιουργούν έντονα συναισθήματα στον καθένα μας, που σχετίζονται με τις σκέψεις μας, το παρελθόν μας, τους στόχους μας. Καθένας αντιλαμβάνεται διαφορετικά το περιεχόμενο, το συναίσθημα, το νόημα και το αποθηκεύει διαφορετικά.
  • Ξεκινήστε με εκφράσεις του τύπου… “Θυμάμαι μια φορά όταν εργαζόμουν….”, ή “παρακολουθούσα μια ημέρα..” “κάποτε θυμάμαι…”, “άραγε σου έχε συμβεί αυτό εσένα..”.
  • Θυμηθείτε ότι η δύναμη της αφήγησης προέρχεται από την ιστορία που λέγεται δύο φορές μια από τον αφηγητή και μια από τον ακροατή της ιστορίας.

Μεγαλώσαμε όλοι με ιστορίες, με παραμύθια, με μύθους και παραβολές. Η φαντασία μας, η σκέψη μας, η δύναμη και τα συναισθήματά μας διαμορφώθηκαν από αυτές τις ιστορίες και από τις εμπειρίες. Διηγούμαστε, καμαρώνουμε όλα αυτά που καταφέρνουμε καθημερινά στο γραφείο, στη ζωή μας και ονειρευόμαστε, βάζουμε στόχους και φανταζόμαστε το μέλλον. Μια ιστορία μας ταξιδεύει και μας παρακινεί και με την παρακίνηση και το πάθος ως συναίσθημα η ομάδα μεγαλουργεί γύρω από ένα κοινό στόχο μέσω του οποίου καθένας ζει την…δική του ιστορία!

Καλή μας παραμυθένια … εβδομάδα!

Get real time updates directly on you device, subscribe now.