Η τεράστια σημασία που έχουν οι εξαγωγές και πόσο σημαντικό είναι αυτές να αυξηθούν, ήταν μια από τις βασικές παραμέτρους τόσο της ομιλίας του προέδρου του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνου Μίχαλου, στο πλαίσιο της παρουσίασης της έρευνας που έκανε το επιμελητήριο σε συνεργασία με την ΕΥ, όσο και της συζήτησης που ακολούθησε.
Ο κ. Μίχαλος έκανε λόγο για το ότι η ενίσχυση της εξωστρέφειας αποτελεί βασική στρατηγική επιλογή στο πλαίσιο του στόχου για αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος της ελληνικής οικονομίας, για τη διαμόρφωση συνθηκών ταχύτερης και διατηρήσιμης ανάπτυξης, μετά την κρίση. "Τα τελευταία χρόνια, μέσα σε ένα αντίξοο οικονομικό περιβάλλον, έχουμε δει τις εξαγωγές προϊόντων να αυξάνονται σταθερά. Θα έλεγε κανείς ότι η εξωστρέφεια λειτούργησε, για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, ως αντίδοτο απέναντι στις συνέπειες της ύφεσης, κυρίως απέναντι στην κάθετη πτώση της εγχώριας ζήτησης" ανέφερε ο κ. Μίχαλος.
Όπως δείχνουν και τα ευρήματα της έρευνας, οι Ελληνικές επιχειρήσεις παρουσιάζουν αυξημένο εξαγωγικό αποτύπωμα τα τελευταία χρόνια σε σχέση με την εικόνα κατά την διάρκεια της κορύφωσης της κρίσης, όμως ακόμα αυτή η εικόνα απέχει από το να χαρακτηριστεί ικανοποιητική. Ένας από τους λόγους που οι εξαγωγές δείχνουν αυξημένες αυτή την περίοδο των τελευταίων χρόνων είναι πως έχουν μειωθεί οι εισαγωγές. Αυτό δημιουργεί αλλαγή του δείκτη εμπορικών συναλλαγών προς όφελος των εξαγωγών, όμως ακόμα και αυτό μπορεί να είναι ένα αρκετά σημαντικό σημάδι.
Για παράδειγμα, ενώ οι ευρωπαϊκές χώρες απορροφούν σήμερα περίπου το 63% των ελληνικών εξαγωγών, παρατηρείται μια σημαντική αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προς τις χώρες της Ασίας και της Μέσης Ανατολής. Δεκαπέντε χώρες συνεισφέρουν το 70% της αξίας των εξαγωγών. Από αυτές:
- Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος και ΗΠΑ έχουν υψηλή συνεισφορά στη συνολική αξία των εξαγωγών και αύξηση κατά την τελευταία πενταετία.
- Τουρκία και Βουλγαρία έχουν υψηλή συνεισφορά στη συνολική αξία των εξαγωγών, ωστόσο παρατηρείται μείωση την τελευταία πενταετία.
- Λίβανος, Ρουμανία, Σαουδική Αραβία, Γαλλία και Ολλανδία έχουν μέτρια συνεισφορά και αξιοσημείωτη βελτίωση, με σημαντικές προοπτικές.
Οι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας με τις ισχυρότερες εξαγωγικές επιδόσεις, με κορυφαίους, μεταξύ αυτών, τα ορυκτά, τα μέταλλα, τα τρόφιμα, τα χημικά & τα συναφή προϊόντα, τα μηχανήματα, τα φυτικά και τα ζωικά προϊόντα. Αξιοποιώντας μια σειρά από οικονομικούς δείκτες, η μελέτη κάνει μια πρώτη καταγραφή των επιμέρους κλάδων και των επιμέρους προϊόντων που παρουσιάζουν ουσιαστικές προοπτικές για την ενίσχυση των εξαγωγών, και αυτοί είναι:
- Ρητίνες φυτών και φυτικά εκχυλίσματα.
- Λίπη και λάδια φυτικής και ζωικής παραγωγής.
- Αλάτι, θείο, πέτρες, γύψος, ασβέστης και τσιμέντο.
- Αλουμίνιο
Αυτό που τόνισε ο Κων/νος Μίχαλος είναι το εύρημα της έρευνας που δείχνει πως πολλές εξαγωγικές προσπάθειες είναι από την γέννηση της ιδέας "καταδικασμένες" σε αποτυχία, καθώς υπάρχουν επιχειρήσεις που είναι "τυφλωμένες" από τον στενό τους περίγυρο και την εικόνα που έχουν για την Ελληνική αγορά και προσπαθούν να εξάγουν προϊόντα τα οποία δεν έχουν απήχηση στο εξωτερικό. Επίσης η αδυναμία συντονισμού και συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών εταιρειών συναφών κλάδων, δεν επιτρέπει την σωστή εξερεύνηση ξένων αγορών οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν ισχυρές προοπτικές.
Είναι χαρακτηριστικό πως όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, "με την αύξηση της ζήτησης και της διείσδυσης ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων (όπως λάδι και φέτα) στις ασιατικές αγορές και ειδικά στην Κίνα, οι ελληνικές εταιρείες δεν είναι έτοιμες ακόμα να μπορέσουν να διαχειριστούν τον όγκο των παραγγελιών που θα μπορούσαν να υπάρξουν, καθώς μια "κανονική" παραγγελία από την Κίνα θα μπορούσε να στείλει εκτός συνόρων το σύνολο της παραγωγής της χώρας.