Τι ακριβώς θέλει να κάνει ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ με το Facebook;

Πριν από μερικές μέρες, ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ αναφέρθηκε στα πλάνα του να οδηγήσει το διάσημο κοινωνικό δίκτυο σε μια πιο “ιδιωτική” κατεύθυνση, οικοδομώντας μια πλατφόρμα επικεντρωμένη στην προστασία της ιδιωτικής ζωής. 

Μέχρι τώρα τόσο το Facebook όσο και το Instagram ήταν το σύγχρονο ανάλογο της αρχαίας Ελληνικής αγοράς, όπου όλοι αλληλεπιδρούσαν με όλους και η λέξη “ιδιωτικότητα” είχε χάσει σχεδόν τελείως την σημασία της. Εν μέρει το Facebook και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι υπεύθυνα για την δημιουργία της “Attention Society“, μιας κοινωνίας δηλαδή αφοσιωμένη στην πρόκληση της προσοχής και το κυνήγι των likes. Οι χρήστες έφτασαν στο σημείο να κάνουν τα πάντα για να τραβήξουν την προσοχή των άλλων χρηστών, ενώ η λέξη viral έγινε το “ιερό δισκοπότηρο” στα χείλη όλης της σύγχρονης κοινωνίας και των μέσων. 

Αυτή την κατάσταση θέλει θεωρητικά να αναστρέψει ο ιδρυτής του Facebook, ο οποίος όπως δήλωσε, έχει σκοπό να μετατρέψει το κοινωνικό δίκτυο από το ψηφιακό ισοδύναμο της πλατείας της πόλης σε αυτό του σαλονιού του σπιτιού, όπου ο κάθε χρήστης θα έχει μεγαλύτερη και περισσότερη αλληλεπίδραση με τα οικεία του άτομα. Ο τρόπος που προτείνει ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι πιο ιδιωτικός, μέσω μηνυμάτων και ιστοριών, μέσω ασφαλών πληρωμών και πολλά άλλα. Όλα όμως κάτω από τον μανδύα της ιδιωτικότητας και την προστασίας της ιδιωτικής ζωής των χρηστών. 

Προκειμένου να το επιτύχει αυτό, σε πρώτη φάση μετατρέπει το Messenger και το Whatsapp σε πλατφόρμες για κάθε είδους ιδιωτικές αλληλεπιδράσεις, ισχυροποιώντας την κρυπτογράφηση, η οποία πια γίνεται πανίσχυρη και στις δύο εφαρμογές. Ταυτόχρονα η τάση που εμφανίστηκε από το σκάνδαλο της Cambridge Analytica και μετά με τις ιστορίες των φίλων και των συγγενών να αποτελούν μεγαλύτερο μέρος της ροής των γεγονότων που βλέπει κάποιος στη σελίδα του, αναμένεται να ενταθεί και να αποτελέσει κεντρική ενότητα του Facebook. Ταυτόχρονα προσέθεσε νέους ασφαλείς τρόπους συναλλαγών στο Instagram, ενώ οι ασφαλείς συναλλαγές θα αποτελέσουν κεντρικό σημείο του “νέου” Facebook. 

Αν η συνεχής αναφορά στις συναλλαγές ακούγεται σαν να ετοιμάζεται το Facebook να μετατραπεί σε τράπεζα, τότε ο συλλογισμός δεν απέχει και πάρα πολύ από την πραγματικότητα. Φυσικά δεν πρόκειται να γίνει πραγματική τράπεζα, άλλωστε δεν υπάρχει λόγος, όμως οι τραπεζικές υπηρεσίες, οι μεταφορές χρημάτων και οι ηλεκτρονικές πληρωμές, είναι κάτι που σιγά σιγά μεταφέρεται από τις τράπεζες στις εταιρείες τεχνολογίας. Ήδη οι μεγάλες τράπεζες της Wall Street έχουν ξεκινήσει να μπαίνουν στο πλευρό των τεχνολογικών κολοσσών και μάλιστα σχεδόν υποχρεώνονται να το κάνουν, καθώς η τάση δείχνει πως οι καταναλωτές, όντας σχεδόν όλη μέρα μέσα σε ένα τεχνολογικό-κοινωνικό περιβάλλον, πολύ δύσκολα θα το αποχωριστούν για να μπουν σε μια τράπεζα. Και αφού οι τράπεζες δεν μπορούν να φτιάξουν κοινωνικά δίκτυα και τεράστιες τεχνολογικές κοινότητες, δεν έχουν άλλο δρόμο από το να συμμαχήσουν και να ακολουθήσουν εταιρείες όπως η Google, η Apple, η Amazon και το Facebook, οι οποίες έχουν τεράστιες εγκατεστημένες βάσεις χρηστών.

Επίσης, αν υπάρχει κάτι που να φοβούνται πιο πολύ απ’ όλα οι μεγάλες τράπεζες, αυτό δεν είναι άλλο από την μετατροπή των μεγάλων αυτών εταιρειών σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Αντί λοιπόν να περιμένουν να χτυπήσει η κρίση την πόρτα τους, προσπαθούν με κάθε τρόπο να “προσκολληθούν” στο τεχνολογικό άρμα, πριν αυτό τις προσπεράσει. 

Σε αυτό το μοτίβο κινείται και η ανακοίνωση του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο οποίος δίνει το στίγμα της μεταστροφής ενός τμήματος του κοινωνικού δικτύου σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα στους επενδυτές του ότι θα παραμείνει σταθερό και αναπτυσσόμενο σε νέες σημαντικές αγορές. Άλλωστε, τη στροφή στην ιδιωτικότητα που έχει ξεκινήσει το μέσο εδώ και λίγο καιρό, δεν την έχουν δει με πολύ καλό μάτι οι επενδυτές και οι διαφημιζόμενοι, οι οποίοι δεν συμμερίζονται τις προθέσεις για κλείσιμο του κύκλου αλληλεπίδρασης των χρηστών. Αντίθετα, όσο μεγαλύτερος ο κύκλος, τόσο περισσότερους δυνητικούς καταναλωτές περιλαμβάνει και αυτό μαζί του φέρνει έσοδα. 

Αυτή η στροφή, θα επιτρέψει στο Facebook επίσης να πειραματιστεί και με τα κρυπτονομίσματα, με το FaceCoin να είναι κάτι που εμφανίζεται όλο και πιο συχνά τον τελευταίο καιρό στην δημοσιότητα. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ