Νίκος Φλίγκος: “Μετά από 88 χρόνια η Παπαστράτος λειτούργησε ως Startup”

Όταν πριν από ένα περίπου χρόνο η Παπαστράτος ανακοίνωσε πως θα σταματήσει να παράγει πια τσιγάρα και θα ολοκλήρωνε μια επένδυση 300 εκατ. ευρώ προκειμένου να δώσει στους καταναλωτές την ευκαιρία να ζήσουν σε ένα κόσμο χωρίς τσιγάρο, οι αντιδράσεις ήταν το λιγότερο έκπληκτες. 

Ένα χρόνο μετά, με την επένδυση να έχει πια ολοκληρωθεί και το εργοστάσιο της Παπαστράτος να μην παράγει πια καθόλου τσιγάρα, το στοίχημα έχει κερδηθεί και μάλιστα με εμφατικό τρόπο. Γιορτάζοντας “Ένα χρόνο χωρίς τσιγάρο”η εταιρεία άνοιξε τις πόρτες του εργοστασίου στους δημοσιογράφους για να δείξει την μεταμόρφωση της σε μια εταιρεία χωρίς τσιγάρο, η οποία παράγει περίπου 34 εκατομμύρια θερμαινόμενες ράβδους για το σύστημα καπνίσματος IQOS, μια παραγωγή που το 80% της πηγαίνει στο εξωτερικό, κάνοντας την εταιρεία, εκτός από μια εκ των ισχυρότερων βιομηχανιών εντός της χώρας και μια εταιρεία με έντονο εξαγωγικό αποτύπωμα, που “δίνει” το 2,2% των εσόδων του Ελληνικού κράτους μέσω των φόρων που αποδίδει.

Ταυτόχρονα η Παπαστράτος, έχει ψηφιστεί Κορυφαίος εργοδότης στην Ελλάδα για 5η συνεχή χρονιά, ενώ  αναγνωρίστηκε ως η πρώτη εταιρεία που γεφύρωσε το μισθολογικό χάσμα μεταξύ αντρών και γυναικών αλλά και ίσες ευκαιρίες εξέλιξης και καριέρας και ίδιες ευκαιρίες για όλους, με πρωτοποριακά εργασιακά μοντέλα.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης “ενός χρόνου χωρίς τσιγάρο” και την ολοκλήρωση της επένδυσης, το EMEAgr μίλησε με τον Νίκο Φλίγκο, Γενικό Διευθυντή Πωλήσεων και Διανομών της Παπαστράτος, για τις αλλαγές που έγιναν στην φιλοσοφία της εταιρείας, την πορεία του επενδυτικού πλάνου, αλλά και το πως αντιμετώπισε η αγορά την αλλαγή αυτή της φιλοσοφίας της εταιρείας μετά από 88 χρόνια λειτουργίας.

EMEAgr: Ένα χρόνο μετά. Ποιος είναι ο απολογισμός;

Νίκος Φλίγκος: Μια μεγάλη επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ έγινε πραγματικότητα, όταν κανείς δεν πίστευε ότι στην Ελλάδα της κρίσης μια μεγάλη εταιρεία θα έκανε τέτοια επένδυση για να υλοποιήσει ένα τόσο “ανατρεπτικό” για τον κλάδο της όραμα, το όραμα για έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο. Το έργο της μετατροπής του εργοστασίου σε διεθνές κέντρο παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού έχει ολοκληρωθεί και πριν από λίγες μέρες γιορτάσαμε τον έναν χρόνο λειτουργίας της νέας μας μονάδας. Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο, το οποίο είχε πολλά παράπλευρα οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία με βασικότερο, κατά τη γνώμη μου, αυτό της απασχόλησης. Έχουμε δημιουργήσει ήδη περισσότερες από 250 νέες θέσεις εργασίας και συνεχίζουμε. Ταυτόχρονα, αυξάνεται και η εμπορική μας οργάνωση η οποία αυτή τη στιγμή αριθμεί περισσότερους από 700 συναδέλφους και άμεσους και έμμεσους συνεργάτες. 

Ένα χρόνο μετά για εμάς έχουν αλλάξει τα πάντα. Χτίζουμε την επιχειρηματική μας υπόσταση από την αρχή με όχημα την καινοτομία και την τεχνολογία. Συνηθίζουμε σιγά σιγά το νέο μας ρόλο ως B2C οργανισμός και εκπαιδευόμαστε συνεχώς στο να επικοινωνούμε απευθείας πια με τον καταναλωτή. Είμαστε μια εταιρεία με ιστορία 88 χρόνων και χρειάζεται να αποκτήσουμε τη νοοτροπία μιας start-up διατηρώντας παράλληλα τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία που μας έφερε μέχρι εδώ.

Όλο αυτό έχει φέρει μια φοβερή αλλαγή κουλτούρας που μας κρατάει σε συνεχή εγρήγορση. Όλο αυτό έχει φέρει μια φοβερή αλλαγή κουλτούρας που μας κρατάει σε συνεχή εγρήγορση. Είμαστε σε μια πολύ δημιουργική φάση.

EMEAgr: Το Υπουργείο Υγείας, ένα χρόνο μετά την επένδυση σας, με το άρθρο 97 στέρησε τη δυνατότητα από τους καπνιστές να ενημερώνονται τώρα και στο μέλλον για καλύτερες εναλλακτικές που μειώνουν την βλάβη που προκαλείται σε σχέση με τα παραδοσιακά τσιγάρα (εφόσον αυτό τεκμηριώνεται επιστημονικά). Εάν αυτό γινόταν ένα χρόνο πριν, θα προχωρούσατε στην επένδυση των 300 εκατ. ευρώ;

Νίκος Φλίγκος: Φυσικά! Η απόφαση της Philip Morris International να προσφέρει στους καπνιστές καλύτερες εναλλακτικές και να υλοποιήσει το όραμά της για έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο είναι δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. Δεν υπάρχει δρόμος γυρισμού. Αυτό που μας ενδιαφέρει κυρίως και θεωρούμε υποχρέωση μας είναι να μπορούμε να ενημερώνουμε σωστά τους ενήλικους καπνιστές που έχουν αποφασίσει ότι θα συνεχίσουν να καπνίζουν, πως υπάρχει και μια άλλη, καλύτερη επιλογή για αυτούς.

Αντιλαμβάνεστε βέβαια πώς αυτό είναι κάτι που δεν μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας. Χρειαζόμαστε συνεργασίες σε πολλά επίπεδα. Το θέμα της μείωσης της βλάβης από το κάπνισμα είναι ένα τεράστιο κοινωνικό θέμα για το οποίο είναι απαραίτητη και η συμμετοχή της Πολιτείας στη συζήτηση, και βέβαια είναι απαραίτητη και η λήψη των κατάλληλων νομοθετικών πρωτοβουλιών. Άλλες χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν ήδη συμπεριλάβει στις συζητήσεις για τη Δημόσια Υγεία, το θέμα της “μείωσης της βλάβης” ως βασικό πυλώνα στρατηγικής για τη μείωση του καπνίσματος, συμπληρωματικό αυτών της πρόληψης και της διακοπής. Στην Ελλάδα δεν έχει γίνει κατανοητή αυτή η αναγκαιότητα παρά το γεγονός πως οι εκτιμήσεις δείχνουν υψηλούς αριθμούς καπνιστών τα επόμενα χρόνια. Ο κόσμος προχωράει και χρειάζεται να προχωρήσουμε κι εμείς μαζί. Το να παραμένουμε αγκυλωμένοι σε αντιλήψεις του παρελθόντος δεν είναι εποικοδομητικό.

EMEAgr: Πώς επηρέασε η νέα επένδυση το δικό σας τμήμα, τις Πωλήσεις;

Νίκος Φλίγκος: Η αλήθεια είναι ότι στο εμπορικό μας τμήμα, τα τελευταία δύο χρόνια, άλλαξαν σχεδόν τα πάντα!

Επανασχεδιάσαμε το επιχειρησιακό μας μοντέλο και τους τρόπους με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή με τους καταναλωτές. Νοικιάσαμε χώρους και τους μετατρέψαμε σε boutique καταστήματα παρέχοντας ολοκληρωμένες εμπειρίες στους καταναλωτές, μετονομάσαμε τους πωλητές σε IQOS Coaches που παρέχουν πλέον συνεχή ενημέρωση, καθοδήγηση και εξυπηρέτηση σε όσους καταναλωτές επιλέγουν τα προϊόντα μας, δημιουργήσαμε κανάλι Ecommerce που λειτουργεί συμπληρωματικά με τα φυσικά μας καταστήματα και συνεργαστήκαμε με εμπορικές αλυσίδες τεχνολογίας, όπως τα Public και η Γερμανός, για να καλύψουμε ακόμα περισσότερες γεωγραφίες και να έχουμε πρόσβαση σε καταναλωτές που ενδιαφέρονται για καινοτόμα προϊόντα.

Μέσα σε μόλις δύο χρόνια από το λανσάρισμα του νέου προϊόντος στην ελληνική αγορά, μπορούμε να πούμε ότι είμαστε άκρως ικανοποιημένοι τόσο για την σχέση εμπιστοσύνης που χτίζουμε καθημερινά με τους καταναλωτές μας όσο και για τη συνεχή ανάπτυξη των ανθρώπων του εμπορικού μας οργανισμού. Και αυτό μας γεμίζει υπερηφάνεια!

Ερώτηση: Περιμένατε αυτή την επιτυχία του IQOS; Πριν ένα χρόνο είχατε μιλήσει και για άλλα προϊόντα, αντίστοιχα με το IQOS, πότε θα έρθουν;

Νίκος Φλίγκος: Το μόνο για το οποίο ήμασταν σίγουροι είναι πως οι καπνιστές αναζητούν νέες, καλύτερες επιλογές σε σχέση με το κάπνισμα. Έχει γίνει μια πολύ μεγάλη στροφή παγκοσμίως σε εναλλακτικά προϊόντα, ηλεκτρονικά τσιγάρα και θερμαινόμενα προϊόντα καπνού, γιατί ο κόσμος που επιθυμεί να συνεχίσει να καπνίζει θεωρεί ότι τα εναλλακτικά αυτά προϊόντα έχουν περισσότερα πλεονεκτήματα σε σχέση με το κάπνισμα.

Στην Ελλάδα, χώρα με πολύ υψηλό ποσοστό καπνιστών, το προϊόν γνωρίζει μεγάλη εμπορική επιτυχία και σήμερα, 2 χρόνια μετά το λανσάρισμά του, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, που δεν περιλαμβάνουν τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, έχει μερίδιο σχεδόν 7% πανελλαδικά. Υπολογίζουμε πως περισσότεροι από 150.000 καπνιστές έχουν ήδη κάνει στροφή στο νέο προϊόν. Στο ερευνητικό μας κέντρο στην Ελβετία υπάρχουν κι άλλες πλατφόρμες προϊόντων οι οποίες είναι σε διάφορες φάσεις ετοιμότητας προς εμπορική διάθεση. Στην Ελλάδα, προς το παρόν, επικεντρωνόμαστε στην συνεχή αναβάθμιση της συσκευής IQOS και της γκάμας των θερμαινόμενων ράβδων καθώς και της εμπειρίας των καταναλωτών – χρηστών.

EMEAgr: Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια στοιχεία αναφορικά με τις εξαγωγές του IQOS;

Νίκος Φλίγκος: Αναλόγως της διεθνούς ζήτησης προσαρμόζεται και η τελική παραγωγή. Το IQOS διατίθεται σήμερα σε 44 χώρες με προγραμματισμό για πολλές ακόμα, οπότε η παραγωγή μας αναμένεται να αυξηθεί. Οι ποσότητες που παράγονται αυτή την περίοδο κατευθύνονται σε 11 χώρες.

Από τις κοντινές Βουλγαρία, Ισπανία, Ολλανδία και Σουηδία, έως και την Ιαπωνία. Να σας επισημάνω σε αυτό το σημείο, εκτός της Ελλάδας, μόνο ένα εργοστάσιο παράγει αποκλειστικά θερμαινόμενες ράβδους καπνού και είναι στη Μπολόνια της Ιταλίας

Ερώτηση: Ποιος είναι σήμερα ο ρόλος της Παπαστράτος στο σύνολο του ομίλου;

Νίκος Φλίγκος: H Παπαστράτος, αν και θυγατρική σε μια μικρή χώρα, έχει καταφέρει να προσελκύσει την προσοχή της Philip Morris International. Διεκδικήσαμε και κερδίσαμε τη μεγάλη επένδυση των 300 εκατ. ευρώ γιατί πιστέψαμε πρωτίστως στο ταλέντο και την προσαρμοστικότητα που έχει το ανθρώπινο δυναμικό στη χώρα μας και δεν διαψευστήκαμε.

Αυτή τη στιγμή είμαστε η τέταρτη χώρα παγκοσμίως σε πωλήσεις θερμαινόμενων ράβδων καπνού και από τις πρώτες στην Ευρώπη. Έχουμε επίσης στη χώρα από τα υψηλότερα ποσοστά καπνιστών που έχουν υιοθετήσει αποκλειστικά το νέο προϊόν και έχουν αφήσει το τσιγάρο πίσω τους για πάντα.

Η Παπαστράτος ηγείται επίσης της νοτιοανατολικής Ευρώπης έχοντας την ευθύνη για έξι ακόμα χώρες εκτός της Ελλάδας (Ρουμανία, Βουλγαρία, Σλοβενία, Κροατία, Κύπρος, Μάλτα) γεγονός που αποτελεί για εμάς ψήφο εμπιστοσύνης από τη μητρική εταιρεία.

EMEAgr: Δεν είναι λίγες οι φωνές που σας αντιμετωπίζουν με δυσπιστία όταν λέτε πώς “θέλουμε το καλό των καπνιστών”. Τι απαντάτε σε αυτό;

Νίκος Φλίγκος: Κανείς δεν αντικρούει το γεγονός πως το κάπνισμα συνδέεται με σοβαρές ασθένειες. Σε έναν κόσμο που όλα εξελίσσονται, χρειάζεται οι επιχειρήσεις να πιάνουν τον σφυγμό της κοινωνίας και να παίρνουν θέση.

Αντιλαμβάνομαι ότι φαντάζει σε κάποιους σαν να βρισκόμαστε σε “κόντρα ρόλο”, ωστόσο για εμάς δεν είναι έτσι. Το δεδομένο που υπάρχει είναι πως σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας μέχρι το 2025 ο αριθμός των καπνιστών παγκοσμίως θα εξακολουθεί να είναι πάνω από 1 δισ. Για αυτούς τους ανθρώπους που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να κόψουν το κάπνισμα, οφείλουμε να προσφέρουμε εναλλακτικές λιγότερο επιβλαβείς. Πολλοί μας ρωτάνε “γιατί δεν το κάνατε όλα τα προηγούμενα χρόνια”. 

Η απάντηση είναι μια και είναι απλή. Γιατί τώρα μπορούμε. Γιατί σήμερα έχουμε την τεχνολογία να δημιουργήσουμε προϊόντα χωρίς καύση, καλύτερες εναλλακτικές από το τσιγάρο και να κάνουμε μία μεγάλη σειρά μελετών ώστε να καταδείξουμε, με ισχυρή επιστημονική τεκμηρίωση, ότι είναι λιγότερο βλαβερά από το τσιγάρο.

Η PMI ξεκίνησε πριν από περίπου 12 χρόνια μια κολοσσιαία ερευνητική προσπάθεια για αυτά τα προϊόντα, έχοντας επενδύσει περισσότερα από 6 δισ. δολάρια και έχοντας περισσότερους από 400 επιστήμονες που εργάζονται με αφοσίωση για την υλοποίηση του οράματος της εταιρείας να δημιουργήσει έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο όσο πιο γρήγορα γίνεται.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ