Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή “σπρώχνει” τα ΜΜΕ στο Blockchain και την τεχνητή νοημοσύνη 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελεσμάτα της έρευνας με τίτλο: «Ποια κυριαρχία των μέσων ενημέρωσης για την Ευρώπη;» την οποία «παρείγγειλε», το 2017, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ με αφορμή φυσικά την εξάπλωση των «fake news» και την αυξονόμενη δυσπυστία του κοινού προς τα μέσα ενημέρωσης. 

Μεταξύ άλλων η συγκεκριμένη έρευνα, της ΕΕ, προτείνει τα μέσα ενημέρωσης να βοηθηθούν προκειμένου να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία Blockchain. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού  ταμείου, ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ, με ορίζοντα 5ετίας, το οποίο ωστόσο θα είναι ανανεώσιμο, στο πλαίσιο του προσεχούς ευρωπαϊκού προϋπολογισμού (2021-2027) με στόχο την χρηματοδότηση των ΜΜΕ για τη δημιουργία καινοτόμων προγραμμάτων με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, την τεχνολογία Blockchain ή τις νευροεπιστήμες.

Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειωθεί η επισύμανση, της σχετικής έρευνας, πως κλάδοι  όπως ο τραπεζικός και ο ασφαλιστικός επενδύουν μαζικά στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και την τεχνολογία Blockchain, τομείς που τα ΜΜΕ υστερούν σημαντικά.

Στο πλαίσιο αυτό η έρευνα προτείνει επίσης τη διάθεση του 3% του προγράμματος «Horizon Europe», που προορίζεται για την έρευνα και χρηματοδοτείται με 100 εκατομμύρια ευρώ, στα ΜΜΕ και στις δημιουργικές βιομηχανίες. Ο στόχος είναι να μειωθεί η εξάρτηση από τους κολοσσούς GAFA: Google, Apple, Facebook και Amazon, που προσφέρουν ήδη πόρους στον τομέα αυτόν. 

Σημειώνεται πως η Google απηύθυνε το 2015 μια έκκληση για το πρόγραμμα Google News initiative (Digital News Initiative το παλαιότεροι όνομα). Στο πλαίσιο αυτό, τo 2018, o αμερικανικός κολοσσός επέλεξε 98 προγράμματα σε 28 ευρωπαϊκές χώρες, διανέμοντας 21,2 εκατομμύρια ευρώ, με αποτέλεσμα να ανέλθει στα 115,2 εκατομμύρια ευρώ το συνολικό ύψος της χρηματοδότησης.

Χρειάζεται ένα νέο deal

Η έρευνα επίσης διατυπώνει την ιδέα ενός «new deal» για τα δεδομένα τα οποία πρέπει να ευθυγραμμίζονται με τον Γενικό Κανονισμό για την προστασία των δεδομένων που τέθηκε σε ισχύ στις 25 του περασμένου Μαΐου. Στόχος της προσπάθειας αυτής είναι η χορήγηση ενός «θεμελιώδους δικαιώματος» στους ευρωπαίους πολίτες που θα τους επιτρέπει να ελέγχουν τα προσωπικά τους δεδομένα τα οποία μπορεί να είναι συνδεδεμένα με πολιτικές, κοινωνικές ή πολιτιστικές πληροφορίες που πρέπει να προστατεύονται στο πλαίσιο του απορρήτου της ψήφου.

Στόχος ένας ευρωπαϊκός ρυθμιστικός οργανισμός

Η έκθεση σκιαγραφεί τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού ρυθμιστικού οργανισμού των μέσων ενημέρωσης. Αυτός θα έχει τρεις βασικές αποστολές: την ανάλυση συμπεριφορών των ψηφιακών παραγόντων, την ανάπτυξη μιας υπηρεσίας για τον έλεγχο των αλγορίθμων και τον καθορισμό προδιαγραφών σε ευρωπαϊκή κλίμακα.

Σημειώνεται, τέλος, πως η έρευνα, των 80 και πλέον σελίδων που συνολικά διατυπώνει επίσημα 14 προτάσεις προκειμένου να καθοριστεί ένα στρατηγικό όραμα στον τομέα αυτό, με ορίζοντα το 2030, διεξήχθη από τον Γκιγιόμ Κλοσά, ειδικό σύμβουλο του αντιπρόεδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Αντρους Ανσιπ. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ