Παπουτσάνης: Με το “Καραβάκι” βάζει πλώρη για τα ακριβότερα ξενοδοχεία
Με στόχο να ενισχύσει το εξαγωγικό της αποτύπωμα συνεχίζει την πορεία της η ιστορική εταιρεία Παπουτσάνης, η οποία αφού κατάφερε το 2010 να αποφύγει το ενδεχόμενο της χρεωκοπίας, υλοποίησε ένα 8ετές επενδυτικό πλάνο, με το οποίο αύξησε τόσο την δυνατότητα παραγωγής της, όσο και τις συνέργειες της στην αγορά.
Έτσι σήμερα η εταιρεία θεωρείται πια μια από τις ηγέτιδες εταιρείες στον ξενοδοχειακό χώρο, αλλά και να εξετάζει την επέκταση της παρουσίας της στην αγορά των ΗΠΑ και του Καναδά, ενώ εξετάζεται και η ενίσχυση της παρουσίας της στην Ασία, με έμφαση στην premium σειρά προϊόντων Olivia που διατίθεται σε εξειδικευμένα σημεία πώλησης
Η Παπουτσάνης που διατηρεί σήμερα συνεργασία με τη Windmill, έχει παρουσία σε 400 σημεία πώλησης στην αμερικανική αγορά και στόχος είναι ο διπλασιασμός τους μέσω νέων συνεργασιών. Υπάρχουν παράλληλα σχέδια για ενίσχυση και σε άλλες αγορές, με προτεραιότητα σε Γαλλία, Ολλανδία, στις Σκανδιναβικές χώρες, καθώς και σε Κίνα και Νότια Κορέα, με στόχο την εμβάθυνση και διεύρυνση των συνεργασιών σε Ελλάδα και εξωτερικό, που θα οδηγήσει σε ανάπτυξη του δικτύου διανομής και αύξηση της παραγωγής.
"Δίνουμε βάρος την εξωστρέφεια, κοιτάζουμε τις διεθνείς αγορές, χωρίς όμως να παραβλέπουμε την Ελλάδα”, ανέφερε σχετικά ο Μενέλαος Τασσόπουλος, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της εταιρείας.
Όπως επεσήμαναν κατά την διάρκεια συνέντευξης τύπου εκπρόσωποι της εταιρείας, η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών της θα συνεχιστεί και το 2019 με τις προοπτικές να παραμένουν θετικές, ενώ οι 4 βασικοί πυλώνες που οδήγησαν την εταιρεία στην έξοδο από την κρίση θα ενισχυθούν προκειμένου να αυξήσει ακόμα περισσότερο το μερίδιο της στην αγορά. Η εταιρεία έχει δεχτεί μεγάλη "ένεση" κερδοφορίας από την ξενοδοχειακή αγορά, ένας τομέας στον οποίος αναμένεται να επεκταθεί ακόμα περισσότερο μέσα στη χρονιά, μετά την ανάληψη της διανομής των ξενοδοχειακών προϊόντων της L’Occitane στην Ελλάδα.
Ήδη το 34% του κύκλου εργασιών της εταιρείας προέρχεται από την ξενοδοχειακή αγορά, με συνεργασίες όπως η Korres και η Apivita. Στόχος της εταιρείας είναι η επέκταση του δικτύου διανομής στις premium τουριστικές μονάδες, ενώ όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Μιχάλης Παναγής "αργήσαμε λίγο να ανταποκριθούμε στην ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας στη χώρα, όμως έχουμε καλύψει το έδαφος. Δεν μας ενδιαφέρουν άμεσα οι υπηρεσίες Airbnb, πρωταρχικός μας στόχος είναι να 'κερδίσουμε' τα τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία με premium σειρές προϊόντων. Ίσως αργότερα δούμε και την παραγωγή μιας πιο "φτηνής" σειράς προϊόντων για τα Airbnb και τα μικρότερα ξενοδοχεία".
Στόχος της Παπουτσάνης είναι η προώθηση νέων προϊοντικών προτάσεων και η επέκταση των brands, καθώς και η ανάπτυξη νέων συνεργασιών για την τοποθέτηση σε πολυτελή και boutique ξενοδοχεία. Επίσης, η ανάπτυξη των εξαγωγών μέσω της στρατηγικής συνεργασίας με τη Sysco Guest Supply, της δημιουργίας συνεργασιών με άλλους στρατηγικούς εταίρους και της βελτίωσης του δικτύου πωλήσεων.
Δεύτερος πυλώνας στον οποίο στηρίζεται η ανάπτυξη της Παπουτσάνης, είναι η παραγωγή προϊόντων Private Label, μία κατηγορία που σημείωσε αύξηση πωλήσεων 16% το 2018, προερχόμενη από την ελληνική αγορά και τη διεύρυνση υφιστάμενης συνεργασίας με μεγάλη πολυεθνική εταιρία. Η Παπουτσάνης έχει συνάψει νέες συνεργασίες και συμφωνίες με υφιστάμενους πελάτες για την παραγωγή των προϊόντων τους για ευρωπαϊκές χώρες που προβλέπεται να οδηγήσουν σε σημαντική ανάπτυξη της κατηγορίας κατά το τρέχον αλλά και επόμενα έτη.
Τέλος, μεγάλη αύξηση παρουσίασε η εταιρεία στον τομέα των πρώτων υλών για παραγωγή σαπουνιών (σαπωνόμαζες), τομέας που αποτέλεσε το 15%% του κύκλου εργασιών της, με αύξηση 50% στο διάστημα 2017-2018 μέσω της αύξησης των εξαγωγών. Οι πωλήσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας παρουσιάζουν σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης την τελευταία τριετία, που οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης από εταιρείες εξωτερικού για ειδικούς τύπους σαπωνόμαζας που μπορεί και προμηθεύει η Παπουτσάνης. Είναι ενδεικτικό ότι εξαγωγές σαπωνόμαζας γίνονται και στη Γαλλία, μια χώρα με παράδοση και τεχνογνωσία στη σαπωνοποιία.
Σε ερώτηση μας για την προέλευση των πρώτων υλών και κατά πόσο η εταιρεία χρησιμοποιεί ελληνικά προϊόντα για την κατασκευή τους, ο κ, Παναγής ανέφερε πως στο σύνολο τους οι πρώτες ύλες έρχονται από το εξωτερικό και ειδικά από λάδια Ιταλικής και Ισπανικής προέλευσης , ενώ υπάρχουν σκέψεις κάποια στιγμή μέρος αυτών των πρώτων υλών να προέλθουν από την Ελληνική αγορά.
Ταυτόχρονα η εταιρεία έχει σκοπό να επαναλανσάρει το διάσημο "Καραβάκι" της, το σαπούνι που την έκανε διάσημη σε όλη τη χώρα, σε μια προσπάθεια να "φρεσκάρει" την σειρά προϊόντων της για την ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις.
Το 23% του συνολικού κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης προέρχεται από πωλήσεις επωνύμων προϊόντων της (Olivia, Karavaki, Natura, Aromatics κ.λπ.) στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο τομέας αυτός αναπτύχθηκε κατά 10% το 2018 κυρίως λόγω της αύξησης των εξαγωγών και της αύξησης των πωλήσεων στις ελληνικές αλυσίδες σουπερμάρκετ. Το 33% του κύκλου εργασιών αφορά πωλήσεις προς την ξενοδοχειακή αγορά, οι οποίες αναπτύχθηκαν κατά 10% το έτος 2018. Η ανάπτυξη αυτή προήλθε από τις αγορές του εξωτερικού στις οποίες έχει παρουσία η Παπουτσάνης, κυρίως μέσω της συνεργασίας της με τη SYSCO Guest Supply.
Ο κ. Παναγής αναφερόμενος στους στόχους του 2019 τόνισε πως η Παπουτσάνης έχει ολοκληρώσει το turn around και εισέρχεται σε φάση ανάπτυξης, με εστίαση στην ενίσχυση του κύκλου εργασιών, τον έλεγχο των παραγωγικών και λειτουργικών εξόδων και την αύξηση της παραγωγικότητας. "Στόχος μας, μεταξύ άλλων, είναι να διατηρήσουμε τη δυναμική ανόδου που έχει καταγραφεί, να εστιάσουμε σε δραστηριότητες και προϊόντα που εμφανίζουν ευκαιρίες υψηλότερης κερδοφορίας, καθώς και να αυξήσουμε περαιτέρω την παραγωγικότητά μας”, τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας.
Σε ό,τι αφορά το σκέλος της παραγωγικότητας, σημαντικό πλεονέκτημα προσδίδει η μονάδα της εταιρείας στη Ριτσώνα Ευβοίας, σε έκταση 60.000 τ.μ.. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη του είδους της στη ΝΑ Ευρώπη, απολύτως καθετοποιημένη και μια από τις πιο εξελιγμένες τεχνολογικά σε όλη την Ευρώπη, όπως τόνισε η διοίκηση. Στις γραμμές παραγωγής παράγονται διαφορετικά είδη σαπώνων, υγρά καλλυντικά αλλά και συσκευασίες PET, φιάλες PE και πώματα, κάτι που δίνει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην εταιρεία, ιδιαίτερα στο σκέλος παραγωγής προϊόντων για τον ξενοδοχειακό κλάδο.
"Η μονάδα παραγωγής στη Ριτσώνα μας επέτρεψε να επιβιώσουμε στην κρίση και να αναπτυχθούμε. Μεταξύ 2000-2018 επενδύθηκαν 35 εκατ. ευρώ, ενώ την τελευταία διετία υλοποιήθηκε πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 4 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει νέες παραγωγικές γραμμές στο τμήμα καλλυντικών και πλαστικών και την ενίσχυση των αυτοματισμών και της παραγωγικότητας στο τμήμα σαπώνων”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τασσόπουλος. Σε ό,τι αφορά στο CAPEX του 2019, θα είναι μειωμένο έναντι των προηγούμενων ετών ώστε να υπάρχει κεφαλαιακό δυναμικό σε περίπτωση που απαιτηθεί η αξιοποίηση ευκαιριών στις αγορές που δραστηριοποιείται η εταιρεία.
Σήμερα η Παπουτσάνης διαθέτει μια διαρκώς αυξανόμενη παρουσία σε πάνω από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο. Το 59% της συνολικής παραγωγής διοχετεύεται στην Ελλάδα, το 31% στην ευρωπαϊκή αγορά, το 7% στις ΗΠΑ και το 3% στην Ασία. Η διοίκηση εκτίμησε πως το 2019 θα είναι η πρώτη χρονιά στην οποία ο κύκλος εργασιών που προέρχεται από το εξωτερικό θα ξεπεράσει τον αντίστοιχο στην ελληνική αγορά. Σημειωτέον πως στην Ελλάδα η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στα σαπούνια σε μπάρες, με μερίδιο 35%, καθώς και 11% μερίδιο αγοράς στα υγρά σαπούνια.