Καθηλώνονται μέχρι νεοτέρας τα νέα Boeing 737 MAX, “γκρεμίζεται” η μετοχή της εταιρείας

Μια μετά την άλλη καθηλώνουν στο έδαφος τα ολοκαίνουργια Boeing 737 MAX, πολλές αεροπορικές εταιρείες, ύστερα από τα δύο συνεχόμενα και κοντινά αεροπορικά ατυχήματα στα οποία ενεπλάκη το συγκεκριμένο μοντέλο. 

Κίνα, Ινδονησία και άλλες χώρες εξέδωσαν απαγορευτικό στα νέα αεροσκάφη, μέχρι να ξεκαθαριστούν τα αίτια της τραγωδίας, τα οποία όπως υπολογίζεται οφείλονται στο νέο σύστημα αυτόνομης πτήσης που έχει εγκατασταθεί στα νέα αεροσκάφη, το οποίο δείχνει πως αδυνατεί να επεξεργαστεί συγκεκριμένα σενάρια κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Αν και ακόμα είναι νωρίς να ξέρουμε τα ακριβή στοιχεία της τραγωδίας, ο τρόπος που έγιναν και τα δύο δυστυχήματα, κατά την απογείωση σε συγκεκριμένο τεραίν, δείχνει πως μάλλον ο νέος υπολογιστής που διαθέτουν τα νέα αυτά μοντέλα, “μπερδεύει” την κλίση του αεροπλάνου κατά την απογείωση με κατάσταση απώλειας στήριξης και δίνει αυτόματα εντολή να κατέβει το ρύγχος του αεροπλάνου, κάτι που αποδείχτηκε καταστροφικό στις δύο περιπτώσεις. 

Σε αυτή την πρώτη διαπίστωση φτάνουν ειδικοί στην αεροπλοΐα, το σενάριο όμως αυτό μένει να διαπιστωθεί και να επιβεβαιωθεί από τα ευρήματα και του δεύτερου δυστυχήματος των Αιθιοπικών αερογραμμών, από το οποίο ο μοναδικός επιζώντας, και αυτός μετά από ένα περίεργο παιχνίδι της τύχης που δεν του επέτρεψε να επιβιβαστεί στο αεροσκάφος, ήταν ένας Έλληνας. 

Μέχρι να ξεκαθαριστούν ακριβώς οι συνθήκες των δύο αεροπορικών δυστυχημάτων, αναμένεται να καθηλωθούν περίπου 150 από τα 300 αεροσκάφη που υπάρχουν στον κόσμο, με πολλές αεροπορικές εταιρείες να σκέφτονται να καθηλώσουν και τον δικό τους στόλο μέχρι τουλάχιστον να κάνουν εξαντλητικούς ελέγχους σε όλα τα αεροσκάφη. Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες έχουν 97 Boeing 737 MAX αεροσκάφη σε υπηρεσία, πάνω από το ένα τέταρτο του συνόλου σε λειτουργία παγκοσμίως, σύμφωνα με την FlightGlobal. 

Συνέπεια του δεύτερου δυστυχήματος ήταν η μετοχή της εταιρείας να “καταποντιστεί” και να φτάσει ακόμα και το -10% ενώ αν αποδειχτεί πως οι πτώσεις οφείλονται τελικά σε κατασκευαστικό πρόβλημα του αεροσκάφους, οι αναλυτές αναμένουν ακόμα μεγαλύτερη πτώση. 

Από την μεριά της η Ευρώπη δεν έχει πάρει ακόμα επίσημη θέση, καθώς όπως υποστηρίζουν πηγές τα αεροσκάφη έχουν ελεγχθεί και περάσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες και δεν χρειάζεται να δημιουργηθεί πανικός στις αερομεταφορές,. Από την άλλη, άνθρωποι μέσα από τις αεροπορικές εταιρείες και με γνώση τόσο τη αεροπλοΐας αλλά και των αγορών υποστηρίζουν πως η μοναδική ευκαιρία της Boeing να μειώσει τον αρνητικό αντίκτυπο και να δείξει πως έχει σκοπό να φτάσει στην καρδιά του προβλήματος χωρίς να ρισκάρει την ζωή των επιβατών και των πληρωμάτων, θα είναι να δώσει εντολή ακινητοποίησης όλων των 737 MAX σε όλο τον κόσμο μέχρι να διαλευκανθούν τα αίτια των πτώσεων και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα. 

Τα νέα Boeing 737 MAX 8, είναι η νέα έκδοση του πιο επιτυχημένου αεροσκάφους της εταιρείας, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε πριν από περίπου 20 χρόνια και αποτελεί το 72% των παραγγελιών της εταιρείας. Βγήκε από την γραμμή παραγωγής μόλις πριν από 2 χρόνια, με την Boeing να κατασκευάζει 59 αεροσκάφη το μήνα, τα τετραπλάσια από το δεύτερο μοντέλο της 787. Η Boeing είχε ρεκόρ 806 εμπορικών αεριωθούμενων αεροσκαφών το 2018 και για πρώτη φορά παρουσίασε πωλήσεις άνω των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην 102ετή ιστορία της. Πριν από τη συντριβή στην Αιθιοπία, η μετοχή της είχε κέρδη 31% φέτος. 

Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο πως το Boeing 737 MAX ήταν το ένα μοντέλο που εξέταζε για την αγορά μαμούθ και η δική μας Aegean, για την ανανέωση του στόλου της, όμως τελικά κατέληξε να παραγγείλει τα Airbus 320neo

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ