Θα είναι το 5G απογοήτευση για τους καταναλωτές;

Μετά από αναμονή πολλών ετών και προσδοκίες οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις αποδείχτηκαν αβάσιμες, το 5G είναι επιτέλους εδώ. Ύστερα από συζητήσεις επί συζητήσεων για τα οφέλη που θα φέρουν οι εμπορικές χρήσεις της νέας τεχνολογίας σε καταναλωτές αλλά και επιχειρήσεις, τα πρώτα 5G δίκτυα είναι “στον αέρα” κι οι πάροχοι τώρα είναι αντιμέτωποι με την πρόκληση του “χτισίματος” υπηρεσιών που να στηρίζονται στο νέο δίκτυο, οι οποίες από την μία να ικανοποιούν τις προσδοκίες των χρηστών και από την άλλη να προσφέρουν ισχυρά πλεονεκτήματα για τη νέα τεχνολογία. 

Το σημείο κλειδί που μπορεί να διαμορφώσει το αποτέλεσμα είναι η σωστή προετοιμασία και η προσαρμογή των υπηρεσιών αυτών στα θέλω τόσο των καταναλωτών όσο και της βιομηχανίας. Προκειμένου να συμβεί αυτό γίνονται συνέχεια έρευνες για αυτές τις επιθυμίες και τον βαθμό στον οποίο οι καταναλωτές έχουν σωστή ενημέρωση για την επόμενη μέρα της καθημερινότητα τους. Όπως δείχνουν οι μέχρι στιγμής έρευνες πολλοί καταναλωτές βλέπουν το 5G σαν την λογική συνέχεια των προηγούμενων γενιών, σαν κάτι που θα μοιάζει με τις προηγούμενες γενιές, όμως αρκετά πιο γρήγορο.

Μεγάλες ταχύτητες

Οι μεγάλες ταχύτητες είναι στην κορυφή των προτιμήσεων όλων των ερωτηθέντων στις έρευνες, κάτι που δεν αποτελεί έκπληξη καθώς είναι και το σημείο στο οποίο έχουν εστιάσει όλοι σχεδόν οι πάροχοι όταν αναφέρονται στο 5G, ενώ αποτελεί και μετρήσιμο μέγεθος στα μάτια των καταναλωτών. Όπως είναι φυσικό οι πρώτες εφαρμογές θα επικεντρωθούν σε αυτό τον τομέα καθώς είναι και πιο εύκολα να προωθηθεί από τα τμήματα marketing των εταιρειών. 

Μεγαλύτερη κάλυψη δικτύου

Μαζί με τις μεγαλύτερες ταχύτητες ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι η κάλυψη του δικτύου, η οποία αναμένεται να βελτιωθεί κατά πολύ με την έλευση του 5G. Αν και ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, η κάλυψη δικτύου παρουσιάζει έντονες γεωγραφικές διακυμάνσεις, καθώς έχει διαφοροποιήσεις ανάλογα με την χώρα του κάθε ερωτώμενου. Για παράδειγμα στην Ιαπωνία μόλις το 15% των ερωτηθέντων το χαρακτηρίζει σαν σημαντικό σε αντίθεση με το 50% των ερωτηθέντων στις ΗΠΑ. Η κάλυψη μπορεί να αποδειχτεί ένα από τα μεγάλα προβλήματα για τους παρόχους δεδομένου του εύρους του φάσματος στο οποίο θα χρησιμοποιηθεί το 5G και του πεδίου μέσα σε αυτό που θα μπορέσουν να λειτουργήσουν οι εταιρείες για να καλύψουν περιοχές. 

Η αβεβαιότητα παραμένει

Ανησυχητικό αλλά όχι μη αναμενόμενο είναι το ποσοστό του 25% των ερωτηθέντων οι οποίοι δεν ξέρουν τι να περιμένουν από το 5G. Οι δημοσιογράφοι που ασχολούνται με την τεχνολογία αλλά και οι (όχι πολλοί) καταναλωτές που παρακολουθούν τα τεχνολογικά δρώμενα, έχουν επαρκή πληροφόρηση για το τι θα φέρουν οι νέες τεχνολογίες, όμως η συντριπτική πλειοψηφία των απλών χρηστών ότι ξέρει είναι από μερικές αόριστες αναφορές στα γενικής θεματολογίας μέσα. 

Που είναι η καινοτομία;

Το γεγονός ότι μόλις ένα στους τέσσερις ερωτηθέντες έβαλε τα καινοτόμα νέα προϊόντα στις επιδιώξεις του από το 5G δεν αποτελεί έκπληξη καθώς αντικατοπτρίζει ένα υπαρκτό πρόβλημα για τους παρόχους. Για μια πολύ μεγάλη μερίδα των απλών καταναλωτών, η μόνη επαφή που έχουν με την καινοτομία στα κινητά τους είναι μέσω του Google Play ή του App Store. Στην κούρσα για το ενδιαφέρον του καταναλωτή, οι εφαρμογές σε App Store και Google Play κερδίζουν έναντι των ουσιαστικών καινοτομιών των παρόχων, οι οποίοι θα πρέπει να βρουν τρόπους να επικοινωνήσουν καλύτερα το προϊόν τους και να αντιστρέψουν την πεποίθηση ότι η πραγματική καινοτομία και οι εφαρμογές της από τους παρόχους εξισώνεται με τις απλές εφαρμογές και τα παιχνίδια.

Προκλήσεις και προβλήματα

Με τα πρώτα 5G δίκτυα να έχουν αρχίσει να υλοποιούνται, οι πάροχοι θα πρέπει να βρουν άμεσα τρόπους για να υλοποιήσουν τις υποσχέσεις τους προς τους καταναλωτές και να “χτίσουν” σχέσεις εμπιστοσύνης μαζί τους, οδηγώντας όλο το εγχείρημα στην επιτυχία.

Για τους πάροχους, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να εξαλείψουν την άγνοια των καταναλωτών και για κάτι τέτοιο απαιτείται τεράστια προσπάθεια από τα τμήματα marketing των εταιρειών. Τα κύρια σημεία στα οποία θα επικεντρωθούν αφορούν την αυξημένη ταχύτητα, το ελάχιστο latency, την αντοχή που θα έχει το δίκτυο στην υπερφόρτωση και το μεγάλο εύρος του, και όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν με τρόπο που να το καταλαβαίνει ο απλός καταναλωτής. Αν και η βελτίωση στην ταχύτητα και την κάλυψη δικτύου είναι “βούτυρο στο ψωμί” των παρόχων, για τις υπόλοιπες βελτιώσεις θα χρειαστεί εκπαίδευση των καταναλωτών. 

Αντίστοιχες προκλήσεις θα αντιμετωπίσουν οι εταιρείες δικτύων και οι ΙΤ των εταιρειών, οι οποίοι θα νοιώσουν “απειλή” από την ανάπτυξη του 5G και τις χρήσεις του. Η εξάπλωση του νέου δικτύου θα απαιτήσει ήδη από αυτή την χρονιά νέες επενδύσεις από μεριάς τους, τόσο σε χρήμα για εξοπλισμό όσο και σε ώρες για την εκπαίδευση τους. Ταυτόχρονα θα χρειαστεί να φροντίσουν έτσι ώστε η μετάβαση από το δίκτυο παλιότερης γενιάς στο 5G ή η σε περιπτώσεις παράλληλη χρήση δύο δικτύων διαφορετικής γενιάς, δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στις εταιρείες. 

Αυτοί που έχουν τις μικρότερες προκλήσεις μπροστά τους σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους είναι οι εταιρείες κινητών, οι οποίες ήταν και από τις πρώτες που ετοίμασαν και παρουσίασαν συσκευές συμβατές με 5G. Σίγουρα θα χρειαστεί να αναπτύξουν νέες υπηρεσίες και να εντάξουν στις συσκευές τους όλα τα νέα χαρακτηριστικά που θα εμφανίζονται, όμως η “βιασύνη” τους να ανέβουν στο τρένο της τεχνολογίας προκειμένου να ανταγωνιστούν μεταξύ τους μπορεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο πρόβλημα καθώς όλα όσα έχουν δείξει και τα ακόμα περισσότερα που έχουν υπονοήσει, έχουν “χτίσει” στο μυαλό των καταναλωτών μια συγκεκριμένη εικόνα, την οποία το 5G στην αρχή δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί, “γκρεμίζοντας” με αυτό τον τρόπο όλα όσα προσπαθούν να χτίσει η υπόλοιπη βιομηχανία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ