Η Samsung επαναλαμβάνει τα λάθη της Apple

Την Τετάρτη η Samsung παρουσίασε τέσσερις νέες συσκευές smartphones. Παρότι πρόκειται για τέσσερα premium κινητά τηλέφωνα με ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά, η νοτιοκορεατική εταιρεία φαίνεται να επαναλαμβάνει τα ίδια λάθη με την Apple, αδυνατώντας να ευθυγραμμιστεί με τις τρέχουσες καταναλωτικές τάσεις.

Πρόκειται για λάθη που επιτρέπουν, σύμφωνα με το CNBC, σε ανταγωνίστριες εταιρείες, όπως η Huawei και η Xiaomi, να καλύψουν με ταχύ ρυθμό την απόσταση που τις χωρίζει από τη Samsung και την Apple, δύο από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές smartphones παγκοσμίως βάσει όγκου πωλήσεων, και να διεκδικήσουν ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας πίτας.

Λάθος πρώτο: Η υψηλή τιμή

Τα νέα μοντέλα της Samsung, όπως και οι προκάτοχοί τους, κοστίζουν πολύ ακριβά, σύμφωνα με το CNBC. Το entry-level Galaxy S10e ξεκινά από τα 749 δολάρια, τιμή που μπορεί να θεωρεί ελκυστική για αρκετούς καταναλωτές, ωστόσο το Galaxy S10 ξεκινά από τα 899 δολάρια και το Galaxy S10+ κοστίζει 999 δολάρια. Οι τιμές μάλιστα αυξάνονται αν ο χρήστης επιλέξει μεγαλύτερο χώρο αποθήκευσης ή μνήμη RAM.

Ωστόσο, οι καταναλωτές πλέον δεν είναι διατεθειμένοι να διαθέσουν τόσα χρήματα. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, και έχει παραδεχθεί εξάλλου και η Apple, οι καταναλωτές δεν αλλάζουν πλέον τόσο συχνά τα κινητά τους τηλέφωνα για μια σειρά λόγους. Πρώτον, τα χαρακτηριστικά που διαθέτουν πλέον τα smartphone είναι τέτοια που τα καθιστούν εύχρηστα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Δεύτερον, και κυριότερο, κοστίζουν όλο και περισσότερο. Εξέλιξη η οποία σε συνδυασμό με τις αλλαγές που παρατηρούνται στις επιδοτήσεις που προσφέρουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, οδηγούν σε επιμήκυνση των κύκλων αντικατάστασης των συσκευών.

Και είναι λογικό, καθώς οι επιδοτήσεις των παρόχων έκαναν τις νέες συσκευές να φαίνονται φθηνότερες από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα και έτσι οι καταναλωτές πίστευαν ότι ξόδευαν λιγότερα χρήματα. Τώρα, όμως, που οι επιδοτήσεις των παρόχων μειώνονται είτε αφορούν επιλεγμένες -συνήθως παλαιότερες- συσκευές, οι καταναλωτές για να αποκτήσουν τη νέα συσκευή που επιθυμούν καλούνται να καταβάλουν το σύνολο της αξίας της εφάπαξ είτε σε δόσεις, και αυτό είναι κάτι που κανείς δεν θέλει να το περνά κάθε ένα ή δύο χρόνια.

Λάθος δεύτερο: Έλλειψη πρωτοποριακών χαρακτηριστικών

Παλαιότερα οι καταναλωτές περίμεναν με τις ώρες στις ουρές για να αποκτήσουν ένα νέο smartphone με βελτιωμένα χαρακτηριστικά, όπως η πολύ καλύτερη κάμερα, οι οθόνες υψηλής ευκρίνειας και αυξημένες επιδόσεις μεταφοράς δεδομένων. “Must” χαρακτηριστικά για μια καλή συσκευή.

Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, σύμφωνα με το CNBC, παρατηρείται μια επιβράδυνση σε αυτό το είδος καινοτομίας, ενώ φαίνεται να αλλάζουν και οι απαιτήσεις των καταναλωτών. Για παράδειγμα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν πλέον μεγαλύτερη αυτονομία για το κινητό τους τηλέφωνο, οπότε το ζητούμενο είναι η διάρκεια της μπαταρίας.

Αντ’ αυτού, οι νέες συσκευές της Samsung διαθέτουν οθόνες με καλύτερη απεικόνιση χρωμάτων, αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος που επιτρέπει στον χρήστη να ξεκλειδώνει τη συσκευή του απλώς ακουμπώντας το δάκτυλό του στην οθόνη αλλά και υποστήριξη ασύρματης φόρτισης με reserve charging. Αναμφίβολα πρόκειται για εντυπωσιακά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, αρκούν αυτά ώστε κάποιος που έχει το Galaxy S8, που διαθέτει ήδη μια εξαιρετική οθόνη και αναγνώριση προσώπου, να ξοδέψει επιπλέον 850-999 δολάρια για τις συγκεκριμένες αναβαθμίσεις;

Η εταιρεία βέβαια θα κυκλοφορήσει και το Samsung Galaxy S10 5G, που υπόσχεται ταχύτερη μεταφορά δεδομένων, χάρη στα δίκτυα 5ης γενιάς, ωστόσο αυτό αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Επιπλέον, σύμφωνα με το CNBC, δεν είναι ακόμα σαφές κατά πόσο η ταχύτερη μετάδοση δεδομένων θα αλλάξει την εμπειρία χρήσης.

Για παράδειγμα, όταν κυκλοφόρησαν οι συσκευές LTE, παρείχαν ξαφνικά τη δυνατότητα πραγματοποίησης βιντεοκλήσεων και streaming, αναβαθμίζοντας την εμπειρία χρήσης. Τι θα προσθέσει η διείσδυση του 5G που θα κάνει πραγματικά τους καταναλωτές να επιλέξουν μια συσκευή που να υποστηρίζει τη νέα αυτή τεχνολογία;

Αντίστοιχη υστέρηση καινοτομίας διαπιστώνει το CNBC και στα νέα iPhones. Οι νέες συσκευές της Apple διαθέτουν μεγαλύτερες οθόνες, πιο γρήγορους επεξεργαστές και βελτιωμένες -ελαφρώς- κάμερες. Εξαιρετικά χαρακτηριστικά. Και εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο τα αγόρασαν, ωστόσο ιστορικά λιγότεροι σε σχέση με πριν και κυρίως όχι σε αγορές όπου η Apple χρειάζεται να ενισχύσει την παρουσία της, όπως η Κίνα. Παρά δε τα νέα αυτά χαρακτηριστικά, τα παράπονα ότι τα νέα iPhones κοστίζουν ακριβά κυριαρχούν.

Λάθος τρίτο: Χάνει το κινεζικό “τρένο”

Την ίδια στιγμή, η Samsung φαίνεται να χάνει τη μάχη στην κινεζική αγορά, όπως και η Apple, η οποία παρά τις προσπάθειές της βλέπει τις παραγγελίες της από την Κίνα να καταγράφουν πτώση περίπου 20% λόγω των υψηλών τιμών των συσκευών της. Τουλάχιστον, όπως σημειώνει το CNBC, η Apple έχει παρουσία στην κινεζική αγορά, όπου είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος πωλητής smartphones. Αντίθετα, η Samsung δεν συγκαταλέγεται καν στην πρώτη πεντάδα.

Εν τω μεταξύ, η Huawei, η Xiaomi, η Oppo, καθώς και άλλες τοπικές μάρκες εκμεταλλεύονται τα λάθη της Apple και της Samsung στην κινεζική αγορά, διαθέτοντας οικονομικά προσιτές συσκευές με ισχυρά τοπικά εμπορικά brands. Επιπλέον, η ισχύς του δολαρίου επηρεάζει αρνητικά την Apple, ενώ πιθανώς δεν βοηθά ούτε τη Samsung.

Βέβαια, η Samsung διαθέτει στις ασιατικές αγορές αρκετά πιο οικονομικές συσκευές από την Apple, ωστόσο ούτε αυτό φαίνεται ότι είναι αρκετό για να προσελκύσει τους Κινέζους καταναλωτές ή τουλάχιστον να την τοποθετήσει μεταξύ των πέντε κορυφαίων εταιρειών smartphone. Και σίγουρα οι νέες συσκευές δεν πρόκειται να αλλάξουν την κατάσταση.

Τα αποτελέσματα

Τα λάθη αυτά, σύμφωνα με το CNBC, έχουν ουσιαστικά συνέπειες τόσο για την Apple όσο και για τη Samsung, του δύο ηγέτες της παγκόσμιας αγοράς smartphone βάσει μεριδίου αγοράς.

Οι αποστολές της Apple υποχώρησαν κατά 7,3% το τέταρτο τρίμηνο του 2018 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, σύμφωνα με την Canalys. Αντίστοιχα οι αποστολές της Samsung υποχώρησαν κατά 5,3%.

Αντίθετα, η Huawei εμφάνισε αύξηση της τάξης του 47%, ενώ η επίσης κινεζική Oppo είδε τις αποστολές της να αυξάνονται κατά 20,6%.

Την τάση αυτή επιβεβαιώνουν εξάλλου και τα στοιχεία της IDC, σύμφωνα με τα οποία οι αποστολές κινητών τηλεφώνων παγκοσμίως επέστρεψαν στο επίπεδο του 2014 από πλευράς όγκου, με την εταιρεία μάλιστα να επισημαίνει την απογοήτευση των καταναλωτών από τη συνεχή άνοδο των τιμών των συσκευών.

Για να αντιστρέψουν την εικόνα αυτή, η Samsung και η Apple θα πρέπει είτε να περιορίσουν τα περιθώρια κέρδους τους, ώστε να μειώσουν το κόστος των συσκευών τους σε λογικές τιμές για τους καταναλωτές, είτε να βρουν τρόπους ώστε να αναβαθμίσουν την εμπειρία των χρηστών σε επίπεδο που δεν μπορούν να προσφέρουν οι ανταγωνιστές τους, σημειώνει το CNBC.

Με άλλα λόγια, και οι δύο εταιρείες θα πρέπει να αρχίσουν να προσφέρουν στους καταναλωτές αυτό που ζητούν: είτε φθηνά τηλέφωνα που δεν θα κάνουν όμως “εκπτώσεις” στα χαρακτηριστικά που διαθέτουν, είτε νέες καινοτόμες εμπειρίες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ