Και όμως το πρόβλημα μπορεί να είναι η λύση…

Συζητούσα σε ένα meeting σε μια εταιρεία για την ανάγκη που έχουν τα περισσότερα στελέχη να είναι πιο δημιουργικά και να μπορούν να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα που προκύπτουν καθημερινά χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος … και .. χρήμα. “Κλείστε τα μάτια σας για λίγο στο πρόβλημα…”, τους πρότεινα και με κοιτούσαν λίγο περίεργα, δικαιολογημένα.

Ο Γάλλος ζωγράφος Paul Gogen έλεγε: “Κλείνω τα μάτια ώστε να δω..” και μπορεί να ακούγεται περίεργο αλλά με βάσει τα όσα γνωρίζουμε πια για τη δημιουργία, την φαντασία και συνεπώς την επίλυση προβλημάτων, αν αναφερόμαστε στον χώρο των επιχειρήσεων, όλα προκύπτουν από μια μικρή στιγμή ενεργοποίησης ενός συγκεκριμένου τμήματος του εγκεφάλου… πίσω από το δεξί μας αυτί!

Συνηθίζουμε να αναφερόμαστε στην φαντασία ως ένα χαρακτηριστικό της παιδικής ηλικίας και του παιχνιδιού. Για σκεφτείτε όμως τώρα που στηρίζεται ένα μεγάλο μέρος της οικονομίας μας; Στηρίζεται στην δημιουργικότητα και τη φαντασία των ανθρώπων. Τόσες start up εταιρείες, νέες εφευρέσεις, νέα φάρμακα και δημιουργίες προϊόντων, καλλυντικών, ενδυμάτων και άλλα πολλά. Όλη η οικονομία ως ένα βαθμό βασίζεται στη δημιουργικότητα, την ιδέα, την φαντασία του ανθρώπινου νου. Η φαντασία ως πρόδρομος της δημιουργικότητας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το παγκόσμιο νόμισμα στην οικονομία, που υποκινεί, διαμορφώνει την αγοραστική δύναμη, τις μετοχές μιας εταιρείας αλλά και τις μεταγραφές σημαντικών στελεχών στον χώρο των επιχειρήσεων…

Και εμείς …. απλώς αυτό το χάρισμα, ικανότητα που την έχουμε από παιδιά, την αφήνουμε ανεκμετάλλευτη και τη θεωρούμε περιττή ώστε να συνεχίσουμε να την καλλιεργούμε. Παρόλο όμως που δεν επενδύουμε στη φαντασία, σε μια έρευνα που πραγματοποιήσαμε διαπιστώσαμε το εξής ότι: Το 55% των managers που ερωτήθηκαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι η φαντασία τους έχει μειωθεί αισθητά μετά την παιδική τους ηλικία, το 93% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι managers πρέπει να επιδιώκουν η ομάδα τους να καλλιεργεί την φαντασία της πιο συχνά προκειμένου να είναι δημιουργική, και το 91% αυτών γνωρίζει πολύ καλά ποια είναι η στιγμή που προκύπτει μια ιδιαίτερη ιδέα που έχουν. Αυτή τη στιγμή ίσως την γνωρίζετε και οι περισσότεροι με τον όρο “Α- ΗΑ moment - στιγμή ΕΥΡΗΚΑ”.

Ουσιαστικά είναι η στιγμή που όλοι γνωρίζουμε ότι βρήκαμε τη λύση στο πρόβλημα! Τι σχέση έχει όλη αυτή η ανάλυση της λειτουργίας του εγκεφάλου γύρω από τη φαντασία και την ικανότητα της επίλυσης προβλημάτων;

Έχοντας ‘σκανάρει’ μεγάλο αριθμό εγκεφάλων τη στιγμή της έμπνευσης της λύσης σε ένα πρόβλημα, θα μπορούσα πάλι να σας πω με σιγουριά ότι δεν χρειάζεται να εστιάζετε στο πρόβλημα για να βρείτε τη λύση αλλά στη φαντασία σας που μπορεί και συνθέτει όλες τις εικόνες, τις σκέψεις, τις λέξεις, τις εμπειρίες και τα σύμβολα προκείμενου να βρει τη λύση. Όσο και να μου ζητάνε στις επιχειρήσεις να τους βοηθήσω με τα προγράμματα στο να μπορούν να είναι πιο ικανοί και συγκεντρωμένοι στην επίλυση προβλημάτων υπό πίεση (crisis management), από τη μεριά μου θα συνεχίσω να καλλιεργώ τη φαντασία τους γιατί η επίλυση ενός προβλήματος δεν θέλει να είσαι συγκεντρωμένος στο πρόβλημα για να το λύσεις αλλά να ταξιδέψεις στις εμπειρίες και τις σκέψεις σου ώστε να τις συνθέσεις με τέτοιο τρόπο που θα σου δώσουν τη λύση. Ο εγκέφαλός μας σκέφτεται “εσωτερικά”, ξεκόβει από οτιδήποτε έχει να κάνει με τον “έξω κόσμο” και πλάθει λύσεις, βγάζει συμπεράσματα και αποκόβεται από το πρόβλημα που προκάλεσε την όλη αυτή διαδικασία.

Όταν λοιπόν πραγματικά επιθυμείτε να βρείτε τη λύση στο πρόβλημα που έχετε να αντιμετωπίσετε, αφήστε το κινητό, τον υπολογιστή και κάθε τι άλλο που σας … κρατάει συνδεδεμένους με το περιβάλλον και κλείστε στα μάτια για λίγο, αφήστε το μυαλό σας να ταξιδέψει και να δει εικόνες, να ονειροπολήσει και να φανταστεί κάτι άλλο από μέσα. Θυμάστε όταν προσπαθήσουμε να σκεφτούμε μια λύση στο σχολείο εν ώρα εξετάσεων κοιτούσαμε απλώς το ταβάνι της τάξης μήπως και μας έρθει η.. “έμπνευση”;
Ε! αυτή τη στιγμή που το μυαλό, ο νους φεύγει και δεν κοιτάει το πρόβλημα, αυτή τη στιγμή μπορεί και βρίσκει τη λύση. Σε αυτή τη στιγμή χρειάζεται να επενδύσουμε πια!

Γιατί η γνώση υπάρχει και τη βρίσκεις αν θέλεις αλλά η φαντασία δυστυχώς έχει στεγνώσει και όσο και να μην θέλουμε να το παραδεχθούμε η φαντασία των ανθρώπων δημιουργεί επιχειρήσεις, νέες ιδέες και projects και φέρνει την εξέλιξη και την καινοτομία!

Για αυτό το λόγο, μην συγκεντρώνεστε στο πρόβλημα για να βρείτε τη λύση, κλείστε τα μάτια και φανταστείτε τη!